Bunny hop
Spis treści |
Opis
Bunny hop (inaczej też bunny jump, albo bhop) to specjalny rodzaj wykonywania skoków w grach bazujących głównie na silniku Quake oraz Half-Life. Ale bunnyjumping jest dostępny w większości gier FPS.
Bunny - czyli królik - jak ucieka podczas zagrożenia, to wykonuje co jedno albo dwa odbicia i nagły zwrot w drugą stronę - aby zmylić goniącego go drapieżcę. A w grze, jak ktoś obserwuje takiego skaczącego gracza widzi jak ten zasuwa raz w jedną a raz w drugą stronę - stąd analogia do skoków uciekającego zająca.
Prosty bunny hopping polega na chaotycznym uciekaniu i skakaniu :). Jednak najczęściej nazywa się takim mianem specjalne techniki skoków.
Cel
Ogólnie bunny hopping jest stosowany w kilku celach:
- ucieczka przed wrogiem - uciekający jeśli może, to stosuje jak najbardziej chaotyczne skoki aby uniknąć celownika wroga. O ile ucieczka przed bronami typu instant weapon jest raczej trudna z powodu prostoty działania (pocisk leci tam gdzie znajduje się celownik w chwili naciśnięcia klawisza fire, perfekcyjnym przykładem jest railgun w Quake3 czy snajperki w CS), za to świetnie się nadaje przed ucieczką przed innymi pociskami jak plasma, rakiety, granaty (ale można się nadziać z powodu odbić granatów) i tym podobne.
- wykonywanie specjalnych skoków w celu:
- nabrania prędkości,
- dotarcia do trudno dostępnych miejsc
- zaskoczenia wroga.
Należy podkreślić, że bunny jumpy są różne w różnych grach, oraz łączą się ściśle z rodzajem wykonywanych skoków jakie są dostępne w danej grze. Co więcej sposób wykonania skoku jest różny w różnych grach.
Dlaczego tak się dzieje
Bunny hopping łączy się z wbudowaną funkcją w grze odpowiadającą za fizykę. Chodzi tu o akcelerację gracza w powietrzu (na ziemi też, ale raczej w zmniejszonej formie, poza tym to tez jest wykorzystywane w circle jumpingu). Otóż, w grach bazujących na silniku Quake (Half-Life też na nim bazuje!), gracz wykonujący obrót w powietrzu zgodnie z z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza strafe w danym kierunku i przy zachowaniu odpowiedniej prędkości wykonania obrotu, uzyskuje dodatkową akcelerację, a w efekcie akceleracji - dodatkową prędkość.
... brzmi zawile... :)
Akceleracja to przyśpieszenie. Chodzi o to, że uzyskujesz dodatkowe przyśpieszenie jak podczas lotu w powietrzu zakręcasz w dana stronę, i także w tę stronę jednocześnie trzymasz klawisz strafe. Oraz nie robisz zbyt gwałtownego obrotu. Niżej wyjaśnienie na przykładzie.
Jak wykonać
Jest to bardzo proste: wyobraź sobie, że biegniesz w grze prosto, nagle wykonujesz podskok, i jednocześnie wykonujesz dwie rzeczy - naciskasz klawisz strafe w prawo oraz zaczynasz poruszać myszką w prawo tak aby się obrócić w prawo. Jak wykonujesz to odpowiednio, oraz nie za szybko, to uzyskujesz dodatkową prędkość.
Powinno się wykonywać mniej więcej obrót o 35 stopni na pełny skok - ale wszystko zależy od techniki oraz eksperymentowania.
W wyniku obrotu myszki i klawisza strafe lecisz po łuku a nie po linii prostej.
W momencie jak już lądujesz na ziemi naciskasz klawisz skoku jeszcze raz, oraz po dotknięciu ziemi zmieniasz klawisz strafe w drugą stronę i zaczynasz machać myszą w druga stronę.
W efekcie mamy:
- skok + strafe w prawo + mysz w prawo
- skok + strafe w lewo + mysz w lewo
- skok + strafe w prawo + mysz w prawo
- ... i tak dalej...
Tak więc, jak ktoś by cię obserwował z tyłu, widziałby, że zasuwasz jak zając raz na prawo i raz na lewo.
Wydaje się nic nadzwyczajnego
No ta, wydaje się, że nic nadzwyczajnego, ale... Gry mają różny stopień akceleracji w grze, oraz kontroli lotu w powietrzu - im większa kontrola, tym lepiej można zauważyć efekty tego manewru. Powoduje to, że można osiągnąć sukcesywnie bardzo duże prędkości - przerastające spokojnie prędkości biegania do przodu, w niektórych grach nawet dwukrotnie. W Quake można się na niektórych mapach tak rozpędzić, że się przekracza prędkość lecącej rakiety, jednak to tego trzeba miejsca i czasu no i doświadczenia.
Ogólnie skoki dają większą prędkość - a to oznacza szybsze dotarcie do celu, a sami wiecie, że czasem znaczenie maja milisekundy. Oczywiście większa prędkość przekłada się na pokonywanie większych odległości - wydłuża się nam skok, dzięki czemu można przeskoczyć szersze przestrzenie - czyli np gdzieś doskoczyć bez potrzeby obejścia mapy aby dojść w to samo miejsce dookoła.
Załapanie kwintesencji efektu
Dość proste ale bardzo oświecające, powinno działać na większości gier typu Quake, Counter-Strike.
- Uruchom grę, np Counter-Strike,
- załaduj mapę de_aztec (czyli stwórz serwer na lanie poprzez New Game), dołącz do gry
- podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawędź, np starczy wskoczyć na jakiś murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren.
- W konsoli wpisz :
sv_gravity 0 sv_airaccelerate 10 sv_airmove 1 mp_roundtime 10
wyłączy to grawitację i ustawi parę efektów.
- NIE PODSKAKUJ!!!!
- Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko właśnie iść, powinieneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz tak szybko bo nie ma silnej grawitacji :)
- Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu.
- wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo.
- wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kierunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe.
- po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść.
W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 0, poza tym tam raczej trzeba jeszcze trzymać klawisz forward dla lepszego efektu.
Zobacz także
Z bunny jumpami łączą się oczywiście inne skoki jak strafe jumping, circle jumping.
Linki
- Dla niekumatych ta animacja Flash na dole strony wyjaśnia chyba w sposób łopatologiczny jak to wykonywać na myszce i klawiaturze.
- Xtreme-jumps serwis społeczności graczy kreedz
- Bunny hopping na Wikipedii, po angielsku.
- Kreedz Climbing - oficjalna strona dodatku o skakaniu na mapach.
- Kz Mod - mod pod gry na silniku Source
- Kreedz Climbing na Valve Wiki po angielsku, raczej pod Source.