Sprzęt

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Tani sprzęt)
(Wikizacja.)
Linia 1: Linia 1:
 
== Wstęp ==
 
== Wstęp ==
Ogólne info jakie powinieneś mieć na uwadze jak stawiasz server:
+
Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer.
  
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry. Oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to juz sprawdź jak się gra, gdy jest duże obciążenie serwera.
+
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie serwera.
  
 
==Procesor==
 
==Procesor==
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, licz jakies 50 MHz na gracza (''slot''), najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć conajmniej 1 GHz.
+
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć conajmniej 1 GHz.
 +
Licz jakieś 50 MHz na gracza (''slot'').
  
 
== Karta Graficzna, dźwiękowa ==
 
== Karta Graficzna, dźwiękowa ==
 
Ogólnie, te co są na płycie głównej (''jeśli są'') to starczą.
 
Ogólnie, te co są na płycie głównej (''jeśli są'') to starczą.
Jak nie ma to karta graficzna może być od roku 1990 lub nowsza. Może być na ISA albo PCI (''AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy'')
+
Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (''AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy'')
 
+
 
Karta dźwiękowa zbędna.
 
Karta dźwiękowa zbędna.
  
 
==Dysk==
 
==Dysk==
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski to będzie się szybciej mapa zmieniać. Standardem już są ATA 100 czy nawet SerialATA. SCSI jeśli cię stać.
+
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już ATA 100 czy nawet SerialATA, SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny.
 +
Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych z logów, np.: statystyki, wtedy te nie powinny powodować lagów na serwerze.
  
 
== Pamięć==
 
== Pamięć==
Na [[Linux]]ie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]], ale w rzeczywistosci ram'u nigdy za dużo, a na [[Windows]] minimum 256 (''aby system wtedy pracował w miarę'').
+
Na [[Linux|Linuksie]] 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]], ale w rzeczywistości ram'u nigdy za dużo, a na [[Windows]]ie minimum 256 (''aby system wtedy pracował w miarę'').
Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (''tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer'''). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
+
Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (''tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer''). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
  
Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB ramu, ale może i więcej (głównie od ilości dodatków).
+
Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB ram’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków.
 
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej.
 
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej.
  
Warto aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć wersji porzedniej, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas.
+
Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć wersji porzedniej, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas.
 
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
 
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
  
Linia 31: Linia 32:
 
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download'').
 
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download'').
  
Jak masz 16 graczy to musisz mieć jakieć 64kbytes/s = 512kbit/s w obie strony.
+
Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony.
Jak masz laczę symetryczne 0.5 mbita to powinno być ok, jednakże to są wartości dla sv_maxupdaterate 30 - jak masz wyższe wartości to ilość danych '''drastycznie''' wzrasta.
+
Jeśli posiadasz łącze symetryczne 0.5 megabit’a to powinno być dobrze.
 +
Jednakże to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.
  
dsl i a-dsl (''z ofert w polsce'') nie za bardzo sie nadaje na serwery gier, z prostej przyczyny - usluga ta ma proporcjonalnie maly upload, ktory jest ważniejszy przy serwerze gier niz download.
+
DSL i A-DSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.
  
25 kb/s jest to absolutne minimum na 10 slotow - da sie na tym pograc, ale jakosc gry bedzie do d...
+
25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna.
25kb/s to dla 10 slotow jest tyle, kiedy na serwerze nic sie nie dzieje.
+
25 kilobajtów/s to dla 10 slotów jest tyle, kiedy na serwerze nic się nie dzieje.
kiedy jest ostra gra to sredni upload jest przy 10 slotach 35-45 kb/s - w zaleznosci od akcji skakac potrafi do 75 kb/s.
+
Kiedy jest bardzo dynamiczna gra to średni upload jest przy 10 slotach 35-45 kilobajtów/s - w zależności od akcji skakać potrafi do 75 kilobajtów/s.
  
Mozecie wiec sobie wyobrazic wiec ile lacza potrzeba na serwer CW (pamietajcie ze serwer gier wiecej wysyla - upload, niz pobiera - download)
+
Możecie więc sobie wyobrazić ile łącza potrzeba na serwer CW (''pamiętajcie, że serwer gier więcej wysyła - upload, niż pobiera - download'')
  
Duzo znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe.
+
Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe.
Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
+
Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
  
 
==System operacyjny==
 
==System operacyjny==
Zależy co wolisz, ale wiekszość chodzi na [[Linux]]ach i temu podobnych, bo jest mniej zasobo żerny, stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze optymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.
+
Zależy co wolisz, ale większość chodzi na [[Linux|Linuksach]] i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane.. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.
  
[[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2 i wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie''). Ogólnie [[HLDS]] trochę więcej fps wyciaga na domyślnych ustawieniach w [[Windows]], niż na [[Linux]]ie (''ale przecież zawsze mozna poprawić ustawieniami, itp.''),
+
[[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie'').
 +
Ogólnie [[HLDS]] trochę więcej [[FP]]S wyciąga na domyślnych ustawieniach na Linuchu (''ale przecież zawsze można poprawić ustawieniami, itp.''),
  
SlackWare - słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
+
===Subiektywne opinie===
RedHat - Chyba najlepiej [[HLDS]] chodzi.
+
SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
BSD - trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
+
RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i])
Debian - Podobnie jak w przypadku RedHata.
+
Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a.
 +
*BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
  
 
== Tani sprzęt ==
 
== Tani sprzęt ==
Tani serwer na LAN:
+
Pentium III 733 MHz + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (''na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją'').
Pentium III 733MHz + 256 ram WIN XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 20k sobie raczej nie pograją)
+
  
 
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
 
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
  
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333 może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101
+
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333, może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101.
 
+
udpated by _KaszpiR_ 14.10.2005
+
 
+
==Podziękowania==
+
*[iPort]vib
+
*orc
+
*ogrish
+
  
 
[[Kategoria:Serwery gier]]
 
[[Kategoria:Serwery gier]]
 +
[[Kategoria:HLDS]]
 +
[[Kategoria:SRCDS]]

Wersja z 22:18, 19 sie 2006

Spis treści

Wstęp

Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer.

Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie serwera.

Procesor

Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć conajmniej 1 GHz. Licz jakieś 50 MHz na gracza (slot).

Karta Graficzna, dźwiękowa

Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą. Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy) Karta dźwiękowa zbędna.

Dysk

Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już ATA 100 czy nawet SerialATA, SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny. Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych z logów, np.: statystyki, wtedy te nie powinny powodować lagów na serwerze.

Pamięć

Na Linuksie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer HLDS, ale w rzeczywistości ram'u nigdy za dużo, a na Windowsie minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę). Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.

Serwer HLDS powinien zżerać jakieś 64 MB ram’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków. Serwery SRCDS konsumują o wiele więcej.

Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć wersji porzedniej, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas. Szczególnie jeśli jest na nim HLGuard, to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.

Łącze

NIE NEOSTRADA - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać.

Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (upload) na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (download).

Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony. Jeśli posiadasz łącze symetryczne 0.5 megabit’a to powinno być dobrze. Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.

DSL i A-DSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.

25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna. 25 kilobajtów/s to dla 10 slotów jest tyle, kiedy na serwerze nic się nie dzieje. Kiedy jest bardzo dynamiczna gra to średni upload jest przy 10 slotach 35-45 kilobajtów/s - w zależności od akcji skakać potrafi do 75 kilobajtów/s.

Możecie więc sobie wyobrazić ile łącza potrzeba na serwer CW (pamiętajcie, że serwer gier więcej wysyła - upload, niż pobiera - download)

Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.

System operacyjny

Zależy co wolisz, ale większość chodzi na Linuksach i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane.. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.

Windows - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie). Ogólnie HLDS trochę więcej FPS wyciąga na domyślnych ustawieniach na Linuchu (ale przecież zawsze można poprawić ustawieniami, itp.),

Subiektywne opinie

SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji. RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i]) Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a.

  • BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.

Tani sprzęt

Pentium III 733 MHz + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją).

Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D

W rzeczywistości nawet stary Celeron 333, może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101.

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia