Sprzęt
Spis treści |
Wstęp
Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer.
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie serwera.
Procesor
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć co najmniej 1 GHz. Licz jakieś 50 MHz na gracza (slot).
Karta Graficzna, dźwiękowa
Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą. Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy) Karta dźwiękowa zbędna.
Dysk
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już ATA 100 czy nawet SerialATA, SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny. Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych z logów, np.: statystyki, wtedy te nie powinny powodować lagów na serwerze.
Pamięć
Na Linuksie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer HLDS, ale w rzeczywistości ram'u nigdy za dużo, a na Windowsie minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę). Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
Serwer HLDS powinien zżerać jakieś 64 MB ram’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków. Serwery SRCDS konsumują o wiele więcej.
Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdarzają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć poprzednej wersji, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas. Szczególnie jeśli jest na nim HLGuard, to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
Łącze
NIE NEOSTRADA - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać.
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (upload) na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (download). Tester prędkości łącza we flashu: http://www.speedtest.net/ - radzę wybrać Lublin.
Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony. Jeśli posiadasz łącze symetryczne 0.5 megabit’a to powinno być dobrze. Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.
DSL i A-DSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.
25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna. 25 kilobajtów/s to dla 10 slotów jest tyle, kiedy na serwerze nic się nie dzieje. Kiedy jest bardzo dynamiczna gra to średni upload jest przy 10 slotach 35-45 kilobajtów/s - w zależności od akcji skakać potrafi do 75 kilobajtów/s.
Możecie więc sobie wyobrazić ile łącza potrzeba na serwer CW (pamiętajcie, że serwer gier więcej wysyła - upload, niż pobiera - download)
Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
System operacyjny
Zależy co wolisz, ale większość chodzi na Linuksach i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane.. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.
Windows - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie). Ogólnie HLDS trochę więcej FPS wyciąga na domyślnych ustawieniach na Linuchu (ale przecież zawsze można poprawić ustawieniami, itp.),
Subiektywne opinie
- SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
- RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i])
- Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a.
- *BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
Tani sprzęt
Pentium III 733 MHz + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją).
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333, może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101.