SourceTV
(część pierwsza) |
(część druga) |
||
Linia 43: | Linia 43: | ||
Całkowita ilość miejsca dla obserwatorów jest sumą wszystkich podłączonych serwerów pośredniczących. Jeśli serwer pośredniczący straci połączenie z serwerem nadrzędnym można szybko podłączyć je na nowo używając komendy <code>tv_retry</code>. Aby zatrzymać nadawanie tzreba wpisać <code>tv_stop</code>. | Całkowita ilość miejsca dla obserwatorów jest sumą wszystkich podłączonych serwerów pośredniczących. Jeśli serwer pośredniczący straci połączenie z serwerem nadrzędnym można szybko podłączyć je na nowo używając komendy <code>tv_retry</code>. Aby zatrzymać nadawanie tzreba wpisać <code>tv_stop</code>. | ||
+ | ==Widok z Kamery== | ||
+ | |||
+ | Widok z kamery w SourceTV jest zazwyczaj kontrolowany przez moduł Auto-reżysera. Jednakże jeśli gracz się połączy na serwer i wejdzie w tryb obserwatora będzie mógł zmieniać kamerę za pomocą przycisku UŻYJ (zazwyczaj 'E'). Będzie to skutkowało tym że wszyscy obserwatorzy patrzący się na niego będą widzieć tak jak on. Osoba sterująca kamerą może używać każdego dostępnego trybu podglądu (z oczy gracza, zza pleców gracza oraz wolna kamerę), zmieniać na dowolnego gracza. Tryb sterowania kamerą może zostać wyłączony przez ponowne użycie przycisku 'UŻYJ', wtedy kontrolę przejmuje Auto-Reżyser. Osoba obsługująca kamerę powinna mieć wiedzę na temat gry jak i praktycznego poruszania się kamerą zanim zacznie nadawać na żywo. Martwy gracz na trybie obserwatora nie może zostać operatorem kamery. | ||
+ | |||
+ | ==Nagrywanie Gier== | ||
+ | |||
+ | Główny serwer SourceTV może nagrywać dema bez żadnych strat danych ani opóźnienia. Wszystkie wydarzenia są nagrywane a plik wynikowy może być odtworzony dokładnie jak zwykłe demo gracza (użyj <code>demoui</code> do otwarcia). Aby zacząć nagrywać demo wpierw trzeba uruchomić SourceTV, wtedy trzeba wpisać <code>tv_record nazwadema</code>. Nagrywanie dema zostanie zakończone gdy zakończy się mapa lub zostanie wpisana komenda <code>tv_stoprecord</code>. Do automatycznego nagrywania dem na każdej mapie trzeba ustawić <code>tv_autorecord 1</code>. Automatycznie nagrane dema zostają zapisane w momencie rozpoczęcia się mapy, nazwa dema zawiera nazwę mapy oraz datę i godzinę rozpoczęcia nagrywania (<code>auto-YYYYMMDD-hhmm-map.dem</code>). Obserwatorzy będący na SourceTV mogą także nagrywać dema używając komendy <code>record</code>, ale to będą normalne dema klienta. | ||
+ | |||
+ | Czasami można użyć SourceTV tylko i wyłącznie do nagrywania dem. Można wyłączyć nadawanie przez ograniczenie ilości slotów do zera (<code>tv_maxclients 0</code>). Aby ustawić automatyczne nagrywanie dem na serwerze trzeba dodać poniższe linie do <code>autoexec.cfg</code>: | ||
+ | |||
+ | tv_enable 1 | ||
+ | tv_autorecord 1 | ||
+ | tv_maxclients 0 | ||
[[Kategoria:SRCTV]] | [[Kategoria:SRCTV]] | ||
[[Kategoria:SRCDS]] | [[Kategoria:SRCDS]] |
Wersja z 14:31, 8 lut 2008
Ten artykuł jest niepełny i wymaga uzupełnienia. Jeżeli jesteś w stanie - postaraj się go uzupełnić.. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana jest cenna i pomocna :) |
SourceTV - system oferujący możliwość oglądania gier na silniku Source przez teoretycznie nieograniczoną liczbę obserwatorów. Obserwatorzy będący na SourceTV są niewidoczni dla graczy ani nie mogą prowadzić z nimi żadnej interakcji. Transmisja jest zawsze opóźniona o pewien okres czasu. Jest to spowodowane tym, aby uniemożliwić przekazywanie użytecznych informacji graczom na temat ich przeciwników. SourceTV potrafi także nagrywać dema zawierające informacje każdego zdarzenia mającego miejsce na mapie.
Prowadzenie transmisji SourceTV dla kilku\kilkunastu obserwatorów jest stosunkowo proste, sprowadza się do wpisania jednej komendy na serwerze. Transmisje gdzie mają być tysiące obserwatorów wymagają już pewnego zaplanowania czasu, doświadczenia oraz sporego zaplecza technicznego (porządne łącza, szybkie procesory i dużo pamięci RAM).
Spis treści |
Obserwowanie Gier
Aby oglądać grę przez SourceTV trzeba uruchomić Steam, wybrać opcję Serwery, kliknąć na zakładce Obserwuj. Po odświeżeniu się listy dostępnych serwerów trzeba kliknąć dwa razy na wybranej pozycji aby się połączyć.
Jeśli gdzieś została podana informacja na temat możliwości oglądania meczu za pomocą SourceTV, jest tam najprawdopodobniej podany adres IP serwera SourceTV (IP:Port
). Aby połączyć się z tym serwerem można dodać go do zakładki Ulubione, przez wybranie opcji Dodaj IP serwera. Innym rozwiązaniem jest podłączenie się do serwera za pomocą konsoli w grze, w konsoli trzeba uzyć komendy connect
. Na przykład:
connect 192.168.130.42:27020
Standardowym portem SourceTV jest 27020, ale może zostać zmieniony. Jeśli port został ustawiony na inny należy go podać razem z adresem IP, w przeciwnym wypadku może to uniemożliwić podłączenie się z SourceTV.
Transmisja Gier
SourceTV nie jest już osobnym narzędziem jak HLTV, jest w pełni zintegrowany z silnikiem Source. Aby zacząć transmitować grę SourceTV musi zostać aktywowane przy pomocy komendy tv_enable 1
przed zmianą mapy. To stworzy serwer SourceTV, który będzie widoczny jako Bot będący w trybie obserwatora. SourceTV będące tym samym procesem co serwer gry nazywa się głównym serwerem (master server) SourceTV. Główny serwer SourceTV buforuje wszystkie zdarzenia oraz wysyła je z opóźnieniem zapobiegając oszustwom. Auto-Reżyser jest modułem, którego zadaniem jest pokazywanie najciekawszego zdarzenia. Dodatkowo obserwator może samemu kierować kamerą, unieważniając sterowanie kamerą przez Auto-Reżysera. Port SourceTV może zostać zmieniony za pomocą komendy tv_port
.
Taka konfiguracja jest w miarę prosta, ale nadaje się tylko dla małej ilości obserwatorów. Dla większej ilości obserwatorów szybko wyczerpią się dostępne zasoby sprzętowe. Aby dystrybuować usługę dla dużej ilości obserwatorów wymagane są łącza o dużej przepustowości oraz szybkie procesory na wielu serwerach. Taką struktura jest możliwą dzięki łączeniu kilku serwerów SourceTV do serwera głównego SourceTV. Serwery podłączone do głównego serwera nazywają się serwerami pośredniczącymi (relay proxies). Serwery pośredniczące mogą się łączyć w strukturę drzewiastą i każdy z nich może pomieścić do 255 obserwatorów, w ten sposób można zbudować teoretycznie nieograniczoną ilość miejsc dla obserwatorów.
Aby ustawić serwer pośredniczący SourceTV trzeba uruchomić Serwer Dedykowany Source bez uruchamiania mapy. Komenda tv_relay
łączy serwer pośredniczący z innym serwerem SourceTV. Poniżej przykład jak stworzyć serwer pośredniczący SourceTV:
srcds.exe -game cstrike -console +tv_relay 127.0.0.2:27020
Status twojego lokalnego serwera pośredniczącego zawsze można sprawdzić wpisując komendę tv_status
. Tutaj przykład użycia:
--- SourceTV Status --- Online 05:08, FPS 253.8, Version 2841 (Win32) Master "SourceTV", delay 30 Game Time 05:01, Mod "cstrike", Map "de_dust", Players 7 Local IP 255.255.179.38:27020, KB/sec In 0.0, Out 0.0 Local Slots 128, Spectators 8, Proxies 0 Total Slots 128, Spectators 0, Proxies 0
Całkowita ilość miejsca dla obserwatorów jest sumą wszystkich podłączonych serwerów pośredniczących. Jeśli serwer pośredniczący straci połączenie z serwerem nadrzędnym można szybko podłączyć je na nowo używając komendy tv_retry
. Aby zatrzymać nadawanie tzreba wpisać tv_stop
.
Widok z Kamery
Widok z kamery w SourceTV jest zazwyczaj kontrolowany przez moduł Auto-reżysera. Jednakże jeśli gracz się połączy na serwer i wejdzie w tryb obserwatora będzie mógł zmieniać kamerę za pomocą przycisku UŻYJ (zazwyczaj 'E'). Będzie to skutkowało tym że wszyscy obserwatorzy patrzący się na niego będą widzieć tak jak on. Osoba sterująca kamerą może używać każdego dostępnego trybu podglądu (z oczy gracza, zza pleców gracza oraz wolna kamerę), zmieniać na dowolnego gracza. Tryb sterowania kamerą może zostać wyłączony przez ponowne użycie przycisku 'UŻYJ', wtedy kontrolę przejmuje Auto-Reżyser. Osoba obsługująca kamerę powinna mieć wiedzę na temat gry jak i praktycznego poruszania się kamerą zanim zacznie nadawać na żywo. Martwy gracz na trybie obserwatora nie może zostać operatorem kamery.
Nagrywanie Gier
Główny serwer SourceTV może nagrywać dema bez żadnych strat danych ani opóźnienia. Wszystkie wydarzenia są nagrywane a plik wynikowy może być odtworzony dokładnie jak zwykłe demo gracza (użyj demoui
do otwarcia). Aby zacząć nagrywać demo wpierw trzeba uruchomić SourceTV, wtedy trzeba wpisać tv_record nazwadema
. Nagrywanie dema zostanie zakończone gdy zakończy się mapa lub zostanie wpisana komenda tv_stoprecord
. Do automatycznego nagrywania dem na każdej mapie trzeba ustawić tv_autorecord 1
. Automatycznie nagrane dema zostają zapisane w momencie rozpoczęcia się mapy, nazwa dema zawiera nazwę mapy oraz datę i godzinę rozpoczęcia nagrywania (auto-YYYYMMDD-hhmm-map.dem
). Obserwatorzy będący na SourceTV mogą także nagrywać dema używając komendy record
, ale to będą normalne dema klienta.
Czasami można użyć SourceTV tylko i wyłącznie do nagrywania dem. Można wyłączyć nadawanie przez ograniczenie ilości slotów do zera (tv_maxclients 0
). Aby ustawić automatyczne nagrywanie dem na serwerze trzeba dodać poniższe linie do autoexec.cfg
:
tv_enable 1 tv_autorecord 1 tv_maxclients 0