Nagrywanie filmów

Od HLDS.pl
Wersja KaszpiR (dyskusja | edycje) z dnia 13:34, 27 gru 2007
(różn.) ← poprzednia wersja | zobacz aktualną wersję (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Nagrywanie filmów z gry.

Ten artykuł jest niepełny i wymaga uzupełnienia. Jeżeli jesteś w stanie - postaraj się go uzupełnić.. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana jest cenna i pomocna :)

Spis treści

Wstęp

Nie jestem osobą która ukończyła jakąś szkołę filmową, wszelkie przestawione poniżej dane są zebranymi przeze mnie doświadczeniami z kilku lat, i nie są prawdę mówiąc jakąś porażającą intelektualnie wiedzą :). Zdecydowałem się, że warto napisać parę słów o nagrywaniu filmów, przydadzą się każdemu – czasem nie ma co odkrywać ameryki na nowo. Jestem świadom, że tekst nie jest idealny, parę osób na pewno się czepnie tego i owego – jeśli gdzieś popełniłem błąd albo zwyczajnie się mylę, napiszcie to - z chęcią nauczę się czegoś nowego, skorzystają na tym wszyscy :)

Sprzęt

Nie ma co wydziwiać, dobry sprzęt po podstawa. O ile parę lat temu montaż filmów pociągał za sobą olbrzymie koszty, to teraz można to robić na komputerze domowym sprzed roku.

  • Procesor - jest ona chyba kluczowym elementem, najlepiej jakiś wielordzeniowy albo przynajmniej jakiś pentium 4 z technologia HT. Można i na słabszych ale wszystko będzie trwać dłużej.
  • Dysk twardy - im więcej tym lepiej, przy zabawie z filmami miejsce na dysku znika z dużą prędkością. Jak masz 100gb to wystarczy. Można mieć mniej ale już będzie ciasno. Acha, jeśli nie masz sieci gigabitowej i szybkich serwerów, to praca na dyskach sieciowych z materiałem wideo może trwać długo.
  • Karta graficzna – najlepiej taka, co ma sprzętowe wspomaganie dekodowania wideo. Właściwie ujdzie w tłoku cokolwiek powyżej GeForce2MX ale lepiej mieć coś o sile GF 6600. Jak chcecie robić materiał HDTV to już musicie mieć co najmniej GF6600GT, ale to zupełnie inna bajka – na razie się nie opłaca takich filmów robić.
  • Ram – 1 GB to minimum. 2 GB to jest cacy – przydaje się absolutnie we wszystkich aplikacjach.

Zrzut materiału

Istnieje kilka metod zrzutu materiału wideo z gry

  • Wykorzystanie wbudowanych komend w grze do rztutu wideo - najczęściej odtwarzamynagrane demo i zrzucamy do video albo do sekwencji zrzutów ekranu (potem trzeba je zaimportować jako film, wiele programów wideo to potrafi). Minusem jest tu często brak materiału audio.
  • Podłączenie się do wyjścia video out na karcie graficznej do magnetowidu a najlepiej do kamery DV, a następnie rzut materiału po firewire. Najlepsze do nagrywania jak ktoś gra a nie ma dobrego sprzętu, poza tym można nagrać o wiele więcej. Jakość wystarczająca do montażu większości filmów.
  • Użycie programów - typu FRAPS albo GameCam. O ile Fraps w najnowszej wersji wymaga rejestracji aby nagrywać filmy powyżej 30s i w lepszej jakości, o tyle starsze wersje (ale naprawdę stare) nie mają tego ograniczenia, kosztem takim, że w ogóle nie były w stanie nagrywać obrazu w wyższej jakości – nic to, to co oferuje w zupełności powinno starczyć.

Z GameCam parę razy próbowałem zacząć ale nie miałem dostatecznie czasu i energii aby go w końcu uruchomić. Poza tym zapisuje w .wmv, formacie video Micorosoftu, trochę niewygodnym do jakiejkolwiek rekompresji.


Przy zrzucaniu materiału przez software trzeba mieć bardzo silną maszynę – po prostu pobranie klatki z buforu karty graficznej oraz zakodowane tego pochłania przepustowość płyty głównej, karty graficznej i procka koszmarnie. Na Athlonie XP 2500+ GF6600GT w grze bazującej na UnrealTournament2004 w rozdzielczości 1280x1024 (obraz był i tak zmniejszany do 640x512) wyciągałem jakieś 20fps – mało, bo Unreal pożera jak i samo kodowanie. Od czasu gdy zakupiłem Core2Duo 6300 i GF7600GT nie mam tego problemu - fraps wyciąga zrzucanie na żywca materiału z prędkością 60fps ale widzę, że mógłby szybciej :). O ile przy nagranym demku ma to małe znaczenie, o tyle przy nagrywaniu materiału z gry na żywca ma to spore znaczenie – przy małej ilości FPS trudno w cokolwiek trafić :)

Parametry

  • Parametry z jakimi nagrywamy plik wideo powinny być dopasowane do materiału wyjściowego, czyli filmu jaki chcemy stworzyć. W większości przypadków wystarczy nam 640x480 @ 30fps, można nawet zjechać do 23. Z wysokich rozdzielczości (pow. 1024x768) najlepiej korzystać z redukcji 2:1 – dzięki temu pole klatki będzie 4x mniejsze. Pamiętajcie, że przy redukcji 2:1 dostajemy z 1024x768 pole 512x384.

Jeśli od razu zrzucacie do jakiegoś formatu video, to najlepiej ustawić największy bitrate ;)

  • W samej grze nie ma co wyciskać siódmych potów ustawiając maksymalne detale – po prostu podczas kompresji masa danych zostanie obcięta i nie będzie ich widać.

Dlatego nie ma co ustawiać detailed textures albo ultra high quality, no chyba, że macie ciśnienie i koniecznie chcecie to nagrać. Ale prawda jest taka, że lepiej zachować moc karty i procesora na przetwarzanie wideo podczas zrzutu w czasie rzeczywistym. No chyba, że macie nagrywanie na kamerę DV to wtedy nie mamy ograniczenia z powodu oprogramowania typu Fraps.

  • Przypisz sobie klawisze do nagrywania – np. Scroll lock we Frapsie dobrze się sprawdza (jest to bardzo rzadko używany klawisz), można także pod num lockiem (pod warunkiem że nie grany na klawiaturze numerycznej). Każdy z nich dodatkowo zapala diodę na klawiaturze – więc jeśli nie mamy na wyświetlaczu informacji o nagrywanym materiale, to można popatrzeć na diody na klawiaturze i wszystko jasne.
  • W grze jeśli to możliwe włączaj nagrywanie tylko na momenty z akcją, nie ma co kręcić scen które na pewno nie przydadzą się w materiale końcowym – zaoszczędzicie kupę miejsca na dysku oraz czasu na przejrzenie tego wszystkiego. Warto sobie przygotować plan co chcemy nagrać, w jakiej kolejności i ujęciu. Tak więc pełna zabawa w scenarzystę, reżysera i operatora.
  • Jeśli gra pozwala to nagrywajcie dema z całości przedsięwzięcia – dzięki temu można to samo nagrać z innej perspektywy, albo z innymi detalami, czy prędkością.
  • Podczas nagrywania długich sekwencji warto zatrzymać się w jakimś zaułku zrobić stop i od razu nagrywać ponownie – łatwiej się pracuje edytując 2 mniejsze filmy niż jeden wielki.

Po nagraniu

  • Najlepiej po nagraniu przejrzeć materiał i wywalić te kawałki w których nie ma interesujących nas scen – zachowamy miejsce na dokrętki :)
  • Warto materiał z FRAPS'a przekonpresować na jakiś mniej dysko- żerny format – np. Xvid single pass 8000k, albo inny, rozpoznawalny przez program wideo użyty do edycji. Wtedy lepiej jest pracować na takim materiale dodając ekstra efekty i napisy, potem po połączeniu w całość można przystąpić do konwersji finalnej (zmniejszenie ramki obrazu oraz kompresja wieloprzebiegowa (multipass compression).

Czego unikać

  • Nie stosuj kodeków czy formatów z przeplotem (interlace) – obraz wygląda brzydko, a przede wszystkim kodeki pochłaniają kupę czasu na przemielenie takiego materiału, trzeba stosować wyższy bitrate aby była lepsza jakość, no i trwa to dłużej. Jesli można od razu materiał źródłowy przepuść prze szybką rekompresję z filtrem deinterlace czyli usuwającym przeplot.
  • Nie ma co nagrywać czarnych scen albo białych -oczywiście lepiej je wyciąć.
  • Lepiej nie stosować upiększeń typu zaokrąglone krawędzie klatki wideo, chyba że mamy artystyczne zachcianki.
  • Zbyt długie sekwencje nieprzyciemnienia, rozjaśnienia (fade out i fade in).
  • Unikaj kręcenia długich scen z użyciem ostrych krawędzi pod kątem – słabo się kompresują i będzie widać albo rozmycie albo artefakty (brzydkie efekty szumów).
  • Czerwone napisy to zło – wynika to ze specyfikacji działania kodeków i przetwarzania – czerwony będzie wyglądał jako bardzo rozmyty i nieczytelny, szczególnie przy niższych jakościach kompresji.

Co najlepiej wychodzi

  • Najlepiej nagrywać sceny z ostrymi przejściami, czyli scena i zmiana sceny bez żadnych fade in i fade out. Ostre sceny mocno oszczędzają ilość danych jakie film zawiera – film sie lepiej kompresuje i co za tym idzie lepiej wygląda.
  • Ścieżkę audio pewnie i tak trzeba będzie wywalić z filmu i wstawić swoją – oczywiście zależy też od charakteru filmu.
  • Kiedy tworzysz film w wersji finalnej to postaraj się skompresować wideo korzystając z kompresji wieloprzebiegowej. XviD i DivX maja tzw multipass compression, najczęściej jako kompresję dwuprzebiegową. Nie jest to trudne w wykonaniu, trwa oczywiście dwa razy dłuzej niz normalnie, ale za to efekt graficzny jest nadzwyczaj lepszy od jedno przebiegowego, szczególnie jeśli chcemy się zmieścić w danej objętości megabajtowej. Taką funckję ma np. VirtualDub.
  • W xvidzie przy wielkości klatki 640x480 kodeki powinny sobie poradzić z bitrate 1400 – jeśli mamy dużo scen statycznych. Jeśli jest mniej to trzeba zwiększyć bitrate, np. 2000.

Większość filmów dobrej jakości ma obraz 4000 ale czasem jest to trochę za dużo – takiej samej jakości film można uzyskać przy niższych parametrach – tak więc warto skompresować nasz film finalny jako 2nd pass do 4 różnych plików z różnymi bitrate (np. Zostawiając kompresję na noc) a potem sprawdzić który ma najlepszą relację jakości do zajmowanej objętości. Nie szkuta zrobić film 5min zajmujący 300MB. Sztuka aby zajmował 30MB, czyli 10x mniej.

  • Jeśli plik wideo nadal jest za duży, można wykonać kilka operacji aby zajmował mniej a wizualnie poprawimy jego wygląd
    • zmniejsz ilość klatek na sekundę, film 30fps można oglądać na 23,97 fps równie dobrze, a zyskujemy ekstra 25% więcej miejsca na bitrate kodeka – poprawi to ZNACZNIE jakość obrazu.
    • zmniejsz rozmiar klatki wideo, zachowując proporcje, czasem to samo widać przy mniejszym polu widoku, a kodek ma więcej danych do wykorzystania – obraz bez artefaktów wygląda ładniej. Oczywiście sam zdecyduj, czy mniejszy obraz jest tym czego pragniesz, bo możesz stracić ważne dla ciebie detale.
    • zmień kodek na inny – np. h.264, ale miej na uwadze, że nie każdy ma go u siebie na komputerze, dodatkowo, kodowanie takiego obrazu może trwać dłużej.
    • skompresuj audio np. Do mp3 jako joint stereto 44kHz, najlepiej z Constant Bit Rate – przydaje się tu program BeLight (z interfejsem graficznym o nazwie BeSweet)
  • Warto przygotować dwie wersje tego samego filmu – niskiej i wysokiej jakości. Dzięki temu każdy będzie chętniej ściągał mały filmik aby zobaczyć czy jest tam coś ciekawego i tym bardziej będzie zachęcony aby zassać wersję z lepszą jakością. A jak nie będzie u pdopowaidać to zaoszczędzi tobie i sobie transfer danych. Film niskiej jakości naprawdę powinen miec 4x mniejszą klatkę wideo, a co za tym idzie mniejszy bitrate – ogólnie powinen być jakoś 5x mniejszy od oryginału, albo i lepiej.

FLV

Przykład konfiguracji programu SUPER do konwersji akurat avi na flv. Potem można na stronę www wsadzić.

Super-flv.gif

Kodeki

Czyli coś co się każdemu przyda na codzień do oglądania filmów

  • AC3 to kodek audio do filmów dwupłytowych i DVD
  • FFDShow to kodek video do właściwie wszystkiego ;)
  • XviD by Koepi wersja finalna darmowego kodeka z obsługą multithreadingu.

Więcej informacji

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia