Sprzęt

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Karta Graficzna, dźwiękowa)
(Wikizacja.)
Linia 2: Linia 2:
 
Ogólne info jakie powinieneś mieć na uwadze jak stawiasz server:
 
Ogólne info jakie powinieneś mieć na uwadze jak stawiasz server:
  
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie aby nie przycinało gry
+
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry. Oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to juz sprawdź jak się gra, gdy jest duże obciążenie serwera.
oczywiście inne usługi też mogą być np www, ftp ale to juz sprawdź jak się gra gdy jest duże obciążenie serwera
+
 
+
  
 
==Procesor==
 
==Procesor==
Minimum 500MHz, im wiecej tym lepiej, licz jakies 50MHz na gracza (slot),najlepiej na procesorze nie oszczędzać albo miec conajmniej 1 GHz.
+
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, licz jakies 50 MHz na gracza (''slot''), najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć conajmniej 1 GHz.
  
 
== Karta Graficzna, dźwiękowa ==
 
== Karta Graficzna, dźwiękowa ==
Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą.
+
Ogólnie, te co są na płycie głównej (''jeśli są'') to starczą.
Jak nie ma to karta graficzna może byc od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (AGP i PCI-EXPRESS to bedzie raczej marnowanie pieniedzy)
+
Jak nie ma to karta graficzna może być od roku 1990 lub nowsza. Może być na ISA albo PCI (''AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy'')
  
 
Karta dźwiękowa zbędna.
 
Karta dźwiękowa zbędna.
  
 
==Dysk==
 
==Dysk==
Właściwie jakikolwiek, jak masz sybsze dyski to będzie się szybciej mapa zmieniać. standardem już są ATA 100 czy SerialATA. SCSI jesli cie stać.
+
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski to będzie się szybciej mapa zmieniać. Standardem już są ATA 100 czy nawet SerialATA. SCSI jeśli cię stać.
  
 
== Pamięć==
 
== Pamięć==
Na [[Linux]]ie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]] ale w rzeczywistosci ram'u nigdy za dużo, a na [[Windows]] minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę).
+
Na [[Linux]]ie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]], ale w rzeczywistosci ram'u nigdy za dużo, a na [[Windows]] minimum 256 (''aby system wtedy pracował w miarę'').
Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (tzw kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
+
Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (''tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer'''). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
  
Serwer hlds powinien zżerać jakies 64 mega ramu, ale moze i wiecej.
+
Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB ramu, ale może i więcej (głównie od ilości dodatków).
 
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej.
 
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej.
  
Warto aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do porawionej wersji plugin albo uzyć wersji porzedniej ale sprawdzonej. Albo wyłączac proces serwera co pewien czas.
+
Warto aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć wersji porzedniej, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas.
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]] to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48h.
+
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
  
 
==Łącze==
 
==Łącze==
 +
'''NIE NEOSTRADA''' - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać.
  
'''NIE NEOSTRADA''' - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie uzywać.
+
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download'').
  
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane
+
Jak masz 16 graczy to musisz mieć jakieć 64kbytes/s = 512kbit/s w obie strony.
jakieś 5k/s uploadu na gracza, i mniejwięcej tyle samo downloadu.
+
Jak masz laczę symetryczne 0.5 mbita to powinno być ok, jednakże to są wartości dla sv_maxupdaterate 30 - jak masz wyższe wartości to ilość danych '''drastycznie''' wzrasta.
  
Jak masz 16 graczy to musisz miec jakies 64k/s = 512kbit/s w obie strony.
+
dsl i a-dsl (''z ofert w polsce'') nie za bardzo sie nadaje na serwery gier, z prostej przyczyny - usluga ta ma proporcjonalnie maly upload, ktory jest ważniejszy przy serwerze gier niz download.
Jak masz lacze symetryczne 0.5 mbita to powinno byc ok, jednakze to są wartości dla sv_maxupdaterate 30 - jak masz wyzsze wartosci to ilosc danych '''drastycznie''' wzrasta.
+
  
 
+
25 kb/s jest to absolutne minimum na 10 slotow - da sie na tym pograc, ale jakosc gry bedzie do d...
dsl i a-dsl (z ofert w polsce) nie za bardzo sie nadaje na serwery gier, z prostej przyczyny - usluga ta ma proporcjonalnie maly upload, ktory jest ważniejszy przy serwerze gier niz download.
+
 
+
25 kb/s jest to absolutne minimum na 10 slotow - da sie na tym pograc, ale jakosc gry bedzie do d....
+
 
25kb/s to dla 10 slotow jest tyle, kiedy na serwerze nic sie nie dzieje.
 
25kb/s to dla 10 slotow jest tyle, kiedy na serwerze nic sie nie dzieje.
 
kiedy jest ostra gra to sredni upload jest przy 10 slotach 35-45 kb/s - w zaleznosci od akcji skakac potrafi do 75 kb/s.
 
kiedy jest ostra gra to sredni upload jest przy 10 slotach 35-45 kb/s - w zaleznosci od akcji skakac potrafi do 75 kb/s.
 
  
 
Mozecie wiec sobie wyobrazic wiec ile lacza potrzeba na serwer CW (pamietajcie ze serwer gier wiecej wysyla - upload, niz pobiera - download)
 
Mozecie wiec sobie wyobrazic wiec ile lacza potrzeba na serwer CW (pamietajcie ze serwer gier wiecej wysyla - upload, niz pobiera - download)
Linia 52: Linia 46:
  
 
==System operacyjny==
 
==System operacyjny==
Zależy co wolisz, ale wiekszość chodzi na [[Linux]]ach i temu podobnych, bo jest mniej zasobo żerny, stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze optymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuxa.
+
Zależy co wolisz, ale wiekszość chodzi na [[Linux]]ach i temu podobnych, bo jest mniej zasobo żerny, stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze optymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.
  
[[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no ale raczej nie XP ale jak musisz to z SP2 , w XP wyłącz te kolorowe style bo to pożera ram mniemiłosiernie''). Ogólnie [[HLDS]] trochę więcej fps wyciaga na domyślnych ustawieniach w [[Windows]] niż na [[Linux]]ie (''ale przecież zawsze mozna poprawic komendami itp.''),
+
[[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2 i wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie''). Ogólnie [[HLDS]] trochę więcej fps wyciaga na domyślnych ustawieniach w [[Windows]], niż na [[Linux]]ie (''ale przecież zawsze mozna poprawić ustawieniami, itp.''),
  
SlackWare - słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikac z konfiguracji.
+
SlackWare - słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
RedHat - Chyba najlepiej hlds chodzi
+
RedHat - Chyba najlepiej [[HLDS]] chodzi.
 
BSD - trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
 
BSD - trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
 +
Debian - Podobnie jak w przypadku RedHata.
  
 
== Tani sprzęt ==
 
== Tani sprzęt ==
Tani serwer na LAN
+
Tani serwer na LAN:
Pentium III 733MHz + 256 ram WIN XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, sczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych ( na 101, 101, 20k sobie reaczej nie pograją)
+
Pentium III 733MHz + 256 ram WIN XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinień spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 20k sobie raczej nie pograją)
  
 
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
 
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
  
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333 może pociągnąć tyle osób no ale raczej nie na sv_updaterate 101
+
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333 może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101
  
 +
udpated by _KaszpiR_ 14.10.2005
  
udpated by _KaszpiR_ 14.10.2005
 
 
==Podziękowania==
 
==Podziękowania==
 
 
*[iPort]vib
 
*[iPort]vib
 
*orc
 
*orc
 
*ogrish
 
*ogrish
 
  
 
[[Kategoria:Serwery gier]]
 
[[Kategoria:Serwery gier]]

Wersja z 20:02, 13 cze 2006

Spis treści

Wstęp

Ogólne info jakie powinieneś mieć na uwadze jak stawiasz server:

Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry. Oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to juz sprawdź jak się gra, gdy jest duże obciążenie serwera.

Procesor

Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, licz jakies 50 MHz na gracza (slot), najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć conajmniej 1 GHz.

Karta Graficzna, dźwiękowa

Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą. Jak nie ma to karta graficzna może być od roku 1990 lub nowsza. Może być na ISA albo PCI (AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy)

Karta dźwiękowa zbędna.

Dysk

Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski to będzie się szybciej mapa zmieniać. Standardem już są ATA 100 czy nawet SerialATA. SCSI jeśli cię stać.

Pamięć

Na Linuxie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer HLDS, ale w rzeczywistosci ram'u nigdy za dużo, a na Windows minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę). Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer'). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.

Serwer HLDS powinien zżerać jakieś 64 MB ramu, ale może i więcej (głównie od ilości dodatków). Serwery SRCDS konsumują o wiele więcej.

Warto aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć wersji porzedniej, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas. Szczególnie jeśli jest na nim HLGuard, to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.

Łącze

NIE NEOSTRADA - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać.

Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (upload) na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (download).

Jak masz 16 graczy to musisz mieć jakieć 64kbytes/s = 512kbit/s w obie strony. Jak masz laczę symetryczne 0.5 mbita to powinno być ok, jednakże to są wartości dla sv_maxupdaterate 30 - jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.

dsl i a-dsl (z ofert w polsce) nie za bardzo sie nadaje na serwery gier, z prostej przyczyny - usluga ta ma proporcjonalnie maly upload, ktory jest ważniejszy przy serwerze gier niz download.

25 kb/s jest to absolutne minimum na 10 slotow - da sie na tym pograc, ale jakosc gry bedzie do d... 25kb/s to dla 10 slotow jest tyle, kiedy na serwerze nic sie nie dzieje. kiedy jest ostra gra to sredni upload jest przy 10 slotach 35-45 kb/s - w zaleznosci od akcji skakac potrafi do 75 kb/s.

Mozecie wiec sobie wyobrazic wiec ile lacza potrzeba na serwer CW (pamietajcie ze serwer gier wiecej wysyla - upload, niz pobiera - download)

Duzo znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.

System operacyjny

Zależy co wolisz, ale wiekszość chodzi na Linuxach i temu podobnych, bo jest mniej zasobo żerny, stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze optymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.

Windows - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2 i wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie). Ogólnie HLDS trochę więcej fps wyciaga na domyślnych ustawieniach w Windows, niż na Linuxie (ale przecież zawsze mozna poprawić ustawieniami, itp.),

SlackWare - słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji. RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi. BSD - trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera. Debian - Podobnie jak w przypadku RedHata.

Tani sprzęt

Tani serwer na LAN: Pentium III 733MHz + 256 ram WIN XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinień spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 20k sobie raczej nie pograją)

Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D

W rzeczywistości nawet stary Celeron 333 może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101

udpated by _KaszpiR_ 14.10.2005

Podziękowania

  • [iPort]vib
  • orc
  • ogrish
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia