Bunny hop

Od HLDS.pl
Wersja KaszpiR (dyskusja | edycje) z dnia 00:00, 3 sty 2008
(różn.) ← poprzednia wersja | zobacz aktualną wersję (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Spis treści

Opis

Bunny hop (inaczej też bunny jump, albo bhop) to specjalny rodzaj wykonywania skoków w grach bazujących głównie na silniku Quake oraz Half-Life. Ale bunnyjumping jest dostępny w większości gier FPS.

Bunny - czyli królik - jak ucieka podczas zagrożenia, to wykonuje co jedno albo dwa odbicia i nagły zwrot w drugą stronę - aby zmylić goniącego go drapieżcę. A w grze, jak ktoś obserwuje takiego skaczącego gracza widzi jak ten zasuwa raz w jedną a raz w drugą stronę - stąd analogia do skoków uciekającego zająca.

Prosty bunny hopping polega na chaotycznym uciekaniu i skakaniu :). Jednak najczęściej nazywa się takim mianem specjalne techniki skoków.

Cel

Ogólnie bunny hopping jest stosowany w kilku celach:

  • ucieczka przed wrogiem - uciekający jeśli może, to stosuje jak najbardziej chaotyczne skoki aby uniknąć celownika wroga. O ile ucieczka przed bronami typu instant weapon jest raczej trudna z powodu prostoty działania (pocisk leci tam gdzie znajduje się celownik w chwili naciśnięcia klawisza fire, perfekcyjnym przykładem jest railgun w Quake3 czy snajperki w CS), za to świetnie się nadaje przed ucieczką przed innymi pociskami jak plasma, rakiety, granaty (ale można się nadziać z powodu odbić granatów) i tym podobne.
  • wykonywanie specjalnych skoków w celu:
    • nabrania prędkości,
    • dotarcia do trudno dostępnych miejsc
    • zaskoczenia wroga.

Należy podkreślić, że bunny jumpy są różne w różnych grach, oraz łączą się ściśle z rodzajem wykonywanych skoków jakie są dostępne w danej grze. Co więcej sposób wykonania skoku jest różny w różnych grach.

Dlaczego tak się dzieje

Bunny hopping łączy się z wbudowaną funkcją w grze odpowiadającą za fizykę. Chodzi tu o akcelerację gracza w powietrzu (na ziemi też, ale raczej w zmniejszonej formie, poza tym to tez jest wykorzystywane w circle jumpingu). Otóż, w grach bazujących na silniku Quake (Half-Life też na nim bazuje!), gracz wykonujący obrót w powietrzu zgodnie z z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza strafe w danym kierunku i przy zachowaniu odpowiedniej prędkości wykonania obrotu, uzyskuje dodatkową akcelerację, a w efekcie akceleracji - dodatkową prędkość.

... brzmi zawile... :)

Akceleracja to przyśpieszenie. Chodzi o to, że uzyskujesz dodatkowe przyśpieszenie jak podczas lotu w powietrzu zakręcasz w dana stronę, i także w tę stronę jednocześnie trzymasz klawisz strafe. Oraz nie robisz zbyt gwałtownego obrotu. Niżej wyjaśnienie na przykładzie.

Jak wykonać

Jest to bardzo proste: wyobraź sobie, że biegniesz w grze prosto, nagle wykonujesz podskok, i jednocześnie wykonujesz dwie rzeczy - naciskasz klawisz strafe w prawo oraz zaczynasz poruszać myszką w prawo tak aby się obrócić w prawo. Jak wykonujesz to odpowiednio, oraz nie za szybko, to uzyskujesz dodatkową prędkość.

Powinno się wykonywać mniej więcej obrót o 35 stopni na pełny skok - ale wszystko zależy od techniki oraz eksperymentowania.

W wyniku obrotu myszki i klawisza strafe lecisz po łuku a nie po linii prostej.

W momencie jak już lądujesz na ziemi naciskasz klawisz skoku jeszcze raz, oraz po dotknięciu ziemi zmieniasz klawisz strafe w drugą stronę i zaczynasz machać myszą w druga stronę.

W efekcie mamy:

  • skok + strafe w prawo + mysz w prawo
  • skok + strafe w lewo + mysz w lewo
  • skok + strafe w prawo + mysz w prawo
  • ... i tak dalej...

Tak więc, jak ktoś by cię obserwował z tyłu, widziałby, że zasuwasz jak zając raz na prawo i raz na lewo.


Filmik we flashu ilustrujacy jak to wykonac w Counter-Strike: Source, ale metoda wykonania jest podobna dla wiekszosci gier.







Wydaje się nic nadzwyczajnego

No ta, wydaje się, że nic nadzwyczajnego, ale... Gry mają różny stopień akceleracji w grze, oraz kontroli lotu w powietrzu - im większa kontrola, tym lepiej można zauważyć efekty tego manewru. Powoduje to, że można osiągnąć sukcesywnie bardzo duże prędkości - przerastające spokojnie prędkości biegania do przodu, w niektórych grach nawet dwukrotnie. W Quake można się na niektórych mapach tak rozpędzić, że się przekracza prędkość lecącej rakiety, jednak to tego trzeba miejsca i czasu no i doświadczenia.

Ogólnie skoki dają większą prędkość - a to oznacza szybsze dotarcie do celu, a sami wiecie, że czasem znaczenie maja milisekundy. Oczywiście większa prędkość przekłada się na pokonywanie większych odległości - wydłuża się nam skok, dzięki czemu można przeskoczyć szersze przestrzenie - czyli np gdzieś doskoczyć bez potrzeby obejścia mapy aby dojść w to samo miejsce dookoła.


Przykład co mozna wycisnąć z Half-Life 2 PRO (mod)



Dodatkowo, bunny jumpy i wszelkie tricki można wykonać właściwie w każdą stronę w poziomie w którą porusza się gracz - przykład filmu gdzie wykonywane są skoki do tyłu.



Załapanie kwintesencji efektu

Dość proste ale bardzo oświecające, powinno działać na większości gier typu Quake, Counter-Strike.

  • Uruchom grę, np Counter-Strike,
  • załaduj mapę de_aztec (czyli stwórz serwer na lanie poprzez New Game), dołącz do gry
  • podejdź do takiego miejsca mapy, że będzie sporo miejsca dookoła, a jednocześnie pod stopami będziesz miał krawędź, np starczy wskoczyć na jakiś murek. Najlepiej jest mieć pod nogami płaski teren.
  • W konsoli wpisz :
sv_gravity 0
sv_airaccelerate 10
sv_airmove 1
mp_roundtime 10 

wyłączy to grawitację i ustawi parę efektów.

  • NIE PODSKAKUJ!!!!
  • Zacznij iść do przodu, najlepiej nawet nie biec tylko właśnie iść, powinieneś spaść na ziemię, ale nie spadniesz tak szybko bo nie ma silnej grawitacji :)
  • Dobra lecisz sobie jak w kosmosie do przodu, puść klawisz ruchu do przodu.
  • wciśnij teraz klawisz strafe w lewo i zacznij się jednocześnie obracać w lewo.
  • wykonaj klika zwrotów, czyli nagle zmień kierunek obrotu w przeciwnym kierunku i w momencie zmiany zmień także klawisz strafe.
  • po wykonaniu kilku takich ruchów zauważysz, że lecisz szybciej niż na początku zacząłeś iść.


W grach na silniku Quake 3 wystarczy ustawić raczej g_gravity 0, poza tym tam raczej trzeba jeszcze trzymać klawisz forward dla lepszego efektu.

Zobacz także

Z bunny jumpami łączą się oczywiście inne skoki jak strafe jumping, circle jumping oraz skoki aby nabrać nadzwyczajnej prędkości to speed jumping.

W grach

Bunny hopping powstal w Quake, a sukcesywnie rozwijały go QuakeWorld, Quake 2 oraz Quake 3 oraz cała masa innych gier, także tych bazujących na Half-Life (bo HL1 bazuje na Quake1).

Aktualnie a Counter-Strike 1.5 i 1.6 skoki są ograniczone faktem, że gracz traci prędkość po spotkaniu się z ziemią, dlatego ludzie czasem lubią pograć na poprzednich mapach, gdzie nie było takich restrykcji i można było pokonywać przestrzeń o wiele szybciej.

Ludzie, którzy są zafascynowani tego rodzaju skokami interesują się także tzw Kreedz Climbing, czyli wspinaczką po specjalnie projektowanych mapach z występami, wykorzystując ekstra dodatki na serwerze, tylko po to aby wykonując trikowe skoki przejść z jednego punktu mapy na drugi. Wygląda imponująco, wymaga wiele ćwiczeń.

Kreedz został także przeniesiony na gry bazujące na Source


W ETQW tez mamy skoki ;D



Linki

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia