Teleport
Teleport - urządzenie do natychmiostowego przeniesienia obiektu z jednego miejsca do innego. Pochodzi od złożenia dwóch słów:
- tele - podkreslające natychmiastowe, albo bardzo szybkie działanie
- portal - czyli wrota otwierające przejście do innego miejsca.
Obiektem przenoszonym może być przedmiot materialny, najczęściej człowiek z ekwipunkiem. Przykładem jest teleproter z filmu Star-Trek, gdzie po wypowiedzeniu kultowego zwrotu Beam me up Scotty załoga przenosiła się z powierzchni planety na orbitujący nad nią statek kosmiczny Enterprise.
W grach najczęściej teleporty są realizowane jako drzwi albo wiszące w powietrzu wiry itd. Bardzo często teleportacj towarzyszy efekt dżwiękowy (jakiś gwizd) i wizualny (błysk) - dla bajeru :)
Teleport składa się z 2 elementów kluczowych - punktu wejściowego i punktu wyjściowego. Punkt wejściowy to taki gdzie trzeba wejść aby zostac przeniesionym do punktu wyjściowego. Często w grach wiele punktów wejściowych kieruje do tego samego punktu wyjściowego (np w Quake3 na q3dm17 są 3 wejścia, 2 po bokach i jedno na górze, wszystkie prowadzące do tego samego wyjścia koło armora). Bardzo często dwa teleporty łączy się ze sobą w tunel aby można było wrócic spowrotem skąd sie przyszło - wtedy punkt wyjściowy jednego jest bardzo blisko punktu wejściowego drugiego - np w Quake 1 na dm6 przejście między komnatą z zieloną zbroją a pokojem z megahealthem czy tez pokój z zielona zbroją a komnata główną.
Dodatkowo z teleportem wiąże się pojęcie telefraga.
W grach z teleportem jest związane także pojęcie portalu. Portal sam w sobie jednak nie jest teleportem - jego działanie jest trochę inne. Wykorzystywany jest jako element spinający w sposób płynny różne miejsca na mapie. Dlatego nie ma on efektu telefraga, tak charakterystycznego dla teleportu. Ale ma za to równie ciekawy, jeśli nie ciekawszy, efekt.
Chyba po raz pierwszy zastosowano to w grze Prey, gdzie wchodząc do pudełka gracz nie miał efektu błysku i natychmiastowej zmiany obrazu, a raczej utrzymania efektu ciągłości przestrzeni. Pozornej, bo bardzo często następowała teleportacja ale z punktu percepcji wrażenie jest nieprzerwane i rewelacyjne - w pokoju widzimy pudełko , przez które widać dalej inny pokój, jak przejdziemy, i odrócimy się, to zauważymy ścianę :).
Co ciekawe takie przejścia są traktowane jako przejścia na mapie - więc się gracze nie rozbryzguja jak jeden włazi na drugiego.
Valve przygotowuje grę Portal wykorzystującą tę technologię w grze online, poszerzając ją o wykorzystanie silnika Havoc, dzieki któremu przeniesiony obiekt przez portal reaguje odpowiednio na zmienione elementy fizyki. Odpowiednio nakładając na ścianach punkty wyjścia i wejścia mozna sprawić, że pchając lodówkę w efekcie zrzucimy ja komuś na głowę :)