Engine

Od HLDS.pl
Wersja KaszpiR (dyskusja | edycje) z dnia 18:50, 23 wrz 2009
(różn.) ← poprzednia wersja | zobacz aktualną wersję (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Spis treści

Opis

Engine z angielskiego po prost silnik. W zależności od kontekstu odnosi się do kluczowego modułu działającego systemu.

Game engine

Game engine - silnik gry, składa się z kilku modułów programu, niekoniecznie wszystkich:

  • moduł generowania grafiki - czyli to co widzimy, rysuje obiekty na mapie,ładuje tekstury, generuje efekty jak mgła, deszcz, rozmycie ekranu (post-processing), HDR. odpowiada za to jak coś ma wyglądać w grze
  • moduł animacji postaci - animacja ruchu, ograniczenia ruchu stawów, animacje twarzy, lip-sync czyli ruch ust zgodny z wypowiadanym tekstem
  • moduł dźwięku - generacja wszelkich dźwięków w grze, menu, np zmian odgłosu w zależności od materiału po którym chodzimy
  • moduł protokołu sieciowego - zmniejszenie wymaganego ruchu sieciowego, estymacja ruchu w wyniku lagów.
  • moduł fizyki - wybuchy rakiet rzucają obiektami po ścianach.
  • moduł sztucznej inteligencji potworów - np głupie zombie, szukanie ścieżki przejścia od punktu A do punktu B omijając przeszkody
  • moduł wejścia - odpowiedzialny za odbieranie sygnałów z klawiatury i myszki
  • moduł synchronizujący to wszystko w czasie aby gra działała jako-tako ;)
  • moduł odczytu danych i kolejkowania zadań - przewiduje jakie dane z dysku (głównie tekstury i dźwięk) będą potrzebne za chwilę (głównie w grach konsolowych przy odczycie z DVD).


Przykłady slinkików gier:

  • Unreal Engine - kilka wersji, najnowszy to UE3, na którym działa Unreal 3, Gears of War, Mass Effect, Mirror's Edge.
  • id Tech - silniki z id Software,id Tech 1 to silnik Doom'a i Doom'a II, id Tech 2 - silnik Quake 2, bazujący na Quake 1. Najpopularniejszy aktualnie jest id Tech 3 na którym bazuje Quake 3 Arena oraz Quake Live. Na id Tech 4 działa Doom 3, ET:QW czy Wolfenstein. Aktualnie trwają prace nad id Tech 5.
  • CryEngine / CryEngine 2 - silnik gry FarCry oraz Crysis.
  • GoldSrc - silnik gry Half-life oraz bazujących na nim grach takich jak Counter-Strike.
  • Source engine - silnik takich gier jak Half-Life 2, Counter-Strike:Source, Day of Defeat:Source, Teamfortress 2, Left 4 Dead.

Web engine

Web engine - program użyty do generowania strony, przeważnie ma się tu na myśli system do przechowywania i wyświetlania treści, czyli CMS. Popularniejsze silniki, bazujące na PHP:

  • webspell
  • Seditio
  • PHPNuke i jego odmiany jak PHPFusion
  • drupal
  • joomla
  • mediawiki
  • systemy forum, np phpbb, vbulletin, invision power board, simple machines forum.


Zobacz także

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia