Numer IP i łącze
(→Twoje IP) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Nie wiesz jakie jest twoje publiczne IP? | Nie wiesz jakie jest twoje publiczne IP? | ||
+ | ''IP'' - skrót od wyrażenia '''I'''ternet '''P'''rotocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest '''IPv4''', składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami -czyli format '''XXX.XXX.XXX.XXX'''. | ||
+ | |||
+ | Powoli wchodzi też '''IPv6''', gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rodzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki... | ||
+ | |||
=Twoje IP= | =Twoje IP= | ||
− | Twoje | + | Twoje IP - numer w sieci w internecie z którego widać twój komputer. Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na ''publiczne'' i ''prywatne''. |
− | *Publiczny - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p. | + | *'''Publiczny''' - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p. |
− | *Prywatny - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi. | + | *'''Prywatny''' - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi. |
− | Dodatkowo numery mogą być statyczne albo dynamiczne: | + | Dodatkowo numery mogą być '''statyczne albo''' '''dynamiczne''': |
− | *Dynamiczny - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas - np co 24 godziny - na inny. Dlatego aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba uzyć rowiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer. | + | *'''Dynamiczny''' - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas - np co 24 godziny - na inny. Dlatego aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba uzyć rowiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer. |
− | *Statyczny - Dostajes numer który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak anstępuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie. | + | *'''Statyczny''' - Dostajes numer który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak anstępuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie. |
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną: | Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną: | ||
− | *publiczny statyczny - np Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA | + | *'''publiczny statyczny''' - np Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA |
*publiczny dynamiczny - wszelkie Neostrady | *publiczny dynamiczny - wszelkie Neostrady | ||
*prywatny statyczny - najczęsciej w sieciach osiedlowych | *prywatny statyczny - najczęsciej w sieciach osiedlowych |
Wersja z 00:35, 29 lis 2006
Nie wiesz jakie jest twoje publiczne IP? IP - skrót od wyrażenia Iternet Protocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest IPv4, składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami -czyli format XXX.XXX.XXX.XXX.
Powoli wchodzi też IPv6, gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rodzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki...
Spis treści |
Twoje IP
Twoje IP - numer w sieci w internecie z którego widać twój komputer. Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na publiczne i prywatne.
- Publiczny - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p.
- Prywatny - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
Dodatkowo numery mogą być statyczne albo dynamiczne:
- Dynamiczny - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas - np co 24 godziny - na inny. Dlatego aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba uzyć rowiązania typu no-ip, gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
- Statyczny - Dostajes numer który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak anstępuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną:
- publiczny statyczny - np Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA
- publiczny dynamiczny - wszelkie Neostrady
- prywatny statyczny - najczęsciej w sieciach osiedlowych
- prywatny dynamiczny - np w sieci Aster najtańszy pakiet
http://www.speedtest.net/ - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.
Transfery
Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery:
- Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule itd), wyłączasz wszelkie odtwarzane po interniecie radia internetowe czy filmy oraz gry. Irc i komunikatory internetowe mozna zostawić włączone (tak duzo nie pożerają).
- Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
- Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.
Upload
Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przys tawianiu serwera. 8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8 aby miec transfer w bajtach.
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:
Z listy niżej mozna teraz dostać dane w kilobajtach, a nie kilobitach.
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.
Tutaj
31 / 5 = 6 slotów.
Ta wartość jest wystarczająca do grania jesli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane. Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada.