MRTG

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Rozwaizanie bez PERL'a - tylko bash)
(PERL)
Linia 33: Linia 33:
 
Nie będę się tutał rozpisywał na temat [[QStat]]a - przeczytajcie po prostu [[QStat|tutaj]] jak go zainstalować.
 
Nie będę się tutał rozpisywał na temat [[QStat]]a - przeczytajcie po prostu [[QStat|tutaj]] jak go zainstalować.
  
==PERL==
+
==Template==
Notka: Właścwie, to całość mozna wykonać bez [[PERL]]a - wykorzystując odpowiednio zmodyfikowany skrypt w bash'u.
+
Tworzymy plik template w katalogu '''/var/www/html/mrtg/serwer/bin/''' o anzwie '''mrtg.qstat''' który będzie przetwarzany przez qstat podczas wywołania. Jest to zwykły plik teskstowy.
i
+
Tworzymy katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/bin/ plik np ''s1.pl'' i wpisujemy w nim poniższy kod:
+
<perl>
+
#!/usr/bin/perl
+
  
$myserver = "156.17.41.139:27015";
+
'''Uwaga''' - wszelkie znaki mają znaczenie, nie powinno być żadnych zbytecznych spacji, i znaków nowej linii (najwięcej więc jest wklepać z palca.
  
$ENV{'REQUEST_METHOD'} =~ tr/a-z/A-Z/;
+
<pre>
 +
$(IF:DOWN)0
 +
0
 +
$(ENDIF)$(IF:UP)$PLAYERS
 +
$PLAYERS
 +
$(ENDIF)</pre>
  
if ($ENV{'REQUEST_METHOD'} eq "POST") {
+
==Skrypt Statusu==
  read(STDIN, $in, $ENV{'CONTENT_LENGTH'});
+
Tworzymy katalogu '''/var/www/html/mrtg/serwer/bin/''' plik np '''s1.sh''' i wpisujemy w nim poniższy kod:
  print "URL Input: $in <br><br> \n";
+
<bash>
  } else {
+
#!/bin/bash
  $in = $ENV{'QUERY_STRING'};
+
SERWER="156.17.41.139:27015" # adres i port serwera
# print "URL Input: $in <br><br> \n";
+
TYP_GRY="-a2s" # typ gry, zobacz w qstat jakie sa rodzaje
}
+
QSTAT="/var/www/html/mrtg/serwer/bin/qstat" # sciezka do programu qstat
 +
TPL="/var/www/html/mrtg/serwer/bin/mrtg.qstat" # template do wyswietlania statusu, w nim mamy tylko info o graczach
  
 +
# nie zmieniac
 +
$QSTAT -Ts $TPL $TYP_GRY $SERWER
 +
</bash>
  
  (my $setting, my $value) = split(/=/, $in);
 
  $setting =~ tr/+/ /;
 
  $setting =~ s/%(..)/pack("C", hex($1))/eg;
 
  $value =~ tr/+/ /;
 
  $value =~ s/%(..)/pack("C", hex($1))/eg;
 
  
  if ($setting eq "server") {
+
'''Pamiętajmy''' aby nadac prawa do wykonywana dla tego pliku ( ''chmod +x s1.sh'' ).
    $myserver = $value;
+
  }
+
  
 
+
Warto przetestować plik s1.sh, poprzez wpisanie poniższej konmendy w konsoli w katalogu gdzie jest ten lik :P
open (QSTAT, "/var/www/html/mrtg/serwer/bin/qstat -raw '*' -a2s $myserver |");
+
<pre>
 
+
kaszpir@bagno bin$ ./s1.sh
print ;
+
16
while (<QSTAT>)  {
+
16
  ($type,$ip,$servername,$map,$maxplayers,$curplayers,$ping,$timeout) = split(/\*/);
+
kaszpir@bagno bin$
  if($ip)  {
+
</pre>
  print "$curplayers \n";
+
  print "$curplayers \n";
+
  }
+
}
+
</perl>
+
 
+
*w linii
+
<perl>$myserver = "156.17.41.139:27015";</perl>
+
trzbea podac numer ip serwera oraz port, jaki chcemy sprawdzać.
+
* w linii
+
<perl>open (QSTAT, "/var/www/html/mrtg/serwer/bin/qstat -raw '*' -a2s $myserver |");</perl>
+
trzeba wpisac ścieżke do pliku qstat. Oznaczenie -a2s oznacza, że qstat ma sprawdzać status serwera Half-Life Steam (''czyli wszystkie abzujące na Half-Life 1 po 1 czerwca 2006 roku oraz serwerów Source'').
+
 
+
Warto przetestować skrypt - w tym celu w [[konsoli]] wpisujemy
+
perl s1.pl
+
W efekcie powinniśmy uzyskać 2 linie zawierające ilość graczy na serwerze.
+
[kaszpir@bagno mrtg]$ perl s1.pl
+
12
+
12
+
[kaszpir@bagno mrtg]$
+
 
+
Jak nie ma na serwerze nikogo to oczywiście będą zera.
+
  
 
=MRTG konfig=
 
=MRTG konfig=

Wersja z 00:06, 7 wrz 2006

Spis treści

Opis

Poniżej podany jest przykład konfiguracji MRTG tak aby tworzył wykresy z ilości graczy na serwerze albo serwerach. Dzięki temu możemy zobaczyć ile jest graczy na serwerze, nie musimy statystyk tworzyć na serwerze na którym działa serwer. Prawdę mówiąc, dzieki temu możemy sprawdzać status dowolnego serwera.

