Sprzęt
Spis treści |
Wstęp
Ogólne info jakie powinieneś mieć na uwadze jak stawiasz server:
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie aby nie przycinało gry oczywiście inne usługi też mogą być np www, ftp ale to juz sprawdź jak się gra gdy jest duże obciążenie serwera
Procesor
Minimum 500MHz, im wiecej tym lepiej, licz jakies 50MHz na gracza (slot),najlepiej na procesorze nie oszczędzać albo miec conajmniej 1 GHz.
Karta Graficzna, dwiękowa
Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą. Jak nie ma to karta graficzna może byc od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (AGP i PCI-EXPRESS to bedzie raczej marnacja pieniedzy)
Karta dźwiękowa zbędna.
Dysk=
Właściwie jakikolwiek, jak masz sybsze dyski to będzie się szybciej mapa zmieniać. standardem już są ATA 100 czy SerialATA. SCSI jesli cie stać.
Pamięć
Na Linuxie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer HLDS ale w rzeczywistosci ram'u nigdy za dużo, a na Windows minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę). Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (tzw kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
Serwer hlds powinien zżerać jakies 64 mega ramu, ale moze i wiecej. Serwery SRCDS konsumują o wiele więcej.
Warto aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do porawionej wersji plugin albo uzyć wersji porzedniej ale sprawdzonej. Albo wyłączac proces serwera co pewien czas. Szczególnie jeśli jest na nim HLGuard to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48h.
Łącze
NIE NEOSTRADA - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie uzywać.
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s uploadu na gracza, i mniejwięcej tyle samo downloadu.
Jak masz 16 graczy to musisz miec jakies 64k/s = 512kbit/s w obie strony. Jak masz lacze symetryczne 0.5 mbita to powinno byc ok, jednakze to są wartości dla sv_maxupdaterate 30 - jak masz wyzsze wartosci to ilosc danych drastycznie wzrasta.
dsl i a-dsl (z ofert w polsce) nie za bardzo sie nadaje na serwery gier, z prostej przyczyny - usluga ta ma proporcjonalnie maly upload, ktory jest ważniejszy przy serwerze gier niz download.
25 kb/s jest to absolutne minimum na 10 slotow - da sie na tym pograc, ale jakosc gry bedzie do d.... 25kb/s to dla 10 slotow jest tyle, kiedy na serwerze nic sie nie dzieje. kiedy jest ostra gra to sredni upload jest przy 10 slotach 35-45 kb/s - w zaleznosci od akcji skakac potrafi do 75 kb/s.
Mozecie wiec sobie wyobrazic wiec ile lacza potrzeba na serwer CW (pamietajcie ze serwer gier wiecej wysyla - upload, niz pobiera - download)
Duzo znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
System operacyjny
Zależy co wolisz, ale wiekszość chodzi na Linuxach i temu podobnych, bo jest mniej zasobo żerny, stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze optymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuxa.
Windows - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (no ale raczej nie XP ale jak musisz to z SP2 , w XP wyłącz te kolorowe style bo to pożera ram mniemiłosiernie). Ogólnie HLDS trochę więcej fps wyciaga na domyślnych ustawieniach w Windows niż na Linuxie (ale przecież zawsze mozna poprawic komendami itp.),
SlackWare - słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikac z konfiguracji. RedHat - Chyba najlepiej hlds chodzi BSD - trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
Tani sprzęt
Tani serwer na LAN Pentium III 733MHz + 256 ram WIN XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, sczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych ( na 101, 101, 20k sobie reaczej nie pograją)
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333 może pociągnąć tyle osób no ale raczej nie na sv_updaterate 101
udpated by _KaszpiR_ 14.10.2005
Podziękowania
- [iPort]vib
- orc
- ogrish