AMX Mod X
(d-.-b) |
|||
Linia 31: | Linia 31: | ||
=Dodatki= | =Dodatki= | ||
− | + | Różnego typu dodatki i pluginy do AMX Mod X można znaleźć na stronach: | |
+ | www.amxx.pl | ||
+ | www.amxmodx.com | ||
+ | forums.alliedmods.net | ||
+ | |||
+ | =Podstawy= | ||
+ | Flagi dostępu: | ||
+ | |||
+ | a - immunitet (gracz z tą flagą ma immunitet czyli nie może być kickowany, banowany, slapowany itp. Zaleca się nie dawanie tej flagi nikomu. Co najwyżej sobie (H@)). | ||
+ | b - rezerwacja slotu (gracz dostaje rezerwacje slotu) | ||
+ | c - amx_kick (admin z tą flagą może kopać ludzi z serwera). | ||
+ | d - amx_ban i amx_unban (admin z tą flagą może banować i odbanowywać graczy) | ||
+ | e - amx_slay i amx_slap (admin z tą flagą może slayować i slapować graczy) | ||
+ | f - amx_map (admin z tą flagą może zmieniać mapę) | ||
+ | g - amx_cvar (admin z tą flagą może zmieniać ustawienia serwera [nie wszystkie!]) | ||
+ | h - amx_cfg (admin z tą flagą może uruchamiać configi serwera) | ||
+ | i - amx_chat (admin z tą flagą może używać kolorowych napisów) | ||
+ | j - amx_vote (admin z tą flagą może uruchamiać glosowania) | ||
+ | k - dostęp do sv_password (admin z tą flagą może ustawić hasło na serwerze) | ||
+ | l - dostęp do amx_rcon (admin z tą flagą może wykonywać polecenia na konsoli samego serwera poprzez amx_cvar) | ||
+ | m - własny poziom A | ||
+ | n - własny poziom B | ||
+ | o - własny poziom C | ||
+ | p - własny poziom D - (Flagi te są używane przez dodatkowe pluginy. Poziom A ma najniższy priorytet, poziom H najwyższy.) | ||
+ | q - własny poziom E | ||
+ | r - własny poziom F | ||
+ | s - własny poziom G | ||
+ | t - własny poziom H | ||
+ | u - menu access (admin z tą flagą może używać menu) | ||
+ | z - użytkownik (flaga do oznaczenia NIE admin, zwykłego użytkownika) | ||
+ | |||
+ | = Dodawanie Adminów = | ||
+ | |||
+ | *W celu utworzenia admina, wchodzimy do: cstrike/addons/amxmodx/configs (w przypadku innych modów, niż CS jest to nazwa_moda/addons/amxmodx/configs) i edytujemy plik users.ini | ||
+ | |||
+ | *Standardowo zawarte są w nim przykłady jak należy dodać admina. | ||
+ | *Poprawne konto wygląda tak: | ||
+ | |||
+ | "nick|ip|steamid" "hasło" "flagi_dostępu" "flagi_konta" | ||
+ | * Osobie której dajesz admina podaj aby wpisała w konsoli wpisała | ||
+ | |||
+ | setinfo "_pw" "haslo" | ||
+ | |||
+ | * Gdzie hasło oczywiście hasło admina. | ||
+ | =Pluginy a Moduły= | ||
+ | ==Najnowsza wersja== | ||
+ | *Dosyć często zdarza się że po dodaniu jakiegoś nowego pluginu ten się nie ładuje mimo iż jest dobrze dodany. Wtedy najprawdopodobniej nie mamy włączonego modułu wymaganego przez plugin. | ||
+ | |||
+ | *Gdy mamy najnowszą wersje AMX Mod X (1.71) nie ma najmniejszego problemu z określeniem jakiego modułu brakuje, wystarczy wejść do katalogu z logami amxx'a (addons/amxmodx/logs) i otwieramy ostatni log. | ||
+ | |||
+ | *Powinniśmy znaleźć coś takiego: | ||
+ | L 02/31/2005 - 00:00:00: [AMXX] Plugin "jakis_plugin.amxx" failed to load: Module "cstrike" required for plugin. Check modules.ini. | ||
+ | |||
+ | *W tym momencie już wiadomo, że nie mamy uruchomionego modułu ''cstrike''. Nie pozostaje już nic poza uruchomieniem go (patrz dalej). | ||
+ | |||
+ | ==Starsze wersje== | ||
+ | *Wszystko ładnie, pięknie ale co jeśli mamy nieco starszą wersje AMXX'a? Niestety w starszych wersjach trzeba się troszkę wysilić aby znaleźć brakujący moduł - trzeba zajrzeć do źródła pluginu. | ||
+ | |||
+ | *Pluginy (źródła) zbudowane są przeważnie w następujący sposób: | ||
+ | /* | ||
+ | * Tutaj jakiś komentarz odnośnie pluginu, | ||
+ | * jego opis, wersja, lista dostępnych komend, | ||
+ | * lista zmian, itp. itd. | ||
+ | */ | ||
+ | |||
+ | #include <amxmod> | ||
+ | #include <amxmisc> | ||
+ | |||
+ | właściwy kod pluginu | ||
+ | |||
+ | *Nas interesuje tylko to co znajduje się po ''#include''. Ta nazwa pomiędzy znakami mniejszości i większości jest nazwą modułu niezbędnego do działania pluginu. Dodatkowe linie podają nam też jakiego innego modułu możemy się spodziewać. | ||
+ | |||
+ | *Oto opis jaki ''include'' odpowiada za jaki moduł: | ||
+ | #include <amxmodx> <<----- Plugin korzysta z standardowej biblioteki czyli amxmodx. Nie trzeba żadnego dodatkowego modułu. | ||
+ | #include <amxmisc> <<----- j/w | ||
+ | #include <file> <<----- j/w | ||
+ | #include <string> <<----- j/w | ||
+ | #include <vault> <<----- j/w (?) | ||
+ | #include <regex> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''regex''' | ||
+ | #include <sockets> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''sockets''' | ||
+ | #include <engine> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''engine''' | ||
+ | #include <cstrike> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''cstrike''' | ||
+ | #include <dbi> <<----- Plugin wymaga do działania któregoś z modułów '''mysql''', pgsql, mssql lub sqlite w zależności od posiadanej wersji bazy SQL. Najcześciej jest to MySQL. | ||
+ | #include <fun> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''fun''' | ||
+ | #include <fakemeta> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''fakemeta''' | ||
+ | #include <geoip> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''geoip''' | ||
+ | #include <array> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''array''' | ||
+ | #include <csx> <<----- Plugin wymaga do działania modułu '''csx''' | ||
+ | |||
+ | =Dodawanie/Usuwanie Modułów= | ||
+ | |||
+ | *Skoro już wiemy jakie moduły są nam potrzebne do działania możemy przystąpić do pracy. | ||
+ | Otwieramy do edycji plik addons/amxmodx/configs/modules.ini, odszukujemy w nim sekcje z odpowiednim modułem (np. geoip) | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ; GeoIP - determines the country of ip adresses | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ;geoip_amxx_i386.so | ||
+ | ;geoip_amxx.dll | ||
+ | ;geoip_amxx_amd64.so | ||
+ | *Jak widać mamy przed nazwami plików z modułami średniki, oznacza to że AMXX traktuje te linie jako komentarze (czyli ignoruje je). Aby włączyć moduł trzeba usunąć średnik sprzed odpowiedniego pliku. Dla Windows będzie to plik z rozszerzeniem ''dll'' | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ; GeoIP - determines the country of ip adresses | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ;geoip_amxx_i386.so | ||
+ | geoip_amxx.dll | ||
+ | ;geoip_amxx_amd64.so | ||
+ | *Dla Linuxa pracującego na zwykłym procesorze 32bitowym będzie plik *i386.so | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ; GeoIP - determines the country of ip adresses | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | geoip_amxx_i386.so | ||
+ | ;geoip_amxx.dll | ||
+ | ;geoip_amxx_amd64.so | ||
+ | *Dla systemu Linux pracującego na 64bitowym procesorze AMD będzie to plik *amd64.so | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ; GeoIP - determines the country of ip adresses | ||
+ | ; --------------------------------------------- | ||
+ | ;geoip_amxx_i386.so | ||
+ | ;geoip_amxx.dll | ||
+ | geoip_amxx_amd64.so | ||
+ | |||
+ | *Teraz po zapisaniu pliku i zmianie mapy na serwerze moduł powinien się włączyć. | ||
+ | |||
+ | = Przydatne informacje = | ||
+ | |||
+ | Abyś nie musiał/a ciągle wchodzić w konsole '~' i wpisywać ''amxmodmenu'' proponujemy zbindować sobie klawisze: | ||
+ | |||
+ | bind "F12" "amxmodmenu" | ||
+ | |||
+ | * Gdzie F12 tam klawisz który będzie uruchamiać menu admina amxx'a | ||
= F. A. Q.= | = F. A. Q.= | ||
;Pojawia się coś takiego | ;Pojawia się coś takiego |
Wersja z 20:51, 13 paź 2009
Ten artykuł jest niepełny i wymaga uzupełnienia. Jeżeli jesteś w stanie - postaraj się go uzupełnić.. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana jest cenna i pomocna :) |
Spis treści |
Opis
AMX Mod X jest dodatkiem do serwera HLDS którego podstawową funkcja jest administracja serwerem. Jednakże można go dosłownie napchać masą dodatków zmieniając prawie wszystkie aspekty w grze - od rozszerzenia i uproszczenia komend w administracji, poprzez restrykcje broni, kończąc na totalnych konwersjach, gdzie ostateczny wygląd gry zupełnie nie przypomina oryginalnej rozgrywki.
Pierwotnie bazowany na źródłach od AMX Mod od wersji 0.9.6 , szybko został tak zmieniony, że się w niektórych kwestiach zasadniczo różni od oryginału. Posiada opcje kompilacji skryptów z AMX Mod - mniej więcej 90% plików .sma jest kompilowanych bez błędów.
Wymagania
- MetaMod - w zależności od wersji AMXMod jest potrzebna odpowiednia minimalna wersja MetaMod'a.
Linki
- Oficjalna Strona
- Oficjalna Dokumentacja
- Oficjalne pliki
- Wiki, czyli skarbnica wiedzy nie tylko o AMX Mod ale wielu innych aspektach gry Half-Life
Wersje
Z przyczyn sporych różnic w każdej wersji zdecydowałem się rozbić artykuły. Konkretne opisy instalacji i konfiguracji znajdują się właśnie w nich.
- AMX Mod X 1.8.0 - poprawki błędów, aktualizacja, dodanie paru nowych funkcji dla graczy jak i administracyjnych
- AMX Mod X 1.76d - poprawki błędów zgłoszonych na forum, instalacja podobnie jak w poprzednich wersjach.
- AMX Mod X 1.76c - poprawki błędów zgłoszonych na forum, instalacja podobnie jak w poprzednich wersjach.
- AMX Mod X 1.76(b) Chyba można używać :P
- AMX Mod X 1.75(a) przedostatnia wersja (znana także jako 1.75a)
- AMX Mod X 1.71 poprzednia wersja
- AMX Mod X 1.60 jego dokumentacja znajduje się w Linki
- AMX Mod X 1.55
- AMX Mod X 1.50
Wersje AMX Mod X oznaczone numerkami 1.50 i 1.55 posiadają błędy i nie powinno się ich używać. Nie będę tłumaczył dokładnie jakie to są błędy bo nie ma to sensu, po prostu należy się wystrzegać tych wersji – ominie was dzięki temu dużo stresu.
Dodatki
Różnego typu dodatki i pluginy do AMX Mod X można znaleźć na stronach:
www.amxx.pl www.amxmodx.com forums.alliedmods.net
Podstawy
Flagi dostępu:
a - immunitet (gracz z tą flagą ma immunitet czyli nie może być kickowany, banowany, slapowany itp. Zaleca się nie dawanie tej flagi nikomu. Co najwyżej sobie (H@)). b - rezerwacja slotu (gracz dostaje rezerwacje slotu) c - amx_kick (admin z tą flagą może kopać ludzi z serwera). d - amx_ban i amx_unban (admin z tą flagą może banować i odbanowywać graczy) e - amx_slay i amx_slap (admin z tą flagą może slayować i slapować graczy) f - amx_map (admin z tą flagą może zmieniać mapę) g - amx_cvar (admin z tą flagą może zmieniać ustawienia serwera [nie wszystkie!]) h - amx_cfg (admin z tą flagą może uruchamiać configi serwera) i - amx_chat (admin z tą flagą może używać kolorowych napisów) j - amx_vote (admin z tą flagą może uruchamiać glosowania) k - dostęp do sv_password (admin z tą flagą może ustawić hasło na serwerze) l - dostęp do amx_rcon (admin z tą flagą może wykonywać polecenia na konsoli samego serwera poprzez amx_cvar) m - własny poziom A n - własny poziom B o - własny poziom C p - własny poziom D - (Flagi te są używane przez dodatkowe pluginy. Poziom A ma najniższy priorytet, poziom H najwyższy.) q - własny poziom E r - własny poziom F s - własny poziom G t - własny poziom H u - menu access (admin z tą flagą może używać menu) z - użytkownik (flaga do oznaczenia NIE admin, zwykłego użytkownika)
Dodawanie Adminów
- W celu utworzenia admina, wchodzimy do: cstrike/addons/amxmodx/configs (w przypadku innych modów, niż CS jest to nazwa_moda/addons/amxmodx/configs) i edytujemy plik users.ini
- Standardowo zawarte są w nim przykłady jak należy dodać admina.
- Poprawne konto wygląda tak:
"nick|ip|steamid" "hasło" "flagi_dostępu" "flagi_konta"
- Osobie której dajesz admina podaj aby wpisała w konsoli wpisała
setinfo "_pw" "haslo"
- Gdzie hasło oczywiście hasło admina.
Pluginy a Moduły
Najnowsza wersja
- Dosyć często zdarza się że po dodaniu jakiegoś nowego pluginu ten się nie ładuje mimo iż jest dobrze dodany. Wtedy najprawdopodobniej nie mamy włączonego modułu wymaganego przez plugin.
- Gdy mamy najnowszą wersje AMX Mod X (1.71) nie ma najmniejszego problemu z określeniem jakiego modułu brakuje, wystarczy wejść do katalogu z logami amxx'a (addons/amxmodx/logs) i otwieramy ostatni log.
- Powinniśmy znaleźć coś takiego:
L 02/31/2005 - 00:00:00: [AMXX] Plugin "jakis_plugin.amxx" failed to load: Module "cstrike" required for plugin. Check modules.ini.
- W tym momencie już wiadomo, że nie mamy uruchomionego modułu cstrike. Nie pozostaje już nic poza uruchomieniem go (patrz dalej).
Starsze wersje
- Wszystko ładnie, pięknie ale co jeśli mamy nieco starszą wersje AMXX'a? Niestety w starszych wersjach trzeba się troszkę wysilić aby znaleźć brakujący moduł - trzeba zajrzeć do źródła pluginu.
- Pluginy (źródła) zbudowane są przeważnie w następujący sposób:
/* * Tutaj jakiś komentarz odnośnie pluginu, * jego opis, wersja, lista dostępnych komend, * lista zmian, itp. itd. */ #include <amxmod> #include <amxmisc> właściwy kod pluginu
- Nas interesuje tylko to co znajduje się po #include. Ta nazwa pomiędzy znakami mniejszości i większości jest nazwą modułu niezbędnego do działania pluginu. Dodatkowe linie podają nam też jakiego innego modułu możemy się spodziewać.
- Oto opis jaki include odpowiada za jaki moduł:
#include <amxmodx> <<----- Plugin korzysta z standardowej biblioteki czyli amxmodx. Nie trzeba żadnego dodatkowego modułu. #include <amxmisc> <<----- j/w #include <file> <<----- j/w #include <string> <<----- j/w #include <vault> <<----- j/w (?) #include <regex> <<----- Plugin wymaga do działania modułu regex #include <sockets> <<----- Plugin wymaga do działania modułu sockets #include <engine> <<----- Plugin wymaga do działania modułu engine #include <cstrike> <<----- Plugin wymaga do działania modułu cstrike #include <dbi> <<----- Plugin wymaga do działania któregoś z modułów mysql, pgsql, mssql lub sqlite w zależności od posiadanej wersji bazy SQL. Najcześciej jest to MySQL. #include <fun> <<----- Plugin wymaga do działania modułu fun #include <fakemeta> <<----- Plugin wymaga do działania modułu fakemeta #include <geoip> <<----- Plugin wymaga do działania modułu geoip #include <array> <<----- Plugin wymaga do działania modułu array #include <csx> <<----- Plugin wymaga do działania modułu csx
Dodawanie/Usuwanie Modułów
- Skoro już wiemy jakie moduły są nam potrzebne do działania możemy przystąpić do pracy.
Otwieramy do edycji plik addons/amxmodx/configs/modules.ini, odszukujemy w nim sekcje z odpowiednim modułem (np. geoip)
; --------------------------------------------- ; GeoIP - determines the country of ip adresses ; --------------------------------------------- ;geoip_amxx_i386.so ;geoip_amxx.dll ;geoip_amxx_amd64.so
- Jak widać mamy przed nazwami plików z modułami średniki, oznacza to że AMXX traktuje te linie jako komentarze (czyli ignoruje je). Aby włączyć moduł trzeba usunąć średnik sprzed odpowiedniego pliku. Dla Windows będzie to plik z rozszerzeniem dll
; --------------------------------------------- ; GeoIP - determines the country of ip adresses ; --------------------------------------------- ;geoip_amxx_i386.so geoip_amxx.dll ;geoip_amxx_amd64.so
- Dla Linuxa pracującego na zwykłym procesorze 32bitowym będzie plik *i386.so
; --------------------------------------------- ; GeoIP - determines the country of ip adresses ; --------------------------------------------- geoip_amxx_i386.so ;geoip_amxx.dll ;geoip_amxx_amd64.so
- Dla systemu Linux pracującego na 64bitowym procesorze AMD będzie to plik *amd64.so
; --------------------------------------------- ; GeoIP - determines the country of ip adresses ; --------------------------------------------- ;geoip_amxx_i386.so ;geoip_amxx.dll geoip_amxx_amd64.so
- Teraz po zapisaniu pliku i zmianie mapy na serwerze moduł powinien się włączyć.
Przydatne informacje
Abyś nie musiał/a ciągle wchodzić w konsole '~' i wpisywać amxmodmenu proponujemy zbindować sobie klawisze:
bind "F12" "amxmodmenu"
- Gdzie F12 tam klawisz który będzie uruchamiać menu admina amxx'a
F. A. Q.
- Pojawia się coś takiego
L 06/14/2008 - 22:32:04: [AMXX] Plugin "XXXXXX.amxx" failed to load: Module/Library "cstrike" required for plugin. Check modules.ini.
- Nie został zainstalowany addon cstrike, aby go zainstalować przeczytaj jeszcze raz dokładnie instrukcję!