  • Artykuł przeznaczony na serwery Linux.


  • Na Windows tez się da, ale jes to bardziej żmudne:
    • ściezki będa zupełnie inne, bo windowsowskie :)
    • zainstalować serwer WWW
    • zainstalować PERL
    • zmodyfikowac skrypty aby działało jako pliki .bat a nie bash - w sumie kosmetyczna zmiana
    • zamiast crona uzyć harmonogramu windows albo komendy at.

Ten artykuł jest niepełny i wymaga uzupełnienia. Jeżeli jesteś w stanie - postaraj się go uzupełnić.. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana jest cenna i pomocna :)


Wymagania

  • MRTG - powinen być dostępny na wiekszości serwerów Linux
  • PERL i możliwośc wykonywania skryptów perl
  • QStat - wyagana bdzie możliwość kompilacji ze żródeł, ale można sobie załatwić juz skompilowane wersje.
  • WWW na kórej będa obrazki - przeważnie ten sam serwer na którym wszstko się dzieje - czyli mrtg, perl, qstat.
  • cron - do wykonywania co pewien czas skryptów.

Instalacja

Katalogi

Zakładamy takie oto katalogi

  • /var/www/html/mrtg/serwer/ - tu będą trzymane logi MRTG oraz obrazki i strona WWW
  • /var/www/html/mrtg/serwer/bin/ - to jest katalog gdzie mieści się QStat oraz pliki perl

Oczywiście wartodostosować katalogi do własnych potrzeb - wszstko zalezy od dystrybucji, oraz jak chcemy ustawic sobie skrypty.


QStat

Nie będę się tutał rozpisywał na temat QStata - przeczytajcie po prostu tutaj jak go zainstalować.

Template

Tworzymy plik template w katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/bin/ o anzwie mrtg.qstat który będzie przetwarzany przez qstat podczas wywołania. Jest to zwykły plik teskstowy.

Uwaga - wszelkie znaki mają znaczenie, nie powinno być żadnych zbytecznych spacji, i znaków nowej linii (najwięcej więc jest wklepać z palca.

$(IF:DOWN)0
0
$(ENDIF)$(IF:UP)$PLAYERS
$PLAYERS
$(ENDIF)

Skrypt Statusu

Tworzymy katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/bin/ plik np s1.sh i wpisujemy w nim poniższy kod:

#!/bin/bash
SERWER="156.17.41.139:27015" # adres i port serwera
TYP_GRY="-a2s" # typ gry, zobacz w qstat jakie sa rodzaje
QSTAT="/var/www/html/mrtg/serwer/bin/qstat" # sciezka do programu qstat
TPL="/var/www/html/mrtg/serwer/bin/mrtg.qstat" # template do wyswietlania statusu, w nim mamy tylko info o graczach
 
# nie zmieniac
$QSTAT -Ts $TPL $TYP_GRY $SERWER


Pamiętajmy aby nadac prawa do wykonywana dla tego pliku ( chmod +x s1.sh ).

Warto przetestować plik s1.sh, poprzez wpisanie poniższej konmendy w konsoli w katalogu gdzie jest ten lik :P

kaszpir@bagno bin$ ./s1.sh
16
16
kaszpir@bagno bin$

MRTG konfig

Teraz czas zrobić plik konfiguracyjny dla MRTG aby po wczytaniu go wykonywał.

W tym celu tworzymy plik w katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/ o nazwie serwer_gry.cfg i wpisujemy do niego poniższe dane:

WorkDir: /var/www/html/mrtg/serwer/

Options[_]: growright, gauge, nopercent, integer, avgpeak, noborder, pngdate
MaxBytes[_]: 32

Target[dod13]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s1.sh`
#MaxBytes[dod13]: 32
#Options[dod13]: gauge, nopercent, growright
ShortLegend[dod13]: users
YLegend[dod13]: users connected
LegendI[dod13]: Users Connected:
LegendO[dod13]:
Legend1[dod13]: Users Connected
Legend2[dod13]:
Title[dod13]: Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl DOD 1.3
PageTop[dod13]: <H1>Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl DOD 1.3</H1>

WorkDir: /var/www/html/mrtg/serwer/

Definuje w jakim katalogu maja się znajdowac logi i wyniki pracy MRTG

Target[dod13]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s1.pl`

Oznacza jaki skrypt chcemy wykonac do zliczania danych, tutaj jest nasz perlowy skrypt na stats serwera. Linii Options oraz MaxBytes radze nie zmieniać - albo zajrzyjcie do instruckji MRTG. Reszte mozna spolszczyć.

Pamiętajcie aby zmienić prawa do pliku serwer_gry.sh na wyonywalne ( chmod +x serwer_gry.sh ).

Bash

Skrypt będzie potrzebny do uruchamiania w cronie. Najlepiej umieścić go w katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/ i nazwać serwer_gry.sh

#!/bin/bash
LANG=C
mrtg /var/www/html/mrtg/serwer/serwer_gry.cfg --logging /var/www/html/mrtg/serwer/serwer_gry.log --debug="cfg,dir,base,tarp,snpo,fork,time,log"
 
indexmaker /var/www/html/mrtg/serwer/serwer_gry.cfg --output=/var/www/html/mrtg/serwer/index.html

Skrypt wykonuje dwie rzeczy:

  • wywołanie mrtg aby wczytał plik konfiguracyjny i przetworzenia go (w tym wywołanie skryptu perl, który z kolei odpala qstat'a) do obrazka ze statusu serwera.
  • wykonanie programu indexmaker, który przetwarzając plik konfiguracyjny wygeneruje plik index.html dla serwera WWW

Testowanie

Aby srpawdzić czy działa to poprawnie warto uruchomić go wpisując (będą c w katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/)

./serwer_gry.sh

i popatrzec na pojawiające się komunikaty (szczególnie w /var/www/html/mrtg/serwer/serwer_gry.log). Za pierwszymi 3 wywołaniami MRTG powinen zwrócić informacje że brakuje kilku plików log, ale juz za czwartym wywołaniem powinen nie zgłaszać błędów -tak więc jest to normalne. Jeśli za dziesiątym wywołaniem masz błędy to zanczy ze coś zwaliłeś.

Patrz także na plik /var/www/html/mrtg/serwer/index.html oraz czy w katalogu /var/www/html/mrtg/serwer/ sa obrazki png. Warto więc nakierowac naszą przeglądarkę na ten serwer/index.html i zobaczyc czy sa obrazki (konfiguracja katalogów zależy od serwera WWW)

Crontab

No to jak skrypt działa to należy go dodać do crontaba aby się wykonywał raz na pięc minut. W tym celu wpisujemy w konsoli

crontab -e

i dopisujemy poniższą linię:

*/5 * * * * /var/www/html/mrtg/serwer/serwer_gry.sh > /var/www/html/mrtg/serwer/serwer_gry_cron.log 2>&1

Zapisujemy konfigurację i powinno generować obrazki - dla jednego serwera.

Rozszerzenie na kilka serwerów

Cały pic polega na tym, że tworzymy oddzielne pliki PERL dla każdego serwera - np poprzez skopiowanie pliku s1.pl na s2.cfg i ustawienie tam innego numeru ip oraz portu i rodzaju serwera (zmiana -a2s na inny, zobacz QStat)

Nastepnie poszerzamy plik serwer.cfg jaki przetwarza mrtg i indexmaker. Przykład dla kilku serwerów:

WorkDir: /var/www/html/mrtg/serwer/

Options[_]: growright, gauge, nopercent, integer, avgpeak, noborder, pngdate
MaxBytes[_]: 32
ShortLegend[_]: Graczy
YLegend[_]: Graczy
LegendI[_]: Graczy:
LegendO[_]:
Legend1[_]: Graczy
Legend2[_]:

Target[fbro]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s1.pl`
Title[fbro]: Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl & Red.Orchestra.pl & Aster.pl
PageTop[fbro]: <H1>Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl & Red.Orchestra.pl & Aster.pl</H1>


Target[dod13]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s2.pl`
Title[dod13]: Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl DOD 1.3
PageTop[dod13]: <H1>Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl DOD 1.3</H1>


Target[dods]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s3.pl`
Title[dods]: Ilosc graczy na  Festung-Breslau.pl DOD:S 
PageTop[dods]: <H1>Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl DOD:S</H1>


Target[dodsa]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s4.pl`
Title[dodsa]: Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl & Aster.pl DOD:S
PageTop[dodsa]: <H1>Ilosc graczy na Festung-Breslau.pl & Aster.pl DOD:S</H1>


Target[cs]: `/var/www/html/mrtg/serwer/bin/s5.pl`
Title[cs]: Ilosc graczy na CS War3 @ Akron.Net.Pl
PageTop[cs]: <H1>Ilosc graczy na CS War3 @ Akron.Net.Pl</H1>

Po zapisaniu zmian, crontab zrobi swoje poprzez wykonanie skryptu shella i sam wygeneruje stronę z obrazakmi dla każdego serwera.

Przykład

Dla kilku serwerów Festung-Breslau.PL oraz Red Orchestra PL

http://217.153.187.245:81/linux/games/ro/ro/

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia