Bunny hop
(→Jak wykonać) |
m (standardowo poprawiam literówki) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Bunny hop (inaczej też ''bunny jump'', albo ''bhop'') to specjalny rodzaj wykonywania skoków w grach bazujących głównie na silniku [[Quake]] oraz [[Half-Life]]. Ale bunnyjumping jest dostępny w większości gier [[FPS]]. | Bunny hop (inaczej też ''bunny jump'', albo ''bhop'') to specjalny rodzaj wykonywania skoków w grach bazujących głównie na silniku [[Quake]] oraz [[Half-Life]]. Ale bunnyjumping jest dostępny w większości gier [[FPS]]. | ||
− | Bunny - czyli królik - jak ucieka podczas zagrożenia, to wykonuje co jedno albo dwa odbicia nagły zwrot w drugą stronę - aby zmylić goniącego go drapieżcę. A w grze, jak ktoś obserwuje takiego skaczącego gracza widzi jak ten zasuwa raz w jedną a raz w drugą stronę - stąd analogia do skoków uciekającego zająca. | + | Bunny - czyli królik - jak ucieka podczas zagrożenia, to wykonuje co jedno albo dwa odbicia i nagły zwrot w drugą stronę - aby zmylić goniącego go drapieżcę. A w grze, jak ktoś obserwuje takiego skaczącego gracza widzi jak ten zasuwa raz w jedną a raz w drugą stronę - stąd analogia do skoków uciekającego zająca. |
− | Prosty bunny hopping polega na chaotycznym | + | Prosty bunny hopping polega na chaotycznym uciekaniu i skakaniu :). Jednak najczęściej nazywa się takim mianem specjalne techniki skoków. |
=Cel= | =Cel= | ||
Ogólnie bunny hopping jest stosowany w kilku celach: | Ogólnie bunny hopping jest stosowany w kilku celach: | ||
− | * | + | *ucieczka przed wrogiem - uciekający jeśli może, to stosuje jak najbardziej chaotyczne skoki aby uniknąć celownika wroga. O ile ucieczka przed bronami typu [[instant weapon]] jest raczej trudna z powodu prostoty działania (pocisk leci tam gdzie znajduje się celownik w chwili naciśnięcia klawisza fire, perfekcyjnym przykładem jest railgun w Quake3 czy snajperki w CS), za to świetnie się nadaje przed ucieczką przed innymi pociskami jak plasma, rakiety, granaty (ale można się nadziać z powodu odbić granatów) i tym podobne. |
*wykonywanie specjalnych skoków w celu: | *wykonywanie specjalnych skoków w celu: | ||
** nabrania prędkości, | ** nabrania prędkości, | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
** zaskoczenia wroga. | ** zaskoczenia wroga. | ||
− | Należy podkreślić, że bunny jumpy są różne w różnych grach, oraz łączą się ściśle z rodzajem wykonywanych skoków jakie są dostępne w danej grze. Co więcej sposób wykonania skoku jest | + | Należy podkreślić, że bunny jumpy są różne w różnych grach, oraz łączą się ściśle z rodzajem wykonywanych skoków jakie są dostępne w danej grze. Co więcej sposób wykonania skoku jest różny w różnych grach. |
=Dlaczego tak się dzieje= | =Dlaczego tak się dzieje= | ||
Bunny hopping łączy się z wbudowaną funkcją w grze odpowiadającą za fizykę. Chodzi tu o akcelerację gracza w powietrzu (na ziemi też, ale raczej w zmniejszonej formie, poza tym to tez jest wykorzystywane w [[circle jump]]ingu). | Bunny hopping łączy się z wbudowaną funkcją w grze odpowiadającą za fizykę. Chodzi tu o akcelerację gracza w powietrzu (na ziemi też, ale raczej w zmniejszonej formie, poza tym to tez jest wykorzystywane w [[circle jump]]ingu). | ||
− | Otóż, w grach bazujących na | + | Otóż, w grach bazujących na silniku Quake (Half-Life też na nim bazuje!), gracz wykonujący obrót w powietrzu zgodnie z z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza [[strafe]] w danym kierunku i przy zachowaniu odpowiedniej prędkości wykonania obrotu, uzyskuje dodatkową akcelerację, a w efekcie akceleracji - dodatkową prędkość. |
... brzmi zawile... :) | ... brzmi zawile... :) | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
=Jak wykonać= | =Jak wykonać= | ||
− | Jest to bardzo proste: | + | Jest to bardzo proste: wyobraź sobie, że biegniesz w grze prosto, nagle wykonujesz podskok, i jednocześnie wykonujesz dwie rzeczy - naciskasz klawisz strafe w prawo oraz zaczynasz poruszać myszką w prawo tak aby się obrócić w prawo. Jak wykonujesz to odpowiednio, oraz nie za szybko, to uzyskujesz dodatkową prędkość. |
Powinno się wykonywać mniej więcej obrót o 35 stopni na pełny skok - ale wszystko zależy od techniki oraz eksperymentowania. | Powinno się wykonywać mniej więcej obrót o 35 stopni na pełny skok - ale wszystko zależy od techniki oraz eksperymentowania. | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
W wyniku obrotu myszki i klawisza strafe lecisz po łuku a nie po linii prostej. | W wyniku obrotu myszki i klawisza strafe lecisz po łuku a nie po linii prostej. | ||
− | W momencie jak już lądujesz na ziemi naciskasz klawisz skoku | + | W momencie jak już lądujesz na ziemi naciskasz klawisz skoku jeszcze raz, oraz po dotknięciu ziemi zmieniasz klawisz strafe w drugą stronę i zaczynasz machać myszą w druga stronę. |
W efekcie mamy: | W efekcie mamy: | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
Gry mają różny stopień akceleracji w grze, oraz kontroli lotu w powietrzu - im większa kontrola, tym lepiej można zauważyć efekty tego manewru. Powoduje to, że można osiągnąć sukcesywnie bardzo duże prędkości - przerastające spokojnie prędkości biegania do przodu, w niektórych grach nawet dwukrotnie. W Quake można się na niektórych mapach tak rozpędzić, że się przekracza prędkość lecącej rakiety, jednak to tego trzeba miejsca i czasu no i doświadczenia. | Gry mają różny stopień akceleracji w grze, oraz kontroli lotu w powietrzu - im większa kontrola, tym lepiej można zauważyć efekty tego manewru. Powoduje to, że można osiągnąć sukcesywnie bardzo duże prędkości - przerastające spokojnie prędkości biegania do przodu, w niektórych grach nawet dwukrotnie. W Quake można się na niektórych mapach tak rozpędzić, że się przekracza prędkość lecącej rakiety, jednak to tego trzeba miejsca i czasu no i doświadczenia. | ||
− | Ogólnie skoki | + | Ogólnie skoki dają większą prędkość - a to oznacza szybsze dotarcie do celu, a sami wiecie, że czasem znaczenie maja milisekundy. Oczywiście większa prędkość przekłada się na pokonywanie większych odległości - wydłuża się nam skok, dzięki czemu można przeskoczyć szersze przestrzenie - czyli np gdzieś doskoczyć bez potrzeby obejścia mapy aby dojść w to samo miejsce dookoła. |
=Załapanie kwintesencji efektu= | =Załapanie kwintesencji efektu= | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
*Uruchom grę, np Counter-Strike, | *Uruchom grę, np Counter-Strike, | ||
*załaduj mapę de_aztec (czyli stwórz serwer na lanie poprzez New Game), dołącz do gry | *załaduj mapę de_aztec (czyli stwórz serwer na lanie poprzez New Game), dołącz do gry | ||
− | * podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał | + | * podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawędź, np starczy wskoczyć na jakiś murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren. |
*W [[konsoli]] wpisz : | *W [[konsoli]] wpisz : | ||
sv_gravity 0 | sv_gravity 0 | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
mp_roundtime 10 | mp_roundtime 10 | ||
− | wyłączy to grawitację i | + | wyłączy to grawitację i ustawi parę efektów. |
*'''NIE PODSKAKUJ!!!!''' | *'''NIE PODSKAKUJ!!!!''' | ||
− | * Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko | + | * Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko właśnie iść, powinieneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz tak szybko bo nie ma silnej grawitacji :) |
− | *Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu. | + | * Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu. |
* wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo. | * wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo. | ||
− | * wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym | + | * wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kierunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe. |
* po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść. | * po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść. | ||
− | W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 0, poza tym tam raczej trzeba | + | W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 0, poza tym tam raczej trzeba jeszcze trzymać klawisz forward dla lepszego efektu. |
=Zobacz także= | =Zobacz także= | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
=Linki= | =Linki= | ||
− | *Dla niekumatych [http://fidosrevenge.com/bhop/ ta animacja Flash] na dole strony wyjaśnia chyba w sposób łopatologiczny jak to wykonywać na | + | *Dla niekumatych [http://fidosrevenge.com/bhop/ ta animacja Flash] na dole strony wyjaśnia chyba w sposób łopatologiczny jak to wykonywać na myszce i klawiaturze. |
{{skróty}} | {{skróty}} |
Wersja z 20:11, 13 kwi 2007
Spis treści |
Opis
Bunny hop (inaczej też bunny jump, albo bhop) to specjalny rodzaj wykonywania skoków w grach bazujących głównie na silniku Quake oraz Half-Life. Ale bunnyjumping jest dostępny w większości gier FPS.
Bunny - czyli królik - jak ucieka podczas zagrożenia, to wykonuje co jedno albo dwa odbicia i nagły zwrot w drugą stronę - aby zmylić goniącego go drapieżcę. A w grze, jak ktoś obserwuje takiego skaczącego gracza widzi jak ten zasuwa raz w jedną a raz w drugą stronę - stąd analogia do skoków uciekającego zająca.
Prosty bunny hopping polega na chaotycznym uciekaniu i skakaniu :). Jednak najczęściej nazywa się takim mianem specjalne techniki skoków.
Cel
Ogólnie bunny hopping jest stosowany w kilku celach:
- ucieczka przed wrogiem - uciekający jeśli może, to stosuje jak najbardziej chaotyczne skoki aby uniknąć celownika wroga. O ile ucieczka przed bronami typu instant weapon jest raczej trudna z powodu prostoty działania (pocisk leci tam gdzie znajduje się celownik w chwili naciśnięcia klawisza fire, perfekcyjnym przykładem jest railgun w Quake3 czy snajperki w CS), za to świetnie się nadaje przed ucieczką przed innymi pociskami jak plasma, rakiety, granaty (ale można się nadziać z powodu odbić granatów) i tym podobne.
- wykonywanie specjalnych skoków w celu:
- nabrania prędkości,
- dotarcia do trudno dostępnych miejsc
- zaskoczenia wroga.
Należy podkreślić, że bunny jumpy są różne w różnych grach, oraz łączą się ściśle z rodzajem wykonywanych skoków jakie są dostępne w danej grze. Co więcej sposób wykonania skoku jest różny w różnych grach.
Dlaczego tak się dzieje
Bunny hopping łączy się z wbudowaną funkcją w grze odpowiadającą za fizykę. Chodzi tu o akcelerację gracza w powietrzu (na ziemi też, ale raczej w zmniejszonej formie, poza tym to tez jest wykorzystywane w circle jumpingu). Otóż, w grach bazujących na silniku Quake (Half-Life też na nim bazuje!), gracz wykonujący obrót w powietrzu zgodnie z z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza strafe w danym kierunku i przy zachowaniu odpowiedniej prędkości wykonania obrotu, uzyskuje dodatkową akcelerację, a w efekcie akceleracji - dodatkową prędkość.
... brzmi zawile... :)
Akceleracja to przyśpieszenie. Chodzi o to, że uzyskujesz dodatkowe przyśpieszenie jak podczas lotu w powietrzu zakręcasz w dana stronę, i także w tę stronę jednocześnie trzymasz klawisz strafe. Oraz nie robisz zbyt gwałtownego obrotu. Niżej wyjaśnienie na przykładzie.
Jak wykonać
Jest to bardzo proste: wyobraź sobie, że biegniesz w grze prosto, nagle wykonujesz podskok, i jednocześnie wykonujesz dwie rzeczy - naciskasz klawisz strafe w prawo oraz zaczynasz poruszać myszką w prawo tak aby się obrócić w prawo. Jak wykonujesz to odpowiednio, oraz nie za szybko, to uzyskujesz dodatkową prędkość.
Powinno się wykonywać mniej więcej obrót o 35 stopni na pełny skok - ale wszystko zależy od techniki oraz eksperymentowania.
W wyniku obrotu myszki i klawisza strafe lecisz po łuku a nie po linii prostej.
W momencie jak już lądujesz na ziemi naciskasz klawisz skoku jeszcze raz, oraz po dotknięciu ziemi zmieniasz klawisz strafe w drugą stronę i zaczynasz machać myszą w druga stronę.
W efekcie mamy:
- skok + strafe w prawo + mysz w prawo
- skok + strafe w lewo + mysz w lewo
- skok + strafe w prawo + mysz w prawo
- ... i tak dalej...
Tak więc, jak ktoś by cię obserwował z tyłu, widziałby, że zasuwasz jak zając raz na prawo i raz na lewo.
Wydaje się nic nadzwyczajnego
No ta, wydaje się, że nic nadzwyczajnego, ale... Gry mają różny stopień akceleracji w grze, oraz kontroli lotu w powietrzu - im większa kontrola, tym lepiej można zauważyć efekty tego manewru. Powoduje to, że można osiągnąć sukcesywnie bardzo duże prędkości - przerastające spokojnie prędkości biegania do przodu, w niektórych grach nawet dwukrotnie. W Quake można się na niektórych mapach tak rozpędzić, że się przekracza prędkość lecącej rakiety, jednak to tego trzeba miejsca i czasu no i doświadczenia.
Ogólnie skoki dają większą prędkość - a to oznacza szybsze dotarcie do celu, a sami wiecie, że czasem znaczenie maja milisekundy. Oczywiście większa prędkość przekłada się na pokonywanie większych odległości - wydłuża się nam skok, dzięki czemu można przeskoczyć szersze przestrzenie - czyli np gdzieś doskoczyć bez potrzeby obejścia mapy aby dojść w to samo miejsce dookoła.
Załapanie kwintesencji efektu
Dość proste ale bardzo oświecające, powinno działać na większości gier typu Quake, Counter-Strike.
- Uruchom grę, np Counter-Strike,
- załaduj mapę de_aztec (czyli stwórz serwer na lanie poprzez New Game), dołącz do gry
- podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawędź, np starczy wskoczyć na jakiś murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren.
- W konsoli wpisz :
sv_gravity 0 sv_airaccelerate 10 sv_airmove 1 mp_roundtime 10
wyłączy to grawitację i ustawi parę efektów.
- NIE PODSKAKUJ!!!!
- Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko właśnie iść, powinieneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz tak szybko bo nie ma silnej grawitacji :)
- Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu.
- wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo.
- wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kierunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe.
- po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść.
W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 0, poza tym tam raczej trzeba jeszcze trzymać klawisz forward dla lepszego efektu.
Zobacz także
Z bunny jumpami łączą się oczywiście inne skoki jak strafe jumping, circle jumping.
Linki
- Dla niekumatych ta animacja Flash na dole strony wyjaśnia chyba w sposób łopatologiczny jak to wykonywać na myszce i klawiaturze.