Bunny hop

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Załapanie kwintesencji efektu)
(Załapanie kwintesencji efektu)
Linia 53: Linia 53:
 
* podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawęź, np starczy wskoczyć na jakis murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren.
 
* podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawęź, np starczy wskoczyć na jakis murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren.
 
*W [[konsoli]] wpisz :
 
*W [[konsoli]] wpisz :
  sv_gravity 0
+
  sv_gravity 10
 
  sv_airaccelerate 10
 
  sv_airaccelerate 10
 
  sv_airmove 1
 
  sv_airmove 1
Linia 59: Linia 59:
 
wyłączy to grawitację.
 
wyłączy to grawitację.
 
*'''NIE PODSKAKUJ!!!!'''
 
*'''NIE PODSKAKUJ!!!!'''
* Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko własnie iść, powineneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz bo nie ma grawitacji :)
+
* Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko własnie iść, powineneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz tak szybko bo nie ma silnej grawitacji :)
 
*Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu.
 
*Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu.
 
* wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo.
 
* wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo.
 
* wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kieunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe.
 
* wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kieunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe.
 
* po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść.
 
* po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść.
 +
 +
 +
W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 10
  
 
=Zobacz także=
 
=Zobacz także=

Wersja z 20:16, 13 kwi 2007

Spis treści

Opis

Bunny hop (inaczej też bunny jump, albo bhop) to specjalny rodzaj wykonywania skoków w grach bazujących głównie na silniku Quake oraz Half-Life. Ale bunnyjumping jest dostępny w większości gier FPS.

Bunny - czyli królik - jak ucieka podczas zagrożenia, to wykonuje co jedno albo dwa odbicia nagły zwrot w drugą stronę - aby zmylić goniącego go drapieżcę. A w grze, jak ktoś obserwuje takiego skaczącego gracza widzi jak ten zasuwa raz w jedną a raz w drugą stronę - stąd analogia do skoków uciekającego zająca.

Prosty bunny hopping polega na chaotycznym uciekanieu i skakaniu :). Jednak najczęściej nazywa się takim mianem specjalne techniki skoków.

Cel

Ogólnie bunny hopping jest stosowany w kilku celach:

  • uciekcza przed wrogiem - uciekający jeśli może, to stosuje jak najbardzie chaotyczne skoki aby uniknąć celownika wroga. O ile ucieczka przed bronami typu instant weapon jest raczej trudna z powodu prostoty działania (pocisk leci tam gdzie znajduje się celownik w chwili naciśnięcia kalwisza fire, perfekcyjnym przykładem jest railgun w Quake3 czy snajperki w CS), za to świetnie się nadaje przed ucieczką przed innymi pociskami jak plasma, rakiety, granaty (ale można się nadzieć z powodu odbić granatów) i ym podobne.
  • wykonywanie specjalnych skoków w celu:
    • nabrania prędkości,
    • dotarcia do trudno dostępnych miejsc
    • zaskoczenia wroga.

Należy podkreślić, że bunny jumpy są różne w różnych grach, oraz łączą się ściśle z rodzajem wykonywanych skoków jakie są dostępne w danej grze. Co więcej sposób wykonania skoku jest rózny w róznych grach.

Dlaczego tak się dzieje

Bunny hopping łączy się z wbudowaną funkcją w grze odpowiadającą za fizykę. Chodzi tu o akcelerację gracza w powietrzu (na ziemi też, ale raczej w zmniejszonej formie, poza tym to tez jest wykorzystywane w circle jumpingu). Otóż, w grach bazujących na sliniku Quake (Half-Life też na nim bazuje!), gracz wykonujący obrót w powietrzu zgodnie z z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza strafe w danym kierunku i przy zachowaniu odpowiedniej prędkości wykonania obrotu, uzyskuje dodatkową akcelerację, a w efekcie akceleracji - dodatkową prędkość.

... brzmi zawile... :)

Akceleracja to przyśpieszenie. Chodzi o to, że uzyskujesz dodatkowe przyśpieszenie jak podczas lotu w powietrzu zakręcasz w dana stronę, i także w tę stronę jednocześnie trzymasz klawisz strafe. Oraz nie robisz zbyt gwałtownego obrotu. Niżej wyjaśnienie na przykładzie.

Jak wykonać

Jest to bardzo proste: wyobraż sobie, że biegniesz w grze prosto, nagle wykonujesz podskok, i jednocześnie wykonujesz dwie rzeczy - naciskasz klawisz strafe w prawo oraz zaczynasz poruszać myszką w prawo tak aby sie obrócić w prawo. Jak wykonujesz to odpowiednio, oraz nie za szybko, to uzyskujesz dodatkową prędkość.

Powinno się wykonywać mniej więcej obrót o 45 stopni na pełny skok - ale wszystko zależy od techniki oraz eksperymentowania.

W wyniku obrotu myszki i klawisza strafe lecisz po łuku a nie po linii prostej.

W momencie jak już lądujesz na ziemi naciskasz klawisz skoku jescze raz, oraz po dotknięciu ziemi zmieniasz klawisz strafe w drugą stronę i zaczynasz machać myszą w druga stronę.

W efekcie mamy:

  • skok + strafe w prawo + mysz w prawo
  • skok + strafe w lewo + mysz w lewo
  • skok + strafe w prawo + mysz w prawo
  • ... i tak dalej...

Tak więc, jak ktoś by cię obserwował z tyłu, widziałby, że zasuwasz jak zając raz na prawo i raz na lewo.

Wydaje się nic nadzwyczajnego

No ta, wydaje się, że nic nadzwyczajnego, ale... Gry mają różny stopień akceleracji w grze, oraz kontroli lotu w powietrzu - im większa kontrola, tym lepiej można zauważyć efekty tego manewru. Powoduje to, że można osiągnąć sukcesywnie bardzo duże prędkości - przerastające spokojnie prędkości biegania do przodu, w niektórych grach nawet dwukrotnie. W Quake można się na niektórych mapach tak rozpędzić, że się przekracza prędkość lecącej rakiety, jednak to tego trzeba miejsca i czasu no i doświadczenia.

Ogólnie skoki daja większą prędkość - a to oznacza szybsze dotracie do celu, a sami wiecie, że czasem znaczenie maja milisekundy. Oczywiście większa prędkość przekłada się na pokonywanie większych odległości - wydłuża sie nam skok, dzięki czemu można przeskoczyć szersze przestrzenie - czyli np gdzieś doskoczyć bez potrzeby obejścia mapy aby dojść w to samo miejsce dookoła.

Załapanie kwintesencji efektu

Dość proste ale bardzo oświecające, powinno działać na większości gier typu Quake, Counter-Strike.

  • Uruchom grę, np Counter-Strike,
  • załaduj mapę (czyli stwórz serwer na lanie poprzez New Game), dołącz do gry
  • podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawęź, np starczy wskoczyć na jakis murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren.
  • W konsoli wpisz :
sv_gravity 10
sv_airaccelerate 10
sv_airmove 1

wyłączy to grawitację.

  • NIE PODSKAKUJ!!!!
  • Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko własnie iść, powineneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz tak szybko bo nie ma silnej grawitacji :)
  • Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu.
  • wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo.
  • wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kieunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe.
  • po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść.


W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 10

Zobacz także

Z bunny jumpami łączą się oczywiście inne skoki jak strafe jumping, circle jumping.

Linki

  • Dla niekumatych ta animacja Flash na dole strony wyjaśnia chyba w sposób łopatologiczny jak to wykonywać.
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia