CTF

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Mapy)
Linia 13: Linia 13:
 
Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.
 
Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.
  
[[Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa.jpg|thumb]] [[Grafika:Ctf-symetryczna-mapa.gif|thumb]]
+
<gallery>
 +
Grafika:Ctf-antysymetryczna-mapa.jpg
 +
Grafika:Ctf-symetryczna-mapa.gif
 +
</gallery>
  
  
 
Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu [[Quake]] mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów - najczęściej mapy CTF są symetryczne - lustrzane odbicia (jak idziesz z bazy wroga to widzisz, że we własnej bazie robisz dokładnie obroty w drugą stronę - zamiast na lewo idzie się np po zbroję w prawo), albo antysymetryczne (
 
Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu [[Quake]] mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów - najczęściej mapy CTF są symetryczne - lustrzane odbicia (jak idziesz z bazy wroga to widzisz, że we własnej bazie robisz dokładnie obroty w drugą stronę - zamiast na lewo idzie się np po zbroję w prawo), albo antysymetryczne (
  
=Podział ról=
+
==Podział ról==
 
Tego rodzaju gra jest raczej przeznaczona na większą ilość graczy, najczęściej drużyna dzieli się na obrońców flagi, pomocników polowych oraz atakujących.
 
Tego rodzaju gra jest raczej przeznaczona na większą ilość graczy, najczęściej drużyna dzieli się na obrońców flagi, pomocników polowych oraz atakujących.
 
*Obrońcy, jak sama nazwa wskazuje mają za zadanie siedzieć w bazie i pilnować aby wróg nie miał wstępu.
 
*Obrońcy, jak sama nazwa wskazuje mają za zadanie siedzieć w bazie i pilnować aby wróg nie miał wstępu.

Wersja z 09:04, 14 kwi 2007

CTF to skrót od Capture The Flag, i jest trybem rozgrywki w wielu grach, nie tylko komputerowych.

Zasady są proste - każda drużyna ma swoją bazę a w niej ustawioną flagę. Celem gry jest zdobycie flagi z bazy przeciwnika i doniesienie jej do swojej bazy, oraz pilnowanie, aby wróg nie zrobił tego samego z naszą flagą :). Najczęściej gra jest czasowa np 15 minut, albo na limit przejęć flag - w zależności od dynamiki gry liczba się zmienia. Dodatkowo gracze respawnują się na mapie w obu drużynach w tych samych momentach np co 30 sekund, czyli po śmierci odradzasz się po chwili w swojej bazie.

CTF jest grą zespołową, wymagającą od graczy lepszego zgrania oraz współpracy - liczy się nie wynik jednostkowy a wynik całej drożyny. W tego rodzaju rozgrywce najczęściej spotykamy bardziej doświadczonych graczy, i jeśli się wygrywa to daje ona bardzo dużo satysfakcji.

Cechy charakterystyczne

Mapy

Mapy tworzone w pierwszej kolejności jako mapy CTF mają kolorystycznie oznaczenia co do rejonu w jakim się znajdujemy. Najczęściej są to kolory czerwony i niebieski - charakteryzujące daną drużynę. Tak więc często flaga czerwona jest w otoczeniu gdzie na ścianach widać czerwone znaki, albo czerwone pasy. Dzięki kolorom łatwo się zorientować w krórej części mapy się znajdujemy, jak widzimy wrogi kolor trzeba raczej mieć się na baczności :).

Mapy tworzone dla CTF są najczęściej antysymetryczne - jak idziesz z bazy wroga to czujesz się jakbyś szedł ze swojej bazy, tylko są inne kolory na ścianach. Dzięki temu poruszając się w bazie wroga wiesz jaki jest układ komnat, bo w swojej bazie jest taki sam układ.

Spotykany jest także układ symetryczny typu odbicie lustrzane.


Oczywiście każda gra modyfikuje CTF do swoich potrzeb - wynika to z fizyki w grze, rodzaju broni, rodzaju obiektów na mapie. W grach typu Quake mapy często oferują kilka scenariuszy gry - w zależności od ustawień na mapie pojawiają się flagi, zmieniają się w związku z tym rozstawienia przedmiotów - najczęściej mapy CTF są symetryczne - lustrzane odbicia (jak idziesz z bazy wroga to widzisz, że we własnej bazie robisz dokładnie obroty w drugą stronę - zamiast na lewo idzie się np po zbroję w prawo), albo antysymetryczne (

Podział ról

Tego rodzaju gra jest raczej przeznaczona na większą ilość graczy, najczęściej drużyna dzieli się na obrońców flagi, pomocników polowych oraz atakujących.

  • Obrońcy, jak sama nazwa wskazuje mają za zadanie siedzieć w bazie i pilnować aby wróg nie miał wstępu.
  • Pomocnik polowy, to gracze, którzy mają za zadanie pilnować fragmentu mapy przed atakiem wroga - np aby spowolnić atak wroga, albo chronić swoich transportujących flagę.
  • Atakujący ma za zadanie oczywiście pomóc w przejęciu flagi i dotransportowaniu jej do swojej bazy.

Bardzo często gracze zmieniają swoją rolę w grze i na przykład pomocnik może bardzo szybko pomóc w ataku flagi, albo w obronie bazy. Poza tym niektórym się nudzi siedzenie tylko w bazie :) W dobrze zgranych zespołach osoba wracająca do bazy zastępuje osobą z niej wychodzącą - rotacja daje świeżej krwi w ataku i inwencji jego przeprowadzenia.

Bardzo często niedoświadczeni gracze zaczynają od obrony bazy - poznają jak gracze wymieniają się komunikatami, skąd może przyjść atak wroga, pilnują przedmiotów w bazie przed przejęciem przez atakującego wroga - np broni, zbroi, apteczek.
Oczywiście po jakimś czasie warto przenieść się trochę dalej i wykonywać robotę jako pomocnik - jest ona bardzo ważna, ponieważ nasi uciekając ze zdobytą flagą raczej chcą jak najszybciej dotrzeć do bazy i nie zajmować się odpieranie ataku wroga. Dlatego pomocnik ma za zadanie chronić swoich. Co więcej pomocnik powinien informować swoich o ruchach przeciwnika, np przewidywać skąd zaraz przyjdzie atak na naszą bazę. Dodatkowo z powodu bliskości od jednej i drugiej bazy często można robić szybkie wypady do bazy wroga w celu zabranie leżącego sprzętu - nie ma nic bardziej denerwującego jak granat na zbroi, albo zabranie jakiejś broni sprzed nosa atakujących :)
Jak już czujemy się dość pewnie w znajomości mapy oraz miejsc skąd najczęściej wróg atakuje, możemy się pokusić o przejęcie flagi. Najczęściej trzeba jednak umieć się szybko poruszać i celnie i skutecznie strzelać. Często atakuje się w kilka osób, wtedy jedna ma za zadanie przejęcia flagi i zwiewanie,a pozostałe zajmują wroga walką wiążącą. Bardzo często wtedy jeden z atakujących ucieka razem z tym, co trzyma flagę aby mu pomóc i w razie śmierci szybko ją przejąć i kontynuować niesienie do swojej bazy. Natomiast jeden z atakujących zostaje w bazie wroga i utrudnia wyjście z bazy - często jednak poświęca się bo raczej 4 graczy na 1 trudno jest pokonać, chyba, że się wykorzystuje zasoby w bazie wroga - jak apteczki, amunicję, bronie i zbroję.
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia