Sprzęt
(Wikizacja.) |
(Drobne.) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Wstęp == | == Wstęp == | ||
− | Ogólne | + | Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer gier. |
− | Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry | + | Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie maszyny. |
==Procesor== | ==Procesor== | ||
− | + | Od jakiegoś czasu [[Valve]] wypuszcza programy, które pracują tylko na procesorach posiadających obsługę instrukcji SSE, czyli co najmniej Pentium III albo Athlon XP. Jeśli będziecie chcieli uruchomić serwer na starszych procesorach to pewnie podczas uruchamiania [[Steam]], albo serwera zobaczycie napis: | |
+ | Illegal instruction | ||
+ | Następnie program zakończy swoje działanie (''a w najlepszym przypadku będzie działał dalej, ale niestabilnie''). | ||
− | + | Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć co najmniej 1 GHz. | |
− | + | Średnio powinno wyliczać się jakieś 50 MHz na jednego gracza (''slot''). | |
− | + | ||
+ | == Karta Graficzna, Dźwiękowa == | ||
+ | Ogólnie, te co są na płycie głównej (''jeśli są'') to starczą. | ||
+ | Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (''AGP i PCI-Express to będzie raczej marnowanie pieniędzy'') czy nawet zintegrowana. | ||
Karta dźwiękowa zbędna. | Karta dźwiękowa zbędna. | ||
==Dysk== | ==Dysk== | ||
− | Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski to będzie się szybciej mapa zmieniać. Standardem | + | Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już PATA (''Parallel ATA'') 100/133 czy nawet SATA (''Serial ATA''), SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny. |
+ | Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych (np.: statystyki z logów serwera), wtedy te nie powinny powodować [[lag]]ów na serwerze. | ||
== Pamięć== | == Pamięć== | ||
− | Na [[Linux]] | + | Na [[Linux|Linuksie]] 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]], ale w rzeczywistości RAM’u nigdy za dużo, a na [[Windows]]ie minimum 256 (''aby system wtedy pracował w miarę''). |
− | Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (''tzw. kości z | + | Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach, zalecane są pamięci z ECC (''tzw. kości z korekcją błędów, droższe ale lepsze na serwer''). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek. |
− | Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB | + | Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB RAM’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków. |
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej. | Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej. | ||
− | Warto aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - | + | Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdarzają się problemy z dodatkami (np.: AMX Mod X) i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej/stabilnej wersji plugin, albo użyć poprzedniej wersji, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas. |
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach. | Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach. | ||
==Łącze== | ==Łącze== | ||
− | '''NIE NEOSTRADA''' - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać. | + | '''NIE NEOSTRADA''' - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum na swoją odpowiedzialność. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać łącz w technologii ADSL. |
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download''). | Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download''). | ||
+ | Tester prędkości łącza we flashu: [http://www.speedtest.net Speedtest.net] (radzę wybrać Lublin). | ||
+ | Inny, godny polecenia tester łącza to: [http://www.numion.com Numion.com] | ||
− | Jak masz 16 graczy to | + | Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony. |
− | + | Jeśli posiadasz łącze symetryczne 0.5 megabit’a to powinno być dobrze. | |
+ | Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta. | ||
− | + | DSL i ADSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download. | |
− | 25 | + | 25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna. |
− | + | 25 kilobajtów/s to dla 10 slotów jest tyle, kiedy na serwerze nic się nie dzieje. | |
− | + | Kiedy jest bardzo dynamiczna gra to średni upload jest przy 10 slotach 35-45 kilobajtów/s - w zależności od akcji skakać potrafi do 75 kilobajtów/s. | |
− | + | Możecie więc sobie wyobrazić ile łącza potrzeba na serwer CW (''pamiętajcie, że serwer gier więcej wysyła - upload, niż pobiera - download'') | |
− | + | Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. | |
− | Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy. | + | Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy. |
+ | |||
+ | Godnymi polecenia dostawcami łącz mogą być providerzy, którzy korzystają z węzłów wymiany ruchu. W Polsce mamy kilka takich węzłów, m.in. PLIX, AC-X, PIX. | ||
==System operacyjny== | ==System operacyjny== | ||
− | Zależy co wolisz, ale | + | Zależy co wolisz, ale większość chodzi na [[Linux|Linuksach]] i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod [[Linux|linuksa]]. |
− | [[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2 | + | [[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie''). |
+ | Ogólnie [[HLDS]] trochę więcej [[FPS]] wyciąga na domyślnych ustawieniach na Linuchu (''ale przecież zawsze można poprawić ustawieniami, itp.''), | ||
− | SlackWare - | + | ===Subiektywne opinie=== |
− | RedHat - Chyba najlepiej [[ | + | * SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji. |
− | BSD - | + | * RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i]) |
− | + | * Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a, ale łatwiej się zarządza pakietami. | |
+ | * *BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera. | ||
+ | * Gentoo - Nieeeeeeeee polecam, chyba że masz mnóstwo czasu na rekompilacje. | ||
== Tani sprzęt == | == Tani sprzęt == | ||
− | + | Pentium III 733 MHz (''Tualatin'') + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (''na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją''). | |
− | Pentium III | + | |
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D | Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D | ||
− | W rzeczywistości nawet stary Celeron 333 może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101 | + | W rzeczywistości nawet stary Celeron 333, może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101. |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
[[Kategoria:Serwery gier]] | [[Kategoria:Serwery gier]] | ||
+ | [[Kategoria:HLDS]] | ||
+ | [[Kategoria:SRCDS]] |
Aktualna wersja na dzień 16:30, 6 lut 2009
Spis treści |
Wstęp
Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer gier.
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie maszyny.
Procesor
Od jakiegoś czasu Valve wypuszcza programy, które pracują tylko na procesorach posiadających obsługę instrukcji SSE, czyli co najmniej Pentium III albo Athlon XP. Jeśli będziecie chcieli uruchomić serwer na starszych procesorach to pewnie podczas uruchamiania Steam, albo serwera zobaczycie napis:
Illegal instruction
Następnie program zakończy swoje działanie (a w najlepszym przypadku będzie działał dalej, ale niestabilnie).
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć co najmniej 1 GHz. Średnio powinno wyliczać się jakieś 50 MHz na jednego gracza (slot).
Karta Graficzna, Dźwiękowa
Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą. Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (AGP i PCI-Express to będzie raczej marnowanie pieniędzy) czy nawet zintegrowana. Karta dźwiękowa zbędna.
Dysk
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już PATA (Parallel ATA) 100/133 czy nawet SATA (Serial ATA), SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny. Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych (np.: statystyki z logów serwera), wtedy te nie powinny powodować lagów na serwerze.
Pamięć
Na Linuksie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer HLDS, ale w rzeczywistości RAM’u nigdy za dużo, a na Windowsie minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę). Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach, zalecane są pamięci z ECC (tzw. kości z korekcją błędów, droższe ale lepsze na serwer). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
Serwer HLDS powinien zżerać jakieś 64 MB RAM’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków. Serwery SRCDS konsumują o wiele więcej.
Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdarzają się problemy z dodatkami (np.: AMX Mod X) i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej/stabilnej wersji plugin, albo użyć poprzedniej wersji, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas. Szczególnie jeśli jest na nim HLGuard, to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
Łącze
NIE NEOSTRADA - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum na swoją odpowiedzialność. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać łącz w technologii ADSL.
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (upload) na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (download). Tester prędkości łącza we flashu: Speedtest.net (radzę wybrać Lublin). Inny, godny polecenia tester łącza to: Numion.com
Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony. Jeśli posiadasz łącze symetryczne 0.5 megabit’a to powinno być dobrze. Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.
DSL i ADSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.
25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna. 25 kilobajtów/s to dla 10 slotów jest tyle, kiedy na serwerze nic się nie dzieje. Kiedy jest bardzo dynamiczna gra to średni upload jest przy 10 slotach 35-45 kilobajtów/s - w zależności od akcji skakać potrafi do 75 kilobajtów/s.
Możecie więc sobie wyobrazić ile łącza potrzeba na serwer CW (pamiętajcie, że serwer gier więcej wysyła - upload, niż pobiera - download)
Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
Godnymi polecenia dostawcami łącz mogą być providerzy, którzy korzystają z węzłów wymiany ruchu. W Polsce mamy kilka takich węzłów, m.in. PLIX, AC-X, PIX.
System operacyjny
Zależy co wolisz, ale większość chodzi na Linuksach i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.
Windows - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie). Ogólnie HLDS trochę więcej FPS wyciąga na domyślnych ustawieniach na Linuchu (ale przecież zawsze można poprawić ustawieniami, itp.),
Subiektywne opinie
- SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
- RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i])
- Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a, ale łatwiej się zarządza pakietami.
- *BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
- Gentoo - Nieeeeeeeee polecam, chyba że masz mnóstwo czasu na rekompilacje.
Tani sprzęt
Pentium III 733 MHz (Tualatin) + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją).
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
W rzeczywistości nawet stary Celeron 333, może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101.