SourceMod
m (→Opis) |
(→Instalacja) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
=Instalacja= | =Instalacja= | ||
− | |||
− | |||
− | + | Właściwie to cały proces instalacji sprowadza się do wrzucenia zawartości ściągniętego archiwum (trzeba pamiętać że archiwum ''.zip'' jest przeznaczone dla [[Windows]] a archiwum ''.tar.gz'' dla [[Linux]]a) do folderu z grą, <tt>cstrike</tt> dla [[Counter-Strike: Source]], <tt>dod</tt> dla [[Day of Defeat: Source]], itp. itd. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
==Sprawdzanie Instalacji== | ==Sprawdzanie Instalacji== | ||
Linia 31: | Linia 17: | ||
**<tt>addons</tt> | **<tt>addons</tt> | ||
***<tt>metamod</tt> - [[Metamod:Source]] | ***<tt>metamod</tt> - [[Metamod:Source]] | ||
+ | ****<tt>sourcemod.vdf</tt> | ||
***<tt>sourcemod</tt> - SourceMod | ***<tt>sourcemod</tt> - SourceMod | ||
+ | ****<tt>bin</tt> | ||
+ | ****<tt>configs</tt> | ||
+ | ****<tt>data</tt> | ||
+ | ****<tt>extensions</tt> | ||
+ | ****<tt>gamedata</tt> | ||
+ | ****<tt>logs</tt> | ||
+ | ****<tt>plugins</tt> | ||
+ | ****<tt>scripting</tt> | ||
+ | ****<tt>translations</tt> | ||
***<tt>...</tt> - Ewentualne inne mody | ***<tt>...</tt> - Ewentualne inne mody | ||
Linia 42: | Linia 38: | ||
<pre>] meta list | <pre>] meta list | ||
-Id- Name Version Author Status | -Id- Name Version Author Status | ||
− | [01] SourceMod | + | [01] SourceMod (1.1.0.2004) by AlliedModders LLC</pre> |
Teraz będzie można używać głównych komend SourceModa, które można zobaczyć wpisując: | Teraz będzie można używać głównych komend SourceModa, które można zobaczyć wpisując: | ||
Linia 49: | Linia 45: | ||
Dla przykładu: | Dla przykładu: | ||
<pre>] sm version | <pre>] sm version | ||
− | + | SourceMod Version Information: | |
− | + | SourceMod Version: 1.1.0.2004 | |
− | + | JIT Version: JIT (x86), 1.1.0.1997 | |
− | + | JIT Settings: Generic i686 | |
− | + | http://www.sourcemod.net/ | |
</pre> | </pre> | ||
Wersja z 14:39, 17 kwi 2008
Ten artykuł jest niepełny i wymaga uzupełnienia. Jeżeli jesteś w stanie - postaraj się go uzupełnić.. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana jest cenna i pomocna :) |
Spis treści |
Opis
SourceMod jest dodatkiem do serwerów Source, którego funkcjonalność ma być podobna jak AMX Mod X pod serwery Half-Life. Czyli umożliwia pisanie skryptów bazujących na języku Small/PAWN podobnie jak AMX Mod X. Jednakże nie będzie to AMX Mod X, tylko coś działającego na tej zasadzie.
Wymagania
- SourceMod wymaga do działania zainstalowanego Metamod:Source w wersji co najmniej 1.4.2 lub wyższej.
Instalacja
Właściwie to cały proces instalacji sprowadza się do wrzucenia zawartości ściągniętego archiwum (trzeba pamiętać że archiwum .zip jest przeznaczone dla Windows a archiwum .tar.gz dla Linuxa) do folderu z grą, cstrike dla Counter-Strike: Source, dod dla Day of Defeat: Source, itp. itd.
Sprawdzanie Instalacji
Struktura folderów na serwerze powinna wyglądać mniej więcej tak:
- [mod] - Folder twojego moda (cstrike, dod, itp.)
- addons
- metamod - Metamod:Source
- sourcemod.vdf
- sourcemod - SourceMod
- bin
- configs
- data
- extensions
- gamedata
- logs
- plugins
- scripting
- translations
- ... - Ewentualne inne mody
- metamod - Metamod:Source
- addons
Gdy już wykonałeś(aś) poprzednie części instalacji trzeba teraz wyłączyć i włączyć serwer ponownie. Gdy serwer już się obudzi trzeba sprawdzić czy instalacja zakończyła się pomyślnie.
Po pierwsze w konsoli serwera trzeba wpisać:
meta list
Jeśli wszystko jest ok powinno wyświetlić się mniej więcej coś takiego:
] meta list -Id- Name Version Author Status [01] SourceMod (1.1.0.2004) by AlliedModders LLC
Teraz będzie można używać głównych komend SourceModa, które można zobaczyć wpisując:
sm
Dla przykładu:
] sm version SourceMod Version Information: SourceMod Version: 1.1.0.2004 JIT Version: JIT (x86), 1.1.0.1997 JIT Settings: Generic i686 http://www.sourcemod.net/
Konfiguracja
Dodawanie Adminów
SourceMod posiada szczegółowy oraz skalowalny system administracji, który na pierwszy rzut oka może być nieco przerażający. Jednakże jakby mu się dokładniej przyjrzeć jest bardzo prosty i logiczny. Wszystko opiera się na "flagach" dostępu, dzięki którym można nadać specyficzne przywileje administratorom.
W tej chwili są trzy sposoby przechowywania adminów. Pierwszy sposób to "płaski" plik (tak jak w AMX i AMXX, drugi, bardziej kompleksowy, za pomocą pliku ze strukturą drzewa (tak jak w Mani Admin Plugin) oraz ostatni sposób, baza SQL (patrz SourceBans).
SourceMod wspiera standardowo trzy metody autoryzacji adminów:
- SteamID (unikatowy dla kont Steam)
- Adres IP (pół unikatowy, najlepszy dla sieci LAN)
- Nick (wymaga ustawiania hasła)
Poziomy
Wpierw zobaczmy jak wyglądają flagi dostępu:
Nazwa Flaga Cel użycia rezerwacja a Zapewnia dostęp do zarezerwowanego slotu. Ogólna b Admin ogólny; flaga wymagana aby mieć admina. kopanie c Można kopać innych graczy. banowanie d Można banować innych graczy. odbanowanie e Usuwanie banów. zgładzenie f Natychmiastowe zabicie innych graczy. zmiana mapy g Możliwość zmiany mapy i niektórych opcji gry. cvar (zmienna) h Możliwość zmiany większości cvarów (zmiennych). konfigi i Możliwość wczytywania plików konfiguracyjnych (konfigów). chat j Możliwość używania pisania na środku ekranu itp. głosowania k Rozpoczynanie i tworzenie głosowań. hasło l Możliwość ustawienia hasła na serwer. rcon m Możliwość użycia komend RCON. oszustwa n Możliwość zmiany wartości opcji sv_cheats. root z W magiczny sposób zawiera wszystkie powyższe flagi dostępu.
Immunitet
W SourceMod, system immunitetów bazowany jest na poziomach immunitetów. Każdy admin może mieć przypisany różny poziom immunitetu. Admin z wyższym poziomem immunitetu nie może byc celem admina o niższym poziomie.
Obrazowo można to przedstawić w następujący sposób. Admin #1 ma poziom immunitetu ustawiony na "3", Admin #2 ma immunitet ustawiony na "10. Admin #2 może wykopać/zbanować/zgładzić bez najmniejszych problemów Admina #1. Natomiast Admin #1 nie może nic zrobić adminowi #2. Liczby jakie są stosowane w poziomach immunitetu muszą być większe lub równe zeru, przy czym zero oznacza zawsze brak immunitetu.
Standardowo admini z tym samym poziomem immunitetu nie mogą sobie na wzajem nic zrobić. Opcja ta może zostać zmieniona za pomocą sm_immunity_mode w cfg/sourcemod.cfg.
Hasła
Aby hasła działały administrator serwera musi najpierw ustawić "PassInfoVar" w addons/sourcemod/configs/core.cfg. Na przykład:
"PassInfoVar" "_sm1337"Następnie jeśli admin posiada hasło musi je ustawić za pomocą setinfow konsoli. Na przykład, używając przykładu znajdującego się nieco niżej, BAILOPAN będzie musiał wpisać:
setinfo "_sm1337" "Gab3n"
Aby nie trzeba było nic wpisywać w konsoli gry przed połączeniem się do serwera można stworzyć plik "autoexec.cfg" w folderze gry. Plik powinien się znaleźć w katalogu SteamApps\Nazwa Konta\Nazwa Gry\Skrócona nazwa gry\cfg, czyli na przykład:
- C:\program files\steam\steamapps\bailopan\counter-strike source\cstrike\cfg
Prości admini (Sposób "płaski")
Najprostszą drogą dodania administratorów prowadzi przez plik configs/admins_simple.ini. Wpis do "płaskiego" pliku jest o tyle prosty że wymaga on podania tylko dwóch parametrów na admina: informacji o autoryzacji oraz flag. Wpis z flagami jest na pewien sposób skalowalny i może wyglądać na jeden z poniższych sposobów:
- Opcjonalna wartość poziomu immunitetu, poprzedzona znakiem dwukropka (':');
- Ciąg liter z flagami;
lub
- Nazwa grupy, poprzedzona symbolem '@'.
Poniżej kila przykładów:
"STEAM_0:1:16" "bce" //kop, ban, zgładzenie. bez immunitetu "!127.0.0.1" "5:z" //wszystkie flagi dla tego IP, poziom immunitetu 5. "BAILOPAN" "abc" "Gab3n" //Nick BAILOPAN, hasło "Gab3n" (patrz rozdział Hasła): dostaje rezerwacje, kopy i bany.
Dokładni admini (plik ze strukturą drzewa)
Drugim sposobem jest dodanie adminów za pomocą pliku configs/admins.cfg, który jest bardziej zaawansowanym sposobem przechowywania kont administratorów. Każdy admin posiada tutaj swój blok wewnątrz głównego bloku "Admin". Format taki prezentuje się następująco:
Admins { "Nazwa Admina" { "auth" "[steam|nick|ip]" "identity" "[unikalne id]" "[opcja1]" "[wartość1]" "[opcja2]" "[wartość2]" /* .... */ } }
Dostępne są następujące opcje:
- auth: Wymagane. musi być jednym z następujących typów steam, name lub ip które mówią SourceMod jak ma interpretować wartość identity.
- identity: Wymagane. Unikalna wartość pozwalająca nadać uprawnienia admina danej osobie.
- password: Opcjonalne. Ustawia jakie hasło będzie wymagane aby nadać admina.
- group: Opcjonalne. Precyzuje do jakiej grupy należny admin. Admin może należeć do kilku grup jednocześnie. Przed nazwą grup nie może być już symbol '@'.
- flags: Opcjonalna. Domyslne flagi jakie otrzyma admin.
- immunity: Opcjonalna. Domyslny poziom immunitetu jaki otrzyma admin.
Przykład:
Admins { "BAILOPAN" { "auth" "steam" "identity" "STEAM_0:1:2345" "flags" "abcdef" "immunity" "5" "group" "Niesamowici Admini" } "Niebieski Krab" { "auth" "steam" "identity" "STEAM_0:1:666" "flags" "z" "immunity" "99" } }
Tłumaczenie
Niekompletne tłumaczenie SourceModa wykonane przez Zuko i Trawiatora.