Numer IP i łącze

Od HLDS.pl
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Twoje IP)
(Aktualizacja, Literówki.)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Nie wiesz jakie jest twoje publiczne IP?
+
'''IP''' - skrót od wyrażenia '''I'''nternet '''P'''rotocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (''nie wszystkie''). Aktualnie standardem jest '''IPv4''', składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami, czyli format '''XXX.XXX.XXX.XXX'''.
''IP'' - skrót od wyrażenia '''I'''ternet '''P'''rotocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest '''IPv4''', składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami -czyli format '''XXX.XXX.XXX.XXX'''.  
+
  
Powoli wchodzi też '''IPv6''', gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rodzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki...
+
Powoli wchodzi też '''IPv6''', gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rozdzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki...
 +
Jako ciekawostkę, należy wspomnieć, że kraje dalekiego wschodu (np.: Chiny) korzystają w pełni z protokołu IP w wersji 6.
  
=Twoje IP=
+
=Rodzaje numerów=
Twoje IP - numer w sieci w internecie z którego widać twój komputer. Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na ''publiczne'' i ''prywatne''.
+
Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na ''publiczne'' i ''prywatne''.
*'''Publiczny''' - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p.
+
*'''Prywatny''' - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrednio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym z zewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
*'''Prywatny''' - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
+
*'''Publiczny''' - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, wirusami i robalami w sieci, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p. Na Windows bez dobrego firewalla (ten windowsowy to chłam) raczej lepiej nie radzę mieć publicznego numeru IP.
 +
Dodatkowo numery mogą być '''statyczne''' albo '''dynamiczne''':
 +
*'''Dynamiczny''' - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakiś czas (np.: co 24 godziny dla Neostrady) na inny. Dlatego, aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba użyć rozwiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której można łatwo zlokalizować serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
 +
*'''Statyczny''' - Dostajesz numer, który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak następuje zmiana, to administrator powinien cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.
  
Dodatkowo numery mogą być '''statyczne albo''' '''dynamiczne''':
+
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzystną:
*'''Dynamiczny''' - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas - np co 24 godziny - na inny. Dlatego aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba uzyć rowiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
+
*'''publiczny statyczny''' - np.: Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA
*'''Statyczny''' - Dostajes numer który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak anstępuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.
+
*publiczny dynamiczny - np.: wszelkie Neostrady, UPC (d. Chello)
 +
*prywatny statyczny - np.: najczęściej w sieciach osiedlowych
 +
*prywatny dynamiczny - np.: w sieci Aster najtańszy pakiet
  
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną:
+
Najczęściej statyczne publiczne numery powodują, że takie łącze kosztuje drożej, a prywatne dynamiczne są najtańsze, ale kompletnie bezużyteczni w niektórych rozwiązaniach.
*'''publiczny statyczny''' - np Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA
+
*publiczny dynamiczny - wszelkie Neostrady
+
*prywatny statyczny -  najczęsciej w sieciach osiedlowych
+
*prywatny dynamiczny - np w sieci Aster najtańszy pakiet
+
  
http://www.speedtest.net/ - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.
+
=Twoje IP=
 +
Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widać twój komputer z internetu?
 +
 
 +
http://www.speedtest.net - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.  
 +
 
 +
'''Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!'''
  
 
[[Grafika:Numer IP.gif]]
 
[[Grafika:Numer IP.gif]]
Linia 25: Linia 31:
 
=Transfery=
 
=Transfery=
 
Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery:
 
Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery:
*Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule itd), wyłączasz wszelkie odtwarzane po interniecie radia internetowe czy filmy oraz gry. Irc i komunikatory internetowe mozna zostawić włączone (tak duzo nie pożerają).
+
*Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule, itd.), wyłączasz wszelkie odtwarzane po internecie, radia internetowe czy filmy oraz gry. IRC i komunikatory internetowe można zostawić włączone (tak dużo nie pożerają, wyjątkiem jest tutaj Skype).
 
*Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
 
*Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
 
*Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.
 
*Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.
 
  
 
==Upload==
 
==Upload==
Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przys tawianiu serwera.
+
Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przy stawianiu serwera.
8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8 aby miec transfer w bajtach.
+
8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8, aby mieć transfer w bajtach.
  
 
[[Grafika:Twoj upload.gif]]
 
[[Grafika:Twoj upload.gif]]
 
  
 
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:
 
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:
Linia 47: Linia 51:
 
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.
 
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.
  
Tutaj
+
31 / 5 = 6 slotów.
  
31 / 5 =  6 slotów.
+
Ta wartość jest wystarczająca do grania jeśli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane.
 
+
Ta wartość jest wystarczająca do grania jesli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane.
+
 
Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada.
 
Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada.
  
 
==Download==
 
==Download==
[[kategoria:Sieć]]
+
Co tu mówić - dostawczy najczęściej dają do domu 8x większy download niż upload - sa to tak zwane łącza asymetryczne, jak na przykład [http://pl.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Digital_Subscriber_Line ADSL]. Bardzo często płaci się w nich za transfer w gigabajtach na miesiąc.
 +
 
 +
Łącza symetryczne [http://pl.wikipedia.org/wiki/SDSL SDSL], gdzie upload i download są sobie równe są drogie, a łącza gdzie ma się upload do dostawcy większy niz download (zdarza się) są przeważnie przerażająco drogie dla normalnego użytkownika.
 +
 
 +
W centrach danych gdzie można wykupić serwery są specjalne dedykowane łącza - np.: kierunkowe anteny radiowe, albo dedykowane kanały cyfrowe czy nawet kable światłowodowe. W przypadku długoterminowych umów bardzo często płaci się za maksymalną wykorzystaną przepustowość łącza, czyli tyle ile maksymalnie w danym okresie czasu wysłaliśmy/odbieraliśmy danych w ramach całej dostępnej przepustowości liczonej w megabajtach, a i czasem nawet gigabajtach.
 +
 
 +
=Aktualne zakresy=
 +
Jeśli posiadamy dostęp do maszyny, która działa w systemie *nix to możemy skorzystać z komendy '''whois''' i prostego skryptu, który wyszuka dla nas np.: aktualny zakres danego operatora (''w tym przypadku TP S.A.''):
 +
<bash>
 +
#!/bin/sh
 +
# $Id: neo.sh,v 0.1 2005/05/22 22:37:03 PawelS Exp $
 +
# Skrypt do sprawdzania aktualnej adresacji Neostrady w/g ripe.net
 +
whois -h whois.ripe.net -- -K NEOSTRADA-ADSL
 +
</bash>
 +
 
 +
<pre>
 +
83.20.0.0 - 83.20.255.255 // Poznań
 +
83.21.0.0 - 83.21.255.255 // Szczecin
 +
83.22.0.0 - 83.22.255.255 // Katowice
 +
83.23.0.0 - 83.23.255.255 // Poznań, Kraków
 +
83.24.0.0 - 83.24.255.255 // Warszawa
 +
83.25.0.0 - 83.25.63.255 // Szczecin
 +
83.25.64.0 - 83.25.255.255 // Szczecin, Gdańsk
 +
83.26.0.0 - 83.26.255.255 // Olsztyn, Bydgoszcz
 +
83.27.0.0 - 83.27.255.255 // Wrocław, Poznań
 +
83.28.0.0 - 83.28.255.255 // Rzeszów, Lublin
 +
83.29.0.0 - 83.29.255.255 // Kraków, Łódź
 +
83.30.0.0 - 83.30.255.255 // Katowice
 +
83.31.0.0 - 83.31.255.255 // Warszawa
 +
83.4.0.0 - 83.11.255.255 // Warszawa, Włocławek
 +
79.184.0.0 - 79.184.255.255
 +
79.185.0.0 - 79.185.255.255
 +
79.186.0.0 - 79.186.255.255
 +
79.191.0.0 - 79.191.255.255
 +
95.49.0.0 - 95.49.255.255
 +
</pre>
 +
 
 +
=Linki=
 +
* [[wikipedia:DSL|DSL]]
 +
** [[wikipedia:Asymmetric_Digital_Subscriber_Line|ADSL]], [[wikipedia:HDSL|HDSL]], [[[[wikipedia:SDSL|SDSL]]
 +
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Block_log/AdresyIP Adresy IP] - Orientacyjna lista jakie numery odpowiadają jakim regionom w Polsce oraz jakim dostawcom internetu.
 +
*[http://ripe.net ripe.net]
  
[[kategoria:netcode]]
+
[[Kategoria:Sieć]]
 +
[[Kategoria:Netcode]]

Aktualna wersja na dzień 02:50, 4 gru 2009

IP - skrót od wyrażenia Internet Protocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest IPv4, składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami, czyli format XXX.XXX.XXX.XXX.

Powoli wchodzi też IPv6, gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rozdzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki... Jako ciekawostkę, należy wspomnieć, że kraje dalekiego wschodu (np.: Chiny) korzystają w pełni z protokołu IP w wersji 6.

Spis treści

Rodzaje numerów

Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na publiczne i prywatne.

  • Prywatny - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrednio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym z zewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
  • Publiczny - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, wirusami i robalami w sieci, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p. Na Windows bez dobrego firewalla (ten windowsowy to chłam) raczej lepiej nie radzę mieć publicznego numeru IP.

Dodatkowo numery mogą być statyczne albo dynamiczne:

  • Dynamiczny - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakiś czas (np.: co 24 godziny dla Neostrady) na inny. Dlatego, aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba użyć rozwiązania typu no-ip, gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której można łatwo zlokalizować serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
  • Statyczny - Dostajesz numer, który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak następuje zmiana, to administrator powinien cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.

Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzystną:

  • publiczny statyczny - np.: Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA
  • publiczny dynamiczny - np.: wszelkie Neostrady, UPC (d. Chello)
  • prywatny statyczny - np.: najczęściej w sieciach osiedlowych
  • prywatny dynamiczny - np.: w sieci Aster najtańszy pakiet

Najczęściej statyczne publiczne numery powodują, że takie łącze kosztuje drożej, a prywatne dynamiczne są najtańsze, ale kompletnie bezużyteczni w niektórych rozwiązaniach.

Twoje IP

Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widać twój komputer z internetu?

http://www.speedtest.net - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.

Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!

Numer IP.gif

Transfery

Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery:

  • Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule, itd.), wyłączasz wszelkie odtwarzane po internecie, radia internetowe czy filmy oraz gry. IRC i komunikatory internetowe można zostawić włączone (aż tak dużo nie pożerają, wyjątkiem jest tutaj Skype).
  • Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
  • Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.

Upload

Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przy stawianiu serwera. 8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8, aby mieć transfer w bajtach.

Twoj upload.gif

Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:

Twoj upload menuselect.gif

Z listy niżej mozna teraz dostać dane w kilobajtach, a nie kilobitach.

Twoj upload kbytes.gif

Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.

31 / 5 = 6 slotów.

Ta wartość jest wystarczająca do grania jeśli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane. Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada.

Download

Co tu mówić - dostawczy najczęściej dają do domu 8x większy download niż upload - sa to tak zwane łącza asymetryczne, jak na przykład ADSL. Bardzo często płaci się w nich za transfer w gigabajtach na miesiąc.

Łącza symetryczne SDSL, gdzie upload i download są sobie równe są drogie, a łącza gdzie ma się upload do dostawcy większy niz download (zdarza się) są przeważnie przerażająco drogie dla normalnego użytkownika.

W centrach danych gdzie można wykupić serwery są specjalne dedykowane łącza - np.: kierunkowe anteny radiowe, albo dedykowane kanały cyfrowe czy nawet kable światłowodowe. W przypadku długoterminowych umów bardzo często płaci się za maksymalną wykorzystaną przepustowość łącza, czyli tyle ile maksymalnie w danym okresie czasu wysłaliśmy/odbieraliśmy danych w ramach całej dostępnej przepustowości liczonej w megabajtach, a i czasem nawet gigabajtach.

Aktualne zakresy

Jeśli posiadamy dostęp do maszyny, która działa w systemie *nix to możemy skorzystać z komendy whois i prostego skryptu, który wyszuka dla nas np.: aktualny zakres danego operatora (w tym przypadku TP S.A.):

#!/bin/sh
# $Id: neo.sh,v 0.1 2005/05/22 22:37:03 PawelS Exp $
# Skrypt do sprawdzania aktualnej adresacji Neostrady w/g ripe.net
whois -h whois.ripe.net -- -K NEOSTRADA-ADSL
83.20.0.0 - 83.20.255.255 // Poznań
83.21.0.0 - 83.21.255.255 // Szczecin
83.22.0.0 - 83.22.255.255 // Katowice
83.23.0.0 - 83.23.255.255 // Poznań, Kraków
83.24.0.0 - 83.24.255.255 // Warszawa
83.25.0.0 - 83.25.63.255 // Szczecin
83.25.64.0 - 83.25.255.255 // Szczecin, Gdańsk
83.26.0.0 - 83.26.255.255 // Olsztyn, Bydgoszcz
83.27.0.0 - 83.27.255.255 // Wrocław, Poznań
83.28.0.0 - 83.28.255.255 // Rzeszów, Lublin
83.29.0.0 - 83.29.255.255 // Kraków, Łódź
83.30.0.0 - 83.30.255.255 // Katowice
83.31.0.0 - 83.31.255.255 // Warszawa
83.4.0.0 - 83.11.255.255 // Warszawa, Włocławek
79.184.0.0 - 79.184.255.255
79.185.0.0 - 79.185.255.255
79.186.0.0 - 79.186.255.255
79.191.0.0 - 79.191.255.255
95.49.0.0 - 95.49.255.255

Linki

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia