Enemy Territory: QUAKE Wars
Spis treści |
Opis
Enemy Territory: QUAKE Wars - strategiczny shooter (strzelanka) oparty o misje, bazujący na klasach FPS wklejony w świat QuakeWars. W bitwie o Ziemię musisz wybrać stronę, której chcesz pomóc w walce. Dwie grywalne armie w Enemy Territory: QUAKE Wars różnią się między sobą tworząc absolutnie unikalny gameplay. Twoje doświadczenia zależą od strony, którą wybierzesz.
- Strogg: Siły inwazyjne z jednym, jasno określonym celem - zniszczenie ludzkości poprzez "stroggifikację" oraz zaawansowane technologie i bronie, aby to osiągnąć.
- Global Defense Force (GDF): Jedyna linia obrony Ziemi, chroniąca swój "dom" i środowisko swoim arsenałem militarnym.
W przypadku każdej strony musisz wybrać, jaką rolę chcesz odgrywać na polu bitwy. Każda misja i cel wymagają innych zdolności, a nawet najlepsi gracze pomagają swoim zespołom osiągnąć końcowe zwycięstwo.
Gra różni się znacznie od wszelkiego rodzaju gier typu ET, CS, Quake (chodzi o multiplayer) i tym podobnych. Więcej info na http://quakewars.pl
Punktacja spotkań w Stopwatch
- Są 2 dryżyny: A i B, gdzie A atakuje jako pierwsza
- Sytuacje wynikowe z mapy:
- A wygrywa mapę w 10 minut, jezeli B zrobi mape w krotszym czasie to wynik jest 0:2 dla B
- A wygrywa mapę w 10 minut, jezeli B nie zrobi w krotyszm czasie to wynik 2:0 dla A
- A nie wykonuje mapy, ale B robi mape w calosci w ciagu tych 20 minut - wtedy 0:2 dla B (jest to wersja punktu 1 przy czasie 20min)
- A nie wykonuje mapy, ale B rownie nie wykonuje 1:1
- O wygranej decyduje jeszcze kto zarzedl dalej i dany objectiv zrobil w krotszym czasie
Linki
- Oficjalna strona
- QuakeWars.pl - polska strona poświęcona grze
- SplashDamage Wiki - dla osób chcących zrobić modyfikacje dla gry - mapy, pojazdy, mody itd.
- Lista zmiennych jakie uległy zmianom w patchu 1.4 i porównaniu z patchem 1.2
Komendy
printUserGuid - znajdowanie GUID graczy - (np.: do dodania do admina).
Administracja
Będąc zalogowanym na admina:
- banowanie odbanowanie
admin listBans - listuje bany admin unban <index> - usuwa danego bana (wg id z indeksu)
Nagrywanie video
- renderNetDemo
- warto wtedy ustawić r_mode 3, com_aviDemoWidth, com_aviDemoHeight
Rcon
rcon pauseGame - zatrzymuje grę rcon unpauseGame - wznawia grę
Instalacja
Linux
Wymagania
- 800 MB na dysku albo więcej
- parametry w kernelu: preempt oraz taktowanie na 1000 Hz albo więcej.
- 300 MB RAM
- dostęp do SSH
- pakiet cUrl
Pliki
- pobieramy plik ETQW-server-1.4-full.x86.run z torrenta albo z listy mirrorów (jakieś 426 MB).
- do serwerów ostatnio pojawiły się hotfixy - głównie do windowsowego oraz mamy też do Linuksa.
Instalka
- wpisujemy komendy w konsoli:
chmod +x ETQW-server-1.2-nomedia.r3.x86.run ./ETQW-server-1.2-nomedia.r3.x86.run
a potem klawiszami strzałek przesuwamy zaznaczenie tak jak na obrazkach ;)
- Przechodzimy do naszego kochanego katalogu gdzie zainstalowaliśmy serwer gry. Mamy w nim taką strukturę katalogów
. |-- EULA.txt |-- README.txt |-- base | |-- bots | | `-- botnames.dat | |-- game000.pk4 | |-- game002.pk4 | |-- match.cfg | |-- pak000.pk4 | |-- pak001.pk4 | |-- pak002.pk4 | |-- pak003.pk4 | |-- pak004.pk4 | |-- pak005.pk4 | |-- public.cfg | |-- server.cfg | |-- usergroups.dat | `-- usergroups.example |-- copyrights.txt |-- etqw-dedicated |-- etqw_icon.png |-- etqwded.x86 |-- libgcc_s.so.1 |-- libjpeg.so.62 |-- libstdc++.so.6 |-- openurl.sh `-- pb |-- PBEULA.txt |-- htm | |-- la001313.htm | |-- lc001714.htm | |-- ma001313.htm | |-- mc001714.htm | |-- wa001313.htm | `-- wc001714.htm |-- pbag.so |-- pbags.so |-- pbcl.so |-- pbcls.so `-- pbsv.so 4 directories, 36 files
Konfiguracja
- W poprzednim punkcie widać ze struktury katalogów co będziemy konfigurować, poniżej szybki wstępniak, a niżej dokładniejsze informacje.
- base/server.cfg - taka sama funkcja jak server.cfg ale z komendami pod ETQW, definiujemy w nim parametry serwera. Przykładowy config z serwera INEA - ETQW server.cfg.
- base/match.cfg - konfiguracja zmiennych na mecz - przykładowy config z serwera INEA - ETQW match.cfg
- base/public.cfg - konfiguracja zmiennych na serwer publiczny po meczu - przykładowy config z serwera INEA - ETQW public.cfg
- base/usergroups.dat - kontrola praw grup użytkowników - ETQW usergroups.dat
- Do tego trzeba będzie stworzyć plik base/guidstates.dat - definiuje się w nim bany oraz adminy. ETQW guidstates.dat - przyda się komenda w konsoli printUserGuid.
server.cfg
O ile w ETQW server.cfg jest opis zmiennych z komentarzem po angielsku (więc słownik w łapę i sobie tłumaczyć), to może kilka uwag.
- si_name jak widać może posiadać kolorowe napisy jak z wcześniejszych serii Quake czy Doom - definicja kolorów tutaj.
- net_serverPunkbusterEnabled powinien posiadać wartość 1, jeśli zainstalowaliście PunkBustera i chcecie go używać na serwerze. Gracze też będą musieli go posiadać.
- net_LANServer ustawiamy na 1, jeśli to ma być serwer tylko na LAN.
- si_privateClients liczba zarezerwowanych slotów.
- si_needpass ustawiamy na 1, jeśli na serwer chcemy założyć hasło, np.: na mecze, albo na czas administracyjny.
- g_password to właśnie hasło na serwer, jeśli jest za hasłowany
- g_privatePassword to hasło, aby wejść na zarezerwowany slot
- net_serverRemoteConsolePassword to hasło do zdalnej kontroli rcon, np.: programem QuakeWars Power Admin
- si_disableVoting radze nie wyłączać, jak nie masz masy adminów.
- seria si_motd_1, si_motd_2 ... 5 - staraj się, aby były to krótkie teksty - pokazują się na lewo podczas podłączenia do serwera.
- logFile wartość 2 jest przydatna przy skryptach nasłuchujących logów z konsoli
- logFileName "logs/ETQW_$Y-$M-$D_$h-$m.log" definiuje ścieżkę, gdzie zapisywać logi - każdy log jest tworzony z datą uruchomienia serwera (czyli co restart, pad, itd.), a nie co mapę.
- $Y - rok
- $M - miesiąc
- $D - dzień
- $h - godzina 00-23
- $m - minuty 00-59
- net_allowCheats aktywować tylko for fun ;D, można wtedy bardzo wiele zmiennych modyfikować, np.: grawitację, oświetlenie itd.
- net_useUPnP jak ustawi się na numer 1, to mogą być problemy z uruchomieniem serwera. Ta opcja jest raczej użyteczna tylko na Windows za routerem w domu.
- antilag - (chyba juz blokowana) zmiana poniższych parametrów na niestandardowe powoduje, że gra się bardzo dziwnie, ogólnie zaczyna świrować.
si_antiLag "1" // przeprowadzanie systemu antilag na graczach, default = "1" si_antiLagForgiving "0" // how forgiving the antilag is - the higher, the more forgiving, default = "0" si_antiLagOnly "0" // serwer ma uzywac tylko antilag, default = "0"
- si_rules definiuje w jakim trybie gra się na serwerze
- sdGameRulesCampaign - (domyślnie) kampania, czyli są to przeważnie 3 mapki, przez które zbiera się punkty doświadczenia. tryb ten jest jedynym trybem na serwerach rankingowych
- sdGameRulesObjective - zdobicie celu mapy, czyli jednokrotnie
- sdGameRulesStopWatch - jak jeden team wygra, to następuje zmiana drużyn miejscami, i druga ekipa ma wykonać to samo zadanie tylko szybciej - najczęściej spotykane na klanówkach, gdzie wydajniejszy team po prostu wykona dana misję szybciej, a nie na fragi.
- mapcycle - o tym potem, może kiedyś, teraz mi się nie chce. może tylko link do tego jak robić własne kampanie po angielsku.
- ostatniej linii nie dotykajcie bo wam serwer nie wystartuje ;D
Głosowanie na konfigi
- Jak się przyjrzycie, to w usergroups.dat można ustawić na jakie konfigi można głosować - dzięki temu można dopisać kilka swoich, aby np.: zagłosować na specyficzne ustawienia np.: for fun, albo na jakąś ligę. Trzeba po prostu dodać wpis, zrobić nowy config i config dostosować do własnych potrzeb. Uwaga, maksymalnie może być 24 takich configów - jak więcej to serwer umiera jak ktoś się podłącza.
- aby szybko ładować plik usergroups.dat wystarczy rconem wpisać reloadUserGroups i popatrzeć w limbo menu,
- jak się daje admina albo bana to plik guidstates.dat jest automatycznie odczytywany przy każdej próbie podłączenia się gracza do serwera, albo wywołania limbo menu.
Pobieranie map z WWW - Fast download
Pobierane są tylko pliki pak - czyli .pk4. Nie pobierane są jednak pliki pak0xxx.pk4 oraz pliki w katalogu modu o takiej samej nazwie jak w katalogu base - powoduje to, ze niektóre mody nie będą się ściągać poprawnie o ich tworzy zrypali sprawę ;)
- net_serverDlBaseURL "<address>" // adres bazowy odnośników do pobierania plików
- net_serverDlTable "<list>" // lista plików pak jakie można zassać z serwera (pełne nazwy razem ze względnymi ścieżkami, np "base/ctf_mulltidemo.pk4;etqwpro/config.pk4", rozdzielona średnikami, używać gwiazdki, aby oznaczyć wszystkie paki
- net_serverDownload "2" // włączenie przekierowania do szybkiego pobierania. 0: wyłączone, 1: klient wychodzi i odpala stronę www z adresem si_serverURL, 2: klient ssa paki z serwera używając zmiennej net_serverDlBaseURL i podłącza się ponownie (gra sie sama zrestartuje), 3: aktywuje wbudowany moduł serwera www w serwer gry - zobacz zmienne net_serverDl* w celu konfiguracji
- si_serverURL "<url>" // url o serwerze, np.: strona klanowa
Przykład
net_serverDlBaseURL "http://www.example.com/download/" net_serverDlTable "*" net_serverDownload "2"
A na serwerze WWW musi być katalog http://www.example.com/download/<mod>plik.pk4, np.: http://www.example.com/download/base/q3dm6.pk4
Zintegrowany serwer WWW
W ETQW mamy opcję przesyłania plików używając wbudowanego prostego serwera www w grę. Aktywuje się on jak jest net_serverDownload 3. Można w nim ustawić limity prędkości pobierania na gracza oraz na wszystkie połączenia.
- net_httpServerBaseURL "<url>" //type: string (init)
- net_httpServerGlobalBW <num> //limit globalny serwera http (kilobytes/second, 0=inf), type: int [0, 2000000]
- net_httpServerPlayerBW <num> //limit na gracza na serwerze http (kilobytes/second, 0=inf), type: int [0, 2000000]
- net_httpServerPort <num> //numer portu na którym ma nasłuchiwać wbudowany serwer www
PunkBuster
- Korzystając z rcon'a i QWPA
- Ustawiamy jak na obrazku powyżej
- Klikamy Apply changes
- Klikamy Save Config
- Klikamy Restart PB
Inne
- o NetCode gry ETQW
- QuakeWars Power Admin - aplikacja do zarządzania serwerem gry z wykorzystaniem rcona oraz PunkBustera.
- ETQW Console Master - przeznaczony do administracji serwerami ET oraz ETQW.
- Ograniczenie zmiany ikon podświetlenia min - ponieważ jedna zmienna nie jest blokowana, musimy wyforsować sprawdzanie i kickowanie przez PunkBustera. Dlatego warto rcon'em wykonać poniższe komendy:
rcon pb_sv_cvar g_mineIconSize IN 0 10 rcon pb_sv_KickLen 0 rcon pb_sv_writecfg
- ETQWTV - howto