CTF

Od HLDS.pl
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Podział ról)
(standardowo poprawiam literówki)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
[[Grafika:Ctf-red-flag.gif|thumb|right]]
 +
 
'''CTF''' to skrót od '''C'''apture '''T'''he '''F'''lag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych.
 
'''CTF''' to skrót od '''C'''apture '''T'''he '''F'''lag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych.
  
Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy, oraz pilnowanie, aby wróg nie zrobił tego samego z naszą flagą :). Najczęściej gra jest czasowa np 15 minut, albo na limit przejęć flag - w zależności od dynamiki gry liczba się zmienia. Dodatkowo gracze [[respawn]]ują się na mapie w obu drużynach w tych samych momentach np co 30 sekund, czyli po śmierci odradzasz się po chwili w swojej bazie.
+
Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy na miejsce gdzie stoi nie ruszona nasza flaga. W chwili gdy doniesiemy wrogą flagę do naszej, nasza drużyna zdobywa punkt. Oczywiście trzeba pilnować, aby wróg nie zrobił tego samego z naszą flagą :). Najczęściej gra jest czasowa np 15 minut, albo na limit przejęć flag - w zależności od dynamiki gry liczba się zmienia. Dodatkowo gracze [[respawn]]ują się na mapie w obu drużynach w tych samych momentach np co 30 sekund, czyli po śmierci odradzasz się po chwili w swojej bazie.
  
 
CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji.
 
CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji.
 
+
{{clr}}
 
=Cechy charakterystyczne=
 
=Cechy charakterystyczne=
 +
==Flaga==
 +
[[Grafika:Ctf-flag.gif|right]]
 +
Flaga ma swoje miejsce w każdej bazie na mapie. Podnieść mogą ja tylko osoby z wrogiego zespołu, polega to na wejściu w miejsce gdzie flaga się znajduje. Wtedy flaga jest niesiona przez takiego gracza, który staje się celem ataku broniących. Podczas niesienia flagi można normalnie się poruszać, strzelać - tylko twój model ma na plecach wielką flagę, często jeszcze świecisz w kolorze flagi - więc łatwo znaleźć taka osobę ukrywającą się za rogiem.
 +
 +
W chwili śmierci gracza niosącego flagę, gracze do których flaga należy starają się nią podnieść - wystarczy na nią wejść. W większości rozgrywek wtedy flaga natychmiast pojawia się w bazie macierzystej na swoim miejscu.
 +
 +
Oczywiście osoby które zabrały wrogą flagę będą się starać podnieść zgubioną flagę i donieść ją z powrotem do swojej bazy w celu zdobycia punktu. Dlatego często idzie się w dwie osoby - pierwsza niesie flagę a druga pilnuje aby ta jej nie zgubiła ew w kluczowych momentach można wyrzucić niesioną flagę aby podnieść ją mógł ktoś z naszej drużyny z większa ilości zdrowia itd.
 +
 +
{{clr}}
 +
 
==Mapy==
 
==Mapy==
Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w krórej części mapy się znajdujemy, jak widzimy wrogi kolor trzeba raczej mieć się na baczności :).
+
Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w której części mapy się znajdujemy, jak widzimy wrogi kolor trzeba raczej mieć się na baczności :).
 +
<gallery>
 +
Grafika:Ctf-kolory-red.jpg
 +
Grafika:Ctf-kolory-blue.jpg
 +
</gallery>
  
Mapy tworzone dla CTF są najczęściej antysymetryczne - jak idziesz z bazy wroga to czujesz się jakbyś szedł ze swojej bazy, tylko są inne kolory na ścianach. Dzięki temu poruszając się w bazie wroga wiesz jaki jest układ komnat, bo w swojej bazie jest taki sam układ.
+
Pewnie zauważyliście podobieństwa obrazków - mapy tworzone dla CTF są najczęściej jako antysymetryczne - jak idziesz z bazy wroga to czujesz się jakbyś szedł ze swojej bazy, tylko są inne kolory na ścianach. Dzięki temu poruszając się w bazie wroga wiesz jaki jest układ komnat, bo w swojej bazie jest taki sam układ.
 +
 
 +
<gallery>
 +
Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa.jpg
 +
Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa2.gif
 +
</gallery>
  
 
Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.
 
Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa.jpg
 
 
Grafika:Ctf-symetryczna-mapa.gif
 
Grafika:Ctf-symetryczna-mapa.gif
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
Rzadziej tworzy się mapy niesymetryczne, a to z tego względu, że z czasem gracze potrafią znaleźć niedociągnięcia w grze, albo jakiś zespół ma utrudnioną obronę itd.
  
 
+
Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu [[Quake]] mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów.
Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu [[Quake]] mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów - najczęściej mapy CTF są symetryczne - lustrzane odbicia (jak idziesz z bazy wroga to widzisz, że we własnej bazie robisz dokładnie obroty w drugą stronę - zamiast na lewo idzie się np po zbroję w prawo), albo antysymetryczne (
+
  
 
==Podział ról==
 
==Podział ról==
Linia 27: Linia 47:
 
*Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy.
 
*Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy.
  
Dośiwadczeni gracze zmieniają swoją rolę w grze i na przykład pomocnik może bardzo szybko pomóc w ataku flagi, albo w obronie bazy. Poza tym niektórym się nudzi siedzenie tylko w bazie :)
+
Doświadczeni gracze zmieniają swoją rolę w grze i na przykład pomocnik może bardzo szybko pomóc w ataku flagi, albo w obronie bazy. Poza tym niektórym się nudzi siedzenie tylko w bazie :)
 
W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia.
 
W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia.
  
Linia 35: Linia 55:
  
 
Jak już czujemy się dość pewnie w znajomości mapy oraz miejsc skąd najczęściej wróg atakuje, możemy się pokusić o przejęcie flagi. Najczęściej trzeba jednak umieć się szybko poruszać i celnie i skutecznie strzelać. Często atakuje się w kilka osób, wtedy jedna ma za zadanie przejęcia flagi i zwiewanie,a  pozostałe zajmują wroga walką wiążącą. Bardzo często wtedy jeden z atakujących ucieka razem z tym, co trzyma flagę aby mu pomóc i w razie śmierci szybko ją przejąć i kontynuować niesienie do swojej bazy. Natomiast jeden z atakujących zostaje w bazie wroga i utrudnia wyjście z bazy - często jednak poświęca się bo raczej 4 graczy na 1 trudno jest pokonać, chyba, że się wykorzystuje zasoby w bazie wroga - jak apteczki, amunicję, bronie i zbroję.
 
Jak już czujemy się dość pewnie w znajomości mapy oraz miejsc skąd najczęściej wróg atakuje, możemy się pokusić o przejęcie flagi. Najczęściej trzeba jednak umieć się szybko poruszać i celnie i skutecznie strzelać. Często atakuje się w kilka osób, wtedy jedna ma za zadanie przejęcia flagi i zwiewanie,a  pozostałe zajmują wroga walką wiążącą. Bardzo często wtedy jeden z atakujących ucieka razem z tym, co trzyma flagę aby mu pomóc i w razie śmierci szybko ją przejąć i kontynuować niesienie do swojej bazy. Natomiast jeden z atakujących zostaje w bazie wroga i utrudnia wyjście z bazy - często jednak poświęca się bo raczej 4 graczy na 1 trudno jest pokonać, chyba, że się wykorzystuje zasoby w bazie wroga - jak apteczki, amunicję, bronie i zbroję.
 +
 +
 +
=Zobacz także=
 +
* [[TDM]]
 +
* [[FFA]]
 +
* [[DM]]
 +
[[kategoria:gry]]
 +
{{skróty}}

Aktualna wersja na dzień 14:42, 14 kwi 2007

Ctf-red-flag.gif

CTF to skrót od Capture The Flag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych.

Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy na miejsce gdzie stoi nie ruszona nasza flaga. W chwili gdy doniesiemy wrogą flagę do naszej, nasza drużyna zdobywa punkt. Oczywiście trzeba pilnować, aby wróg nie zrobił tego samego z naszą flagą :). Najczęściej gra jest czasowa np 15 minut, albo na limit przejęć flag - w zależności od dynamiki gry liczba się zmienia. Dodatkowo gracze respawnują się na mapie w obu drużynach w tych samych momentach np co 30 sekund, czyli po śmierci odradzasz się po chwili w swojej bazie.

CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji.

Spis treści

Cechy charakterystyczne

Flaga

Ctf-flag.gif

Flaga ma swoje miejsce w każdej bazie na mapie. Podnieść mogą ja tylko osoby z wrogiego zespołu, polega to na wejściu w miejsce gdzie flaga się znajduje. Wtedy flaga jest niesiona przez takiego gracza, który staje się celem ataku broniących. Podczas niesienia flagi można normalnie się poruszać, strzelać - tylko twój model ma na plecach wielką flagę, często jeszcze świecisz w kolorze flagi - więc łatwo znaleźć taka osobę ukrywającą się za rogiem.

W chwili śmierci gracza niosącego flagę, gracze do których flaga należy starają się nią podnieść - wystarczy na nią wejść. W większości rozgrywek wtedy flaga natychmiast pojawia się w bazie macierzystej na swoim miejscu.

Oczywiście osoby które zabrały wrogą flagę będą się starać podnieść zgubioną flagę i donieść ją z powrotem do swojej bazy w celu zdobycia punktu. Dlatego często idzie się w dwie osoby - pierwsza niesie flagę a druga pilnuje aby ta jej nie zgubiła ew w kluczowych momentach można wyrzucić niesioną flagę aby podnieść ją mógł ktoś z naszej drużyny z większa ilości zdrowia itd.



Mapy

Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w której części mapy się znajdujemy, jak widzimy wrogi kolor trzeba raczej mieć się na baczności :).

Pewnie zauważyliście podobieństwa obrazków - mapy tworzone dla CTF są najczęściej jako antysymetryczne - jak idziesz z bazy wroga to czujesz się jakbyś szedł ze swojej bazy, tylko są inne kolory na ścianach. Dzięki temu poruszając się w bazie wroga wiesz jaki jest układ komnat, bo w swojej bazie jest taki sam układ.

Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.

Rzadziej tworzy się mapy niesymetryczne, a to z tego względu, że z czasem gracze potrafią znaleźć niedociągnięcia w grze, albo jakiś zespół ma utrudnioną obronę itd.

Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu Quake mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów.

Podział ról

Tego rodzaju gra jest raczej przeznaczona na większą ilość graczy, najczęściej drużyna dzieli się na obrońców flagi, pomocników polowych oraz atakujących.

  • Obrońcy, jak sama nazwa wskazuje mają za zadanie siedzieć w bazie i pilnować aby wróg nie miał wstępu.
  • Pomocnik polowy, to gracze, którzy mają za zadanie pilnować fragmentu mapy przed atakiem wroga - np aby spowolnić atak wroga, albo chronić swoich transportujących flagę.
  • Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy.

Doświadczeni gracze zmieniają swoją rolę w grze i na przykład pomocnik może bardzo szybko pomóc w ataku flagi, albo w obronie bazy. Poza tym niektórym się nudzi siedzenie tylko w bazie :) W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia.

Najczęściej niedoświadczeni gracze zaczynają od obrony bazy - poznają jak gracze wymieniają się komunikatami, skąd może przyjść atak wroga, pilnują przedmiotów w bazie przed przejęciem przez atakującego wroga - np broni, zbroi, apteczek.

Oczywiście po jakimś czasie warto przenieść się trochę dalej i wykonywać robotę jako pomocnik - jest ona bardzo ważna, ponieważ nasi uciekając ze zdobytą flagą raczej chcą jak najszybciej dotrzeć do bazy i nie zajmować się odpieranie ataku wroga. Dlatego pomocnik ma za zadanie chronić swoich. Co więcej pomocnik powinien informować swoich o ruchach przeciwnika, np przewidywać skąd zaraz przyjdzie atak na naszą bazę. Dodatkowo z powodu bliskości od jednej i drugiej bazy często można robić szybkie wypady do bazy wroga w celu zabranie leżącego sprzętu - nie ma nic bardziej denerwującego jak granat na zbroi, albo zabranie jakiejś broni sprzed nosa atakujących :)

Jak już czujemy się dość pewnie w znajomości mapy oraz miejsc skąd najczęściej wróg atakuje, możemy się pokusić o przejęcie flagi. Najczęściej trzeba jednak umieć się szybko poruszać i celnie i skutecznie strzelać. Często atakuje się w kilka osób, wtedy jedna ma za zadanie przejęcia flagi i zwiewanie,a pozostałe zajmują wroga walką wiążącą. Bardzo często wtedy jeden z atakujących ucieka razem z tym, co trzyma flagę aby mu pomóc i w razie śmierci szybko ją przejąć i kontynuować niesienie do swojej bazy. Natomiast jeden z atakujących zostaje w bazie wroga i utrudnia wyjście z bazy - często jednak poświęca się bo raczej 4 graczy na 1 trudno jest pokonać, chyba, że się wykorzystuje zasoby w bazie wroga - jak apteczki, amunicję, bronie i zbroję.


Zobacz także

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia