Numer IP i łącze

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Linki)
(+Aktualne zakresy IP, Drobne.)
Linia 1: Linia 1:
'''IP''' - skrót od wyrażenia '''I'''ternet '''P'''rotocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest '''IPv4''', składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami -czyli format '''XXX.XXX.XXX.XXX'''.  
+
'''IP''' - skrót od wyrażenia '''I'''nternet '''P'''rotocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (''nie wszystkie''). Aktualnie standardem jest '''IPv4''', składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami -czyli format '''XXX.XXX.XXX.XXX'''.
  
 
Powoli wchodzi też '''IPv6''', gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rodzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki...
 
Powoli wchodzi też '''IPv6''', gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rodzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki...
 +
Jako ciekawostkę, należy wspomnieć, że kraje dalekiego wschodu (np.: Chiny) korzystają w pełni z protokołu IP w wersji 6.
  
 
=Rodzaje numerów=
 
=Rodzaje numerów=
 
Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na ''publiczne'' i ''prywatne''.
 
Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na ''publiczne'' i ''prywatne''.
 +
*'''Prywatny''' - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
 
*'''Publiczny''' - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p.
 
*'''Publiczny''' - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p.
*'''Prywatny''' - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
+
Dodatkowo numery mogą być '''statyczne''' albo '''dynamiczne''':
 
+
*'''Dynamiczny''' - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas (np.: co 24 godziny dla Neostrady) na inny. Dlatego, aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba użyć rowiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
Dodatkowo numery mogą być '''statyczne albo''' '''dynamiczne''':
+
*'''Statyczny''' - Dostajesz numer, który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak następuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.
*'''Dynamiczny''' - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas - np co 24 godziny - na inny. Dlatego aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba uzyć rowiązania typu [[no-ip]], gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
+
*'''Statyczny''' - Dostajes numer który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak anstępuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.
+
  
 
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną:
 
Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną:
Linia 23: Linia 23:
 
Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widac twój komputer z internetu?
 
Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widac twój komputer z internetu?
  
http://www.speedtest.net/ - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.  
+
http://www.speedtest.net - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.  
  
 
'''Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!'''
 
'''Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!'''
 
  
 
[[Grafika:Numer IP.gif]]
 
[[Grafika:Numer IP.gif]]
Linia 35: Linia 34:
 
*Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
 
*Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
 
*Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.
 
*Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.
 
  
 
==Upload==
 
==Upload==
Linia 42: Linia 40:
  
 
[[Grafika:Twoj upload.gif]]
 
[[Grafika:Twoj upload.gif]]
 
  
 
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:
 
Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:
Linia 54: Linia 51:
 
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.
 
Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.
  
Tutaj
+
31 / 5 = 6 slotów.
 
+
31 / 5 = 6 slotów.
+
  
 
Ta wartość jest wystarczająca do grania jesli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane.
 
Ta wartość jest wystarczająca do grania jesli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane.
Linia 67: Linia 62:
  
 
W centrach gdzie można wykupić serwery są specjalne łącza - np radiowe anteny kierunkowe do 8mbit, albo kable światłowodowe. W światłowodach bardzo często płaci się za ilośc danych wysłanych i odebranch w gigabajtach albo terabajtrach na miesiąc.
 
W centrach gdzie można wykupić serwery są specjalne łącza - np radiowe anteny kierunkowe do 8mbit, albo kable światłowodowe. W światłowodach bardzo często płaci się za ilośc danych wysłanych i odebranch w gigabajtach albo terabajtrach na miesiąc.
 +
 +
=Aktualne zakresy=
 +
Jeśli posiadamy dostęp do maszyny, która działa w systemie *nix to możemy skorzystać z komendy '''whois''' i prostego skryptu, który wyszuka dla nas np.: aktualny zakres danego operatora (''w tym przypadku TP S.A.''):
 +
<code>
 +
#!/bin/sh
 +
# $Id: neo.sh,v 0.1 2005/05/22 22:37:03 PawelS Exp $
 +
# Skrypt do sprawdzania aktualnej adresacji Neostrady w/g ripe.net
 +
whois -h whois.ripe.net -- -K NEOSTRADA-ADSL
 +
</code>
  
 
=Linki=
 
=Linki=
Linia 73: Linia 77:
 
** [[wikipedia:Asymmetric_Digital_Subscriber_Line|ADSL]]
 
** [[wikipedia:Asymmetric_Digital_Subscriber_Line|ADSL]]
  
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Block_log/AdresyIP Adresy IP] - lista oreintacyjna jakie numery odpowiadają jakim regionom w Polsce oraz jakim dostawcom internetu.
+
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Block_log/AdresyIP Adresów IP] - Orientacyjna lista jakie numery odpowiadają jakim regionom w Polsce oraz jakim dostawcom internetu.
 
+
*[http://ripe.net ripe.net]
[[kategoria:Sieć]]
+
  
[[kategoria:netcode]]
+
[[Kategoria:Sieć]]
 +
[[Kategoria:Netcode]]

Wersja z 19:45, 2 gru 2006

IP - skrót od wyrażenia Internet Protocol, oznacza unikalny numer przypisany do specyficznej karty sieciowej w internecie - bardziej ogólnie - numer przypisany do twojego komputera albo innego urządzenia sieciowego (nie wszystkie). Aktualnie standardem jest IPv4, składający się z 4 liczb rozdzielonych kropkami -czyli format XXX.XXX.XXX.XXX.

Powoli wchodzi też IPv6, gdzie numery są długie i najczęściej dwa znaki z zakresu 0-9 i a-f są rodzielane dwukropkiem. Aktualnie gry obsługujące IPv4 są w większości, a gry bazujące na IPv6 pewnie można policzyć na palcach jednej ręki... Jako ciekawostkę, należy wspomnieć, że kraje dalekiego wschodu (np.: Chiny) korzystają w pełni z protokołu IP w wersji 6.

Spis treści

Rodzaje numerów

Zależny od konfiguracji sieci i z przyczyn technicznych numery dzielimy na publiczne i prywatne.

  • Prywatny - dostawca internetu za nas martwi się jak zabezpieczyć komputery przed atakami, jednakże mamy problemy z tworzeniem własnych serwerów widocznych bezpośrendio w necie - trzeba albo prosić o przydzielenie numeru publicznego albo o przekierowanie wybranych portów na nasz numer w sieci wewnętrznej - więc dane o numerze widocznym zzewnątrz i porcie powinniśmy otrzymać od admina, jeśli się na to zgodzi.
  • Publiczny - wiąże się to z pewnymi niebezpieczeństwami - sami musimy zabezpieczyć komputer przed włamaniami, ale niesie też pożytek w takich rozwiązaniach jak własny serwer widoczny w internecie z serwerem gier, www, bnc , czy tez szybsze ściąganie danych z sieci p2p.

Dodatkowo numery mogą być statyczne albo dynamiczne:

  • Dynamiczny - ułatwia dostawcy konfigurację sieci w związku z faktem że bardzo rzadko wszyscy są w tym samym momencie podłączeni do internetu w jego podsieci. Twój numer IP zmienia się co jakis czas (np.: co 24 godziny dla Neostrady) na inny. Dlatego, aby postawić serwer posiadający numer publiczny i dynamiczny, trzeba użyć rowiązania typu no-ip, gdzie naszej maszynie zostanie przypisana nazwa, dzięki której mozna łatwo zlokalizowac serwer w internecie, bez sprawdzania codziennie jaki mamy nowy numer.
  • Statyczny - Dostajesz numer, który się nie zmienia, albo się zmienia bardzo rzadko - a jak następuje zmiana, to administrator powinen cię powiadomić o zbliżającej się zmianie.

Tak więc istnieją 4 konfiguracje - od najbardziej korzystniej do stawiania serwera, po najbardziej niekorzsytną:

  • publiczny statyczny - np Aster od pakietu TwójDom, InternetDSL z TPSA
  • publiczny dynamiczny - wszelkie Neostrady
  • prywatny statyczny - najczęsciej w sieciach osiedlowych
  • prywatny dynamiczny - np w sieci Aster najtańszy pakiet

Najczęściej statyczne publiczne numery powodują, że takie łącze kosztuje drożej, a prywatne dynamiczne są najtańsze, ale kompletnie bezużyteczni w niektórych rozwiązaniach.

Twoje IP

Nie wiesz jakie jest numer pod jakim widac twój komputer z internetu?

http://www.speedtest.net - wchodzisz, czekasz aż się załaduje Flash i patrzysz na lewo w ramkę - tam masz swoje ip jakie widać na necie.

Nie oznacza to, że masz od razu numer publiczny!!!

Numer IP.gif

Transfery

Na tej samej stronie możesz sprawdzić transfery:

  • Wyłączasz wszelkie programy do zasysania z netu plików (jak torrent, emule itd), wyłączasz wszelkie odtwarzane po interniecie radia internetowe czy filmy oraz gry. Irc i komunikatory internetowe mozna zostawić włączone (tak duzo nie pożerają).
  • Klikasz na żółty znaczek piramidki na mapie i cierpliwie czekasz aż się zakończy test.
  • Poniżej masz wyjaśnienie wyniku.

Upload

Upload czyli maksymalny transfer jaki możesz wysłać do innych ludzi w internecie (często oznacza, że realnie będzie jeszcze niższy). Jest to najważniejszy parametr przys tawianiu serwera. 8bit = 1 bajt, czyli jak masz łącze 256kbitów to musisz je podzielić przez 8 aby miec transfer w bajtach.

Twoj upload.gif

Oczywiście nie musisz walczyć z kalkulatorem - z menu poniżej wybierasz format danych - zmieniamy na kilobajty:

Twoj upload menuselect.gif

Z listy niżej mozna teraz dostać dane w kilobajtach, a nie kilobitach.

Twoj upload kbytes.gif

Ten wynik dzielisz ten wynik przez liczbę 5 i masz szacunkową ilość ludzi jaka się zmieści na serwerze, czyli ilość slotów.

31 / 5 = 6 slotów.

Ta wartość jest wystarczająca do grania jesli gracze nie maja zmienionych rate na komputerach, a na serwerze tez nic nie jest pozmieniane. Jak gracze zwiększą u siebie wartości to ilość slotów drastycznie spada.

Download

Co tu mówić - dostawczy najczęściej dają do domu 8x większy download niz upload - sa to tak zwane łącza asymetryczne, jak na przykład ADSL. Bardzo często płaci się w nich za transfer w gigabajtach na miesiąc.

Łącza symetryczne SDSL, gdzie upload i download są sobie równe są drogie, a łącza gdzie ma się upload do dostawcy większy niz download (zdarza się) są przeważnie przerażająco drogie dla normalnego uzytkownika.

W centrach gdzie można wykupić serwery są specjalne łącza - np radiowe anteny kierunkowe do 8mbit, albo kable światłowodowe. W światłowodach bardzo często płaci się za ilośc danych wysłanych i odebranch w gigabajtach albo terabajtrach na miesiąc.

Aktualne zakresy

Jeśli posiadamy dostęp do maszyny, która działa w systemie *nix to możemy skorzystać z komendy whois i prostego skryptu, który wyszuka dla nas np.: aktualny zakres danego operatora (w tym przypadku TP S.A.):

  1. !/bin/sh
  2. $Id: neo.sh,v 0.1 2005/05/22 22:37:03 PawelS Exp $
  3. Skrypt do sprawdzania aktualnej adresacji Neostrady w/g ripe.net

whois -h whois.ripe.net -- -K NEOSTRADA-ADSL

Linki

  • Adresów IP - Orientacyjna lista jakie numery odpowiadają jakim regionom w Polsce oraz jakim dostawcom internetu.
  • ripe.net
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia