Spawn
Od HLDS.pl
Spawn albo spawn point, zwany także respawn albo resp to punkt odradzania się gracza albo innych obiektów na mapie w grze. Odradzać się mogą gracze, bronie po podniesieniu, pojazdy po użyciu i zniszczeniu, potwory i inne obiekty najczęściej ruchome i wchodzące w interakcję w grze itd.
Najczęściej punkt odradzania jest otoczony specjalną strefą do której nie muszą mieć wstępu inni gracze - np z innych drużyn. W związku ze spawnem istnieje kilka pojęć co do zachowania się graczy
- spawn killing - zabijanie graczy od razu po tym jak się odrodzą - gracz często nie ma czasu do zareagowania w chwili odrodzenia (często musi kupić broń itd), spawnkilling często wygląda na strzelanie do wroga rakietami, rzucaniem granatów itd. Czasem gracze zabijają swoich aby ich ukarać ale tego rodzaju teamkill jest karany banem., acz zdarza się w niektórych grach jako przypadkowa czynność.
- spawn rape - czyli gwałt na respie, specyficzny rodzaj spawn killingu , gdzie gracze odradzający się nie maja żadnych szans na reakcję, np jak komuś wjedziemy czołgiem, albo ustawimy artylerie na punkt odradzania, czy miny ;)
Przykład z Quake3
- spawn protect - ochrona na graczy na spawnie tuz po odrodzeniu się aby chronić graczy nieśmiertelnością przez klika sekund, albo do momentu jak się ruszą - stosowany w celu uniknięcia spawn-killingu. Często do orchorny punktów odradzania wykorzystuje się antirushery, czyli dodatki ograniczające mobilność graczy po mapie - alo w formie przeszkód jak jakiś urek, albo pole siłowe albo bardziej zabójcze jak strefy śmierciu w których dłuższe przebywanie się kończy własnym pojawieniem się na własnym respawnie ;)
- spawn camping - gracze bojący się konfrontacji z innymi graczami nie ruszają się z miejsca odrodzenia, czasem w niektórych grach stosowany jako taktyka aby zaoszczędzić kasę na następną rundę.