CTF
(standardowo poprawiam literówki) |
|||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Grafika:Ctf-red-flag.gif|thumb|right]] | ||
+ | |||
'''CTF''' to skrót od '''C'''apture '''T'''he '''F'''lag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych. | '''CTF''' to skrót od '''C'''apture '''T'''he '''F'''lag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych. | ||
− | Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy, | + | Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy na miejsce gdzie stoi nie ruszona nasza flaga. W chwili gdy doniesiemy wrogą flagę do naszej, nasza drużyna zdobywa punkt. Oczywiście trzeba pilnować, aby wróg nie zrobił tego samego z naszą flagą :). Najczęściej gra jest czasowa np 15 minut, albo na limit przejęć flag - w zależności od dynamiki gry liczba się zmienia. Dodatkowo gracze [[respawn]]ują się na mapie w obu drużynach w tych samych momentach np co 30 sekund, czyli po śmierci odradzasz się po chwili w swojej bazie. |
CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji. | CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji. | ||
− | + | {{clr}} | |
=Cechy charakterystyczne= | =Cechy charakterystyczne= | ||
+ | ==Flaga== | ||
+ | [[Grafika:Ctf-flag.gif|right]] | ||
+ | Flaga ma swoje miejsce w każdej bazie na mapie. Podnieść mogą ja tylko osoby z wrogiego zespołu, polega to na wejściu w miejsce gdzie flaga się znajduje. Wtedy flaga jest niesiona przez takiego gracza, który staje się celem ataku broniących. Podczas niesienia flagi można normalnie się poruszać, strzelać - tylko twój model ma na plecach wielką flagę, często jeszcze świecisz w kolorze flagi - więc łatwo znaleźć taka osobę ukrywającą się za rogiem. | ||
+ | |||
+ | W chwili śmierci gracza niosącego flagę, gracze do których flaga należy starają się nią podnieść - wystarczy na nią wejść. W większości rozgrywek wtedy flaga natychmiast pojawia się w bazie macierzystej na swoim miejscu. | ||
+ | |||
+ | Oczywiście osoby które zabrały wrogą flagę będą się starać podnieść zgubioną flagę i donieść ją z powrotem do swojej bazy w celu zdobycia punktu. Dlatego często idzie się w dwie osoby - pierwsza niesie flagę a druga pilnuje aby ta jej nie zgubiła ew w kluczowych momentach można wyrzucić niesioną flagę aby podnieść ją mógł ktoś z naszej drużyny z większa ilości zdrowia itd. | ||
+ | |||
+ | {{clr}} | ||
+ | |||
==Mapy== | ==Mapy== | ||
− | Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w | + | Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w której części mapy się znajdujemy, jak widzimy wrogi kolor trzeba raczej mieć się na baczności :). |
+ | <gallery> | ||
+ | Grafika:Ctf-kolory-red.jpg | ||
+ | Grafika:Ctf-kolory-blue.jpg | ||
+ | </gallery> | ||
− | + | Pewnie zauważyliście podobieństwa obrazków - mapy tworzone dla CTF są najczęściej jako antysymetryczne - jak idziesz z bazy wroga to czujesz się jakbyś szedł ze swojej bazy, tylko są inne kolory na ścianach. Dzięki temu poruszając się w bazie wroga wiesz jaki jest układ komnat, bo w swojej bazie jest taki sam układ. | |
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa.jpg | ||
+ | Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa2.gif | ||
+ | </gallery> | ||
Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane. | Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane. | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | |||
Grafika:Ctf-symetryczna-mapa.gif | Grafika:Ctf-symetryczna-mapa.gif | ||
</gallery> | </gallery> | ||
+ | Rzadziej tworzy się mapy niesymetryczne, a to z tego względu, że z czasem gracze potrafią znaleźć niedociągnięcia w grze, albo jakiś zespół ma utrudnioną obronę itd. | ||
− | + | Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu [[Quake]] mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów. | |
− | Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu [[Quake]] mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów | + | |
==Podział ról== | ==Podział ról== | ||
Linia 27: | Linia 47: | ||
*Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy. | *Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy. | ||
− | + | Doświadczeni gracze zmieniają swoją rolę w grze i na przykład pomocnik może bardzo szybko pomóc w ataku flagi, albo w obronie bazy. Poza tym niektórym się nudzi siedzenie tylko w bazie :) | |
W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia. | W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia. | ||
− | + | Najczęściej niedoświadczeni gracze zaczynają od obrony bazy - poznają jak gracze wymieniają się komunikatami, skąd może przyjść atak wroga, pilnują przedmiotów w bazie przed przejęciem przez atakującego wroga - np broni, zbroi, apteczek. | |
+ | |||
+ | Oczywiście po jakimś czasie warto przenieść się trochę dalej i wykonywać robotę jako pomocnik - jest ona bardzo ważna, ponieważ nasi uciekając ze zdobytą flagą raczej chcą jak najszybciej dotrzeć do bazy i nie zajmować się odpieranie ataku wroga. Dlatego pomocnik ma za zadanie chronić swoich. Co więcej pomocnik powinien informować swoich o ruchach przeciwnika, np przewidywać skąd zaraz przyjdzie atak na naszą bazę. Dodatkowo z powodu bliskości od jednej i drugiej bazy często można robić szybkie wypady do bazy wroga w celu zabranie leżącego sprzętu - nie ma nic bardziej denerwującego jak granat na zbroi, albo zabranie jakiejś broni sprzed nosa atakujących :) | ||
+ | |||
+ | Jak już czujemy się dość pewnie w znajomości mapy oraz miejsc skąd najczęściej wróg atakuje, możemy się pokusić o przejęcie flagi. Najczęściej trzeba jednak umieć się szybko poruszać i celnie i skutecznie strzelać. Często atakuje się w kilka osób, wtedy jedna ma za zadanie przejęcia flagi i zwiewanie,a pozostałe zajmują wroga walką wiążącą. Bardzo często wtedy jeden z atakujących ucieka razem z tym, co trzyma flagę aby mu pomóc i w razie śmierci szybko ją przejąć i kontynuować niesienie do swojej bazy. Natomiast jeden z atakujących zostaje w bazie wroga i utrudnia wyjście z bazy - często jednak poświęca się bo raczej 4 graczy na 1 trudno jest pokonać, chyba, że się wykorzystuje zasoby w bazie wroga - jak apteczki, amunicję, bronie i zbroję. | ||
− | |||
− | : | + | =Zobacz także= |
+ | * [[TDM]] | ||
+ | * [[FFA]] | ||
+ | * [[DM]] | ||
+ | [[kategoria:gry]] | ||
+ | {{skróty}} |
Aktualna wersja na dzień 14:42, 14 kwi 2007
CTF to skrót od Capture The Flag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych.
Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy na miejsce gdzie stoi nie ruszona nasza flaga. W chwili gdy doniesiemy wrogą flagę do naszej, nasza drużyna zdobywa punkt. Oczywiście trzeba pilnować, aby wróg nie zrobił tego samego z naszą flagą :). Najczęściej gra jest czasowa np 15 minut, albo na limit przejęć flag - w zależności od dynamiki gry liczba się zmienia. Dodatkowo gracze respawnują się na mapie w obu drużynach w tych samych momentach np co 30 sekund, czyli po śmierci odradzasz się po chwili w swojej bazie.
CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji.
Spis treści |
Cechy charakterystyczne
Flaga
Flaga ma swoje miejsce w każdej bazie na mapie. Podnieść mogą ja tylko osoby z wrogiego zespołu, polega to na wejściu w miejsce gdzie flaga się znajduje. Wtedy flaga jest niesiona przez takiego gracza, który staje się celem ataku broniących. Podczas niesienia flagi można normalnie się poruszać, strzelać - tylko twój model ma na plecach wielką flagę, często jeszcze świecisz w kolorze flagi - więc łatwo znaleźć taka osobę ukrywającą się za rogiem.
W chwili śmierci gracza niosącego flagę, gracze do których flaga należy starają się nią podnieść - wystarczy na nią wejść. W większości rozgrywek wtedy flaga natychmiast pojawia się w bazie macierzystej na swoim miejscu.
Oczywiście osoby które zabrały wrogą flagę będą się starać podnieść zgubioną flagę i donieść ją z powrotem do swojej bazy w celu zdobycia punktu. Dlatego często idzie się w dwie osoby - pierwsza niesie flagę a druga pilnuje aby ta jej nie zgubiła ew w kluczowych momentach można wyrzucić niesioną flagę aby podnieść ją mógł ktoś z naszej drużyny z większa ilości zdrowia itd.
Mapy
Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w której części mapy się znajdujemy, jak widzimy wrogi kolor trzeba raczej mieć się na baczności :).
Pewnie zauważyliście podobieństwa obrazków - mapy tworzone dla CTF są najczęściej jako antysymetryczne - jak idziesz z bazy wroga to czujesz się jakbyś szedł ze swojej bazy, tylko są inne kolory na ścianach. Dzięki temu poruszając się w bazie wroga wiesz jaki jest układ komnat, bo w swojej bazie jest taki sam układ.
Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.
Rzadziej tworzy się mapy niesymetryczne, a to z tego względu, że z czasem gracze potrafią znaleźć niedociągnięcia w grze, albo jakiś zespół ma utrudnioną obronę itd.
Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu Quake mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów.
Podział ról
Tego rodzaju gra jest raczej przeznaczona na większą ilość graczy, najczęściej drużyna dzieli się na obrońców flagi, pomocników polowych oraz atakujących.
- Obrońcy, jak sama nazwa wskazuje mają za zadanie siedzieć w bazie i pilnować aby wróg nie miał wstępu.
- Pomocnik polowy, to gracze, którzy mają za zadanie pilnować fragmentu mapy przed atakiem wroga - np aby spowolnić atak wroga, albo chronić swoich transportujących flagę.
- Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy.
Doświadczeni gracze zmieniają swoją rolę w grze i na przykład pomocnik może bardzo szybko pomóc w ataku flagi, albo w obronie bazy. Poza tym niektórym się nudzi siedzenie tylko w bazie :) W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia.
Najczęściej niedoświadczeni gracze zaczynają od obrony bazy - poznają jak gracze wymieniają się komunikatami, skąd może przyjść atak wroga, pilnują przedmiotów w bazie przed przejęciem przez atakującego wroga - np broni, zbroi, apteczek.
Oczywiście po jakimś czasie warto przenieść się trochę dalej i wykonywać robotę jako pomocnik - jest ona bardzo ważna, ponieważ nasi uciekając ze zdobytą flagą raczej chcą jak najszybciej dotrzeć do bazy i nie zajmować się odpieranie ataku wroga. Dlatego pomocnik ma za zadanie chronić swoich. Co więcej pomocnik powinien informować swoich o ruchach przeciwnika, np przewidywać skąd zaraz przyjdzie atak na naszą bazę. Dodatkowo z powodu bliskości od jednej i drugiej bazy często można robić szybkie wypady do bazy wroga w celu zabranie leżącego sprzętu - nie ma nic bardziej denerwującego jak granat na zbroi, albo zabranie jakiejś broni sprzed nosa atakujących :)
Jak już czujemy się dość pewnie w znajomości mapy oraz miejsc skąd najczęściej wróg atakuje, możemy się pokusić o przejęcie flagi. Najczęściej trzeba jednak umieć się szybko poruszać i celnie i skutecznie strzelać. Często atakuje się w kilka osób, wtedy jedna ma za zadanie przejęcia flagi i zwiewanie,a pozostałe zajmują wroga walką wiążącą. Bardzo często wtedy jeden z atakujących ucieka razem z tym, co trzyma flagę aby mu pomóc i w razie śmierci szybko ją przejąć i kontynuować niesienie do swojej bazy. Natomiast jeden z atakujących zostaje w bazie wroga i utrudnia wyjście z bazy - często jednak poświęca się bo raczej 4 graczy na 1 trudno jest pokonać, chyba, że się wykorzystuje zasoby w bazie wroga - jak apteczki, amunicję, bronie i zbroję.