Numer IP i łącze
(Aktualizacja, Literówki.) |
|||
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''IP''' - skrót od wyrażenia '''I'''nternet '''P'''rotocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (''nie wszystkie''). Aktualnie standardem jest '''IPv4''', składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami, czyli format '''XXX.XXX.XXX.XXX'''. | |
− | + | Powoli wchodzi też '''IPv6''', gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rozdzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki... | |
+ | Jako ciekawostkę, należy wspomnieć, że kraje dalekiego wschodu (np.: Chiny) korzystają w pełni z protokołu IP w wersji 6. | ||
− | + | =Rodzaje numerów= | |
+ | Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na ''publiczne'' i ''prywatne''. | ||
+ | *'''Prywatny''' - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrednio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym z zewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi. | ||
+ | *'''Publiczny''' - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, wirusami i robalami w sieci, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p. Na Windows bez dobrego firewalla (ten windowsowy to chłam) raczej lepiej nie radzę mieć publicznego numeru IP. | ||
+ | Dodatkowo numery mogą być '''statyczne''' albo '''dynamiczne''': | ||
+ | *'''Dynamiczny''' - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakiś czas (np.: co 24 godziny dla Neostrady) na inny. Dlatego, aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba użyć rozwiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której można łatwo zlokalizować serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer. | ||
+ | *'''Statyczny''' - Dostajesz numer, który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak następuje zmiana, to administrator powinien cię powiadomić o zbliżającej się zmianie. | ||
+ | Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzystną: | ||
+ | *'''publiczny statyczny''' - np.: Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA | ||
+ | *publiczny dynamiczny - np.: wszelkie Neostrady, UPC (d. Chello) | ||
+ | *prywatny statyczny - np.: najczęściej w sieciach osiedlowych | ||
+ | *prywatny dynamiczny - np.: w sieci Aster najtańszy pakiet | ||
− | + | Najczęściej statyczne publiczne numery powodują, że takie łącze kosztuje drożej, a prywatne dynamiczne są najtańsze, ale kompletnie bezużyteczni w niektórych rozwiązaniach. | |
− | *Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule itd), wyłączasz wszelkie odtwarzane po | + | |
+ | =Twoje IP= | ||
+ | Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widać twój komputer z internetu? | ||
+ | |||
+ | http://www.speedtest.net - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie. | ||
+ | |||
+ | '''Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!''' | ||
+ | |||
+ | [[Grafika:Numer IP.gif]] | ||
+ | |||
+ | =Transfery= | ||
+ | Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery: | ||
+ | *Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule, itd.), wyłączasz wszelkie odtwarzane po internecie, radia internetowe czy filmy oraz gry. IRC i komunikatory internetowe można zostawić włączone (aż tak dużo nie pożerają, wyjątkiem jest tutaj Skype). | ||
*Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test. | *Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test. | ||
*Poniżej masz wyjaśnienie wyniku. | *Poniżej masz wyjaśnienie wyniku. | ||
− | = | + | ==Upload== |
− | = | + | Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przy stawianiu serwera. |
− | Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie | + | 8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8, aby mieć transfer w bajtach. |
− | 8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8 aby | + | |
[[Grafika:Twoj upload.gif]] | [[Grafika:Twoj upload.gif]] | ||
− | |||
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty: | Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty: | ||
Linia 29: | Linia 51: | ||
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów. | Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów. | ||
− | [[ | + | 31 / 5 = 6 slotów. |
+ | |||
+ | Ta wartość jest wystarczająca do grania jeśli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane. | ||
+ | Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada. | ||
+ | |||
+ | ==Download== | ||
+ | Co tu mówić - dostawczy najczęściej dają do domu 8x większy download niż upload - sa to tak zwane łącza asymetryczne, jak na przykład [http://pl.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Digital_Subscriber_Line ADSL]. Bardzo często płaci się w nich za transfer w gigabajtach na miesiąc. | ||
+ | |||
+ | Łącza symetryczne [http://pl.wikipedia.org/wiki/SDSL SDSL], gdzie upload i download są sobie równe są drogie, a łącza gdzie ma się upload do dostawcy większy niz download (zdarza się) są przeważnie przerażająco drogie dla normalnego użytkownika. | ||
+ | |||
+ | W centrach danych gdzie można wykupić serwery są specjalne dedykowane łącza - np.: kierunkowe anteny radiowe, albo dedykowane kanały cyfrowe czy nawet kable światłowodowe. W przypadku długoterminowych umów bardzo często płaci się za maksymalną wykorzystaną przepustowość łącza, czyli tyle ile maksymalnie w danym okresie czasu wysłaliśmy/odbieraliśmy danych w ramach całej dostępnej przepustowości liczonej w megabajtach, a i czasem nawet gigabajtach. | ||
+ | |||
+ | =Aktualne zakresy= | ||
+ | Jeśli posiadamy dostęp do maszyny, która działa w systemie *nix to możemy skorzystać z komendy '''whois''' i prostego skryptu, który wyszuka dla nas np.: aktualny zakres danego operatora (''w tym przypadku TP S.A.''): | ||
+ | <bash> | ||
+ | #!/bin/sh | ||
+ | # $Id: neo.sh,v 0.1 2005/05/22 22:37:03 PawelS Exp $ | ||
+ | # Skrypt do sprawdzania aktualnej adresacji Neostrady w/g ripe.net | ||
+ | whois -h whois.ripe.net -- -K NEOSTRADA-ADSL | ||
+ | </bash> | ||
+ | |||
+ | <pre> | ||
+ | 83.20.0.0 - 83.20.255.255 // Poznań | ||
+ | 83.21.0.0 - 83.21.255.255 // Szczecin | ||
+ | 83.22.0.0 - 83.22.255.255 // Katowice | ||
+ | 83.23.0.0 - 83.23.255.255 // Poznań, Kraków | ||
+ | 83.24.0.0 - 83.24.255.255 // Warszawa | ||
+ | 83.25.0.0 - 83.25.63.255 // Szczecin | ||
+ | 83.25.64.0 - 83.25.255.255 // Szczecin, Gdańsk | ||
+ | 83.26.0.0 - 83.26.255.255 // Olsztyn, Bydgoszcz | ||
+ | 83.27.0.0 - 83.27.255.255 // Wrocław, Poznań | ||
+ | 83.28.0.0 - 83.28.255.255 // Rzeszów, Lublin | ||
+ | 83.29.0.0 - 83.29.255.255 // Kraków, Łódź | ||
+ | 83.30.0.0 - 83.30.255.255 // Katowice | ||
+ | 83.31.0.0 - 83.31.255.255 // Warszawa | ||
+ | 83.4.0.0 - 83.11.255.255 // Warszawa, Włocławek | ||
+ | 79.184.0.0 - 79.184.255.255 | ||
+ | 79.185.0.0 - 79.185.255.255 | ||
+ | 79.186.0.0 - 79.186.255.255 | ||
+ | 79.191.0.0 - 79.191.255.255 | ||
+ | 95.49.0.0 - 95.49.255.255 | ||
+ | </pre> | ||
+ | |||
+ | =Linki= | ||
+ | * [[wikipedia:DSL|DSL]] | ||
+ | ** [[wikipedia:Asymmetric_Digital_Subscriber_Line|ADSL]], [[wikipedia:HDSL|HDSL]], [[[[wikipedia:SDSL|SDSL]] | ||
+ | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Block_log/AdresyIP Adresy IP] - Orientacyjna lista jakie numery odpowiadają jakim regionom w Polsce oraz jakim dostawcom internetu. | ||
+ | *[http://ripe.net ripe.net] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Sieć]] | ||
+ | [[Kategoria:Netcode]] |
Aktualna wersja na dzień 02:50, 4 gru 2009
IP - skrót od wyrażenia Internet Protocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest IPv4, składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami, czyli format XXX.XXX.XXX.XXX.
Powoli wchodzi też IPv6, gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rozdzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki... Jako ciekawostkę, należy wspomnieć, że kraje dalekiego wschodu (np.: Chiny) korzystają w pełni z protokołu IP w wersji 6.
Spis treści |
Rodzaje numerów
Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na publiczne i prywatne.
- Prywatny - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrednio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym z zewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
- Publiczny - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, wirusami i robalami w sieci, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p. Na Windows bez dobrego firewalla (ten windowsowy to chłam) raczej lepiej nie radzę mieć publicznego numeru IP.
Dodatkowo numery mogą być statyczne albo dynamiczne:
- Dynamiczny - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakiś czas (np.: co 24 godziny dla Neostrady) na inny. Dlatego, aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba użyć rozwiązania typu no-ip, gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której można łatwo zlokalizować serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
- Statyczny - Dostajesz numer, który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak następuje zmiana, to administrator powinien cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzystną:
- publiczny statyczny - np.: Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA
- publiczny dynamiczny - np.: wszelkie Neostrady, UPC (d. Chello)
- prywatny statyczny - np.: najczęściej w sieciach osiedlowych
- prywatny dynamiczny - np.: w sieci Aster najtańszy pakiet
Najczęściej statyczne publiczne numery powodują, że takie łącze kosztuje drożej, a prywatne dynamiczne są najtańsze, ale kompletnie bezużyteczni w niektórych rozwiązaniach.
Twoje IP
Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widać twój komputer z internetu?
http://www.speedtest.net - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.
Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!
Transfery
Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery:
- Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule, itd.), wyłączasz wszelkie odtwarzane po internecie, radia internetowe czy filmy oraz gry. IRC i komunikatory internetowe można zostawić włączone (aż tak dużo nie pożerają, wyjątkiem jest tutaj Skype).
- Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
- Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.
Upload
Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przy stawianiu serwera. 8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8, aby mieć transfer w bajtach.
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:
Z listy niżej mozna teraz dostać dane w kilobajtach, a nie kilobitach.
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.
31 / 5 = 6 slotów.
Ta wartość jest wystarczająca do grania jeśli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane. Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada.
Download
Co tu mówić - dostawczy najczęściej dają do domu 8x większy download niż upload - sa to tak zwane łącza asymetryczne, jak na przykład ADSL. Bardzo często płaci się w nich za transfer w gigabajtach na miesiąc.
Łącza symetryczne SDSL, gdzie upload i download są sobie równe są drogie, a łącza gdzie ma się upload do dostawcy większy niz download (zdarza się) są przeważnie przerażająco drogie dla normalnego użytkownika.
W centrach danych gdzie można wykupić serwery są specjalne dedykowane łącza - np.: kierunkowe anteny radiowe, albo dedykowane kanały cyfrowe czy nawet kable światłowodowe. W przypadku długoterminowych umów bardzo często płaci się za maksymalną wykorzystaną przepustowość łącza, czyli tyle ile maksymalnie w danym okresie czasu wysłaliśmy/odbieraliśmy danych w ramach całej dostępnej przepustowości liczonej w megabajtach, a i czasem nawet gigabajtach.
Aktualne zakresy
Jeśli posiadamy dostęp do maszyny, która działa w systemie *nix to możemy skorzystać z komendy whois i prostego skryptu, który wyszuka dla nas np.: aktualny zakres danego operatora (w tym przypadku TP S.A.):
#!/bin/sh # $Id: neo.sh,v 0.1 2005/05/22 22:37:03 PawelS Exp $ # Skrypt do sprawdzania aktualnej adresacji Neostrady w/g ripe.net whois -h whois.ripe.net -- -K NEOSTRADA-ADSL
83.20.0.0 - 83.20.255.255 // Poznań 83.21.0.0 - 83.21.255.255 // Szczecin 83.22.0.0 - 83.22.255.255 // Katowice 83.23.0.0 - 83.23.255.255 // Poznań, Kraków 83.24.0.0 - 83.24.255.255 // Warszawa 83.25.0.0 - 83.25.63.255 // Szczecin 83.25.64.0 - 83.25.255.255 // Szczecin, Gdańsk 83.26.0.0 - 83.26.255.255 // Olsztyn, Bydgoszcz 83.27.0.0 - 83.27.255.255 // Wrocław, Poznań 83.28.0.0 - 83.28.255.255 // Rzeszów, Lublin 83.29.0.0 - 83.29.255.255 // Kraków, Łódź 83.30.0.0 - 83.30.255.255 // Katowice 83.31.0.0 - 83.31.255.255 // Warszawa 83.4.0.0 - 83.11.255.255 // Warszawa, Włocławek 79.184.0.0 - 79.184.255.255 79.185.0.0 - 79.185.255.255 79.186.0.0 - 79.186.255.255 79.191.0.0 - 79.191.255.255 95.49.0.0 - 95.49.255.255