Tekstura

Od HLDS.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Tekstura to grafika nakładana w grze na obiekty trójwymiarowe. Dzięki nim nie masz gołych ścian w jednym kolorze, albo ścian ze znacznikami pomocnymi przy tworzeniu map. Tekstury istnieją od samego początku tworzenia programów i gier. Aktualnie stosuje się raczej popularne standardy jak jpg, tif czy tga, rzadziej bmp.

Często są kompresowane, albo obcinane kolorystycznie, aby nie zajmowały dużo miejsca. Dodatkowo pakuje się je do jednego wielkiego pliku, który gra sobie przetwarza wyłuskując z niej potrzebne elementy (taki zip). Przykładem pakietu jest plik GCF albo WAD, czy też PAK.

Aktualnie gry stosują nakładanie kilku tekstur na powierzchnię elementu w celu nadania mu bardziej specyficznych form.

Przykład mapy bez tesktur w Quake i Day of Defeat: Source.

Tekstury-0.jpg Tekstury-1.jpg


Przykład zastosowania zaawansowanej technologi połączenia kilku tekstur na jednej powierzchni w grze Quake 4. Zauważcie rysy na drzwiach oświetlone blaskiem od spawania.

Tekstury-2.jpg

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia