Sprzęt

Od HLDS.pl
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(System operacyjny)
(Drobne.)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
== Wstęp ==
 
== Wstęp ==
Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer.
+
Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer gier.
  
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie serwera.
+
Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie maszyny.
  
 
==Procesor==
 
==Procesor==
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć conajmniej 1 GHz.
+
Od jakiegoś czasu [[Valve]] wypuszcza programy, które pracują tylko na procesorach posiadających obsługę instrukcji SSE, czyli co najmniej Pentium III albo Athlon XP. Jeśli będziecie chcieli uruchomić serwer na starszych procesorach to pewnie podczas uruchamiania [[Steam]], albo serwera zobaczycie napis:
Licz jakieś 50 MHz na gracza (''slot'').
+
Illegal instruction
 +
Następnie program zakończy swoje działanie (''a w najlepszym przypadku będzie działał dalej, ale niestabilnie'').
  
== Karta Graficzna, dźwiękowa ==
+
Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć co najmniej 1 GHz.
 +
Średnio powinno wyliczać się jakieś 50 MHz na jednego gracza (''slot'').
 +
 
 +
== Karta Graficzna, Dźwiękowa ==
 
Ogólnie, te co są na płycie głównej (''jeśli są'') to starczą.
 
Ogólnie, te co są na płycie głównej (''jeśli są'') to starczą.
Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (''AGP i PCI-EXPRESS to będzie raczej marnowanie pieniędzy'')
+
Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (''AGP i PCI-Express to będzie raczej marnowanie pieniędzy'') czy nawet zintegrowana.
 
Karta dźwiękowa zbędna.
 
Karta dźwiękowa zbędna.
  
 
==Dysk==
 
==Dysk==
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już ATA 100 czy nawet SerialATA, SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny.
+
Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już PATA (''Parallel ATA'') 100/133 czy nawet SATA (''Serial ATA''), SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny.
Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych z logów, np.: statystyki, wtedy te nie powinny powodować lagów na serwerze.
+
Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych (np.: statystyki z logów serwera), wtedy te nie powinny powodować [[lag]]ów na serwerze.
  
 
== Pamięć==
 
== Pamięć==
Na [[Linux|Linuksie]] 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]], ale w rzeczywistości ram'u nigdy za dużo, a na [[Windows]]ie minimum 256 (''aby system wtedy pracował w miarę'').
+
Na [[Linux|Linuksie]] 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer [[HLDS]], ale w rzeczywistości RAM’u nigdy za dużo, a na [[Windows]]ie minimum 256 (''aby system wtedy pracował w miarę'').
Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach zalecane są ECC (''tzw. kości z ECC, droższe ale lepsze na serwer''). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
+
Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach, zalecane są pamięci z ECC (''tzw. kości z korekcją błędów, droższe ale lepsze na serwer''). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.
  
Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB ram’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków.
+
Serwer [[HLDS]] powinien zżerać jakieś 64 MB RAM’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków.
 
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej.
 
Serwery [[SRCDS]] konsumują o wiele więcej.
  
Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdażają się problemy z dodatkami i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej wersji plugin albo użyć wersji porzedniej, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas.
+
Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdarzają się problemy z dodatkami (np.: AMX Mod X) i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej/stabilnej wersji plugin, albo użyć poprzedniej wersji, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas.
 
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
 
Szczególnie jeśli jest na nim [[HLGuard]], to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.
  
 
==Łącze==
 
==Łącze==
'''NIE NEOSTRADA''' - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać.
+
'''NIE NEOSTRADA''' - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum na swoją odpowiedzialność. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać łącz w technologii ADSL.
  
 
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download'').
 
Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (''upload'') na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (''download'').
Tester prędkości łącza we flashu: http://www.speedtest.net/ - radzę wybrać Lublin.
+
Tester prędkości łącza we flashu: [http://www.speedtest.net Speedtest.net] (radzę wybrać Lublin).
 +
Inny, godny polecenia tester łącza to: [http://www.numion.com Numion.com]
  
 
Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony.
 
Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony.
Linia 37: Linia 42:
 
Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.
 
Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.
  
DSL i A-DSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.
+
DSL i ADSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.
  
 
25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna.
 
25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna.
Linia 47: Linia 52:
 
Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe.
 
Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe.
 
Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
 
Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.
 +
 +
Godnymi polecenia dostawcami łącz mogą być providerzy, którzy korzystają z węzłów wymiany ruchu. W Polsce mamy kilka takich węzłów, m.in. PLIX, AC-X, PIX.
  
 
==System operacyjny==
 
==System operacyjny==
Zależy co wolisz, ale większość chodzi na [[Linux|Linuksach]] i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane.. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.
+
Zależy co wolisz, ale większość chodzi na [[Linux|Linuksach]] i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod [[Linux|linuksa]].
  
 
[[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie'').
 
[[Windows]] - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (''no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie'').
Linia 55: Linia 62:
  
 
===Subiektywne opinie===
 
===Subiektywne opinie===
SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
+
* SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i])
+
* RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i])
Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a.
+
* Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a, ale łatwiej się zarządza pakietami.
*BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
+
* *BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
 +
* Gentoo - Nieeeeeeeee polecam, chyba że masz mnóstwo czasu na rekompilacje.
  
 
== Tani sprzęt ==
 
== Tani sprzęt ==
Pentium III 733 MHz + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (''na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją'').
+
Pentium III 733 MHz (''Tualatin'') + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (''na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją'').
  
 
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D
 
Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D

Aktualna wersja na dzień 16:30, 6 lut 2009

Spis treści

Wstęp

Ogólne informacje jakie powinieneś mieć na uwadze, jeśli stawiasz własny serwer gier.

Lepiej jak masz maszynkę dedykowaną na HLDS tylko i wyłącznie, aby nie przycinało gry, oczywiście inne usługi też mogą być np.: www, ftp, ale to już sprawdź jak się gra, jak jest duże obciążenie maszyny.

Procesor

Od jakiegoś czasu Valve wypuszcza programy, które pracują tylko na procesorach posiadających obsługę instrukcji SSE, czyli co najmniej Pentium III albo Athlon XP. Jeśli będziecie chcieli uruchomić serwer na starszych procesorach to pewnie podczas uruchamiania Steam, albo serwera zobaczycie napis:

Illegal instruction

Następnie program zakończy swoje działanie (a w najlepszym przypadku będzie działał dalej, ale niestabilnie).

Minimum 500 MHz, im więcej tym lepiej, najlepiej na procesorze nie oszczędzać, albo mieć co najmniej 1 GHz. Średnio powinno wyliczać się jakieś 50 MHz na jednego gracza (slot).

Karta Graficzna, Dźwiękowa

Ogólnie, te co są na płycie głównej (jeśli są) to starczą. Jak nie ma, to karta graficzna, może być od roku 1990 lub nowsza na ISA albo PCI (AGP i PCI-Express to będzie raczej marnowanie pieniędzy) czy nawet zintegrowana. Karta dźwiękowa zbędna.

Dysk

Właściwie jakikolwiek, jak masz szybsze dyski, to będzie się szybciej mapa tylko zmieniać. Standardem są już PATA (Parallel ATA) 100/133 czy nawet SATA (Serial ATA), SCSI jeśli cię stać, RAID zbędny. Szybkie dyski powinieneś mieć wtedy, gdy korzystasz ze skryptów przetwarzających duże ilości danych (np.: statystyki z logów serwera), wtedy te nie powinny powodować lagów na serwerze.

Pamięć

Na Linuksie 256 MB spokojnie starczy na jeden serwer HLDS, ale w rzeczywistości RAM’u nigdy za dużo, a na Windowsie minimum 256 (aby system wtedy pracował w miarę). Najlepiej jak najszybsza i przy dużych ilościach, zalecane są pamięci z ECC (tzw. kości z korekcją błędów, droższe ale lepsze na serwer). Teraz w dobie DDR starczy cokolwiek.

Serwer HLDS powinien zżerać jakieś 64 MB RAM’u, ale może i więcej - zależy od ilości i jakości wgranych dodatków. Serwery SRCDS konsumują o wiele więcej.

Warto, aby kontrolować co pewien czas ile pamięci proces gry zajmuje - zdarzają się problemy z dodatkami (np.: AMX Mod X) i wtedy mamy wycieki pamięci. W takim wypadku najlepiej jest zaktualizować do poprawionej/stabilnej wersji plugin, albo użyć poprzedniej wersji, ale sprawdzonej. Albo wyłączać proces serwera co pewien czas. Szczególnie jeśli jest na nim HLGuard, to niektóre wersje mają wycieki pamięci i trzeba serwer gry restartować po mniej więcej 48 godzinach.

Łącze

NIE NEOSTRADA - zapomnij, ewentualnie stawiaj na niej serwery do 8 graczy maksimum na swoją odpowiedzialność. Ogólnie rzecz biorąc lepiej nie używać łącz w technologii ADSL.

Powinieneś mieć najlepiej łącze symetryczne, dedykowane jakieś 5k/s upstream'u (upload) na gracza, i mniej więcej tyle samo downstream'u (download). Tester prędkości łącza we flashu: Speedtest.net (radzę wybrać Lublin). Inny, godny polecenia tester łącza to: Numion.com

Jak masz 16 graczy, to powinieneś mieć jakieś 80 kilobajtów/s = 640 kilobitów/s w obie strony. Jeśli posiadasz łącze symetryczne 0.5 megabit’a to powinno być dobrze. Jednakże są to wartości dla sv_maxupdaterate 30, jak masz wyższe wartości to ilość danych drastycznie wzrasta.

DSL i ADSL ([i]z ofert w Polsce[/i]) nie za bardzo się nadaje na serwery gier z prostej przyczyny - usługa ta ma proporcjonalnie mały upload, który jest ważniejszy przy serwerze gier, niż download.

25 kilobajtów/s jest to [b]absolutne minimum[/b] na 10 slotów - da się na tym pograć, ale jakość gry będzie tragiczna. 25 kilobajtów/s to dla 10 slotów jest tyle, kiedy na serwerze nic się nie dzieje. Kiedy jest bardzo dynamiczna gra to średni upload jest przy 10 slotach 35-45 kilobajtów/s - w zależności od akcji skakać potrafi do 75 kilobajtów/s.

Możecie więc sobie wyobrazić ile łącza potrzeba na serwer CW (pamiętajcie, że serwer gier więcej wysyła - upload, niż pobiera - download)

Duże znaczenie ma wybór dostawcy - w zależności od niego osoby w różnych częściach Polski i Europy będą miały pingi dobre albo złe. Na przykład często serwery na łączach TPSA mają dobre pingi dla osób z Neostradą, ale gorsze dla innych graczy i vice versa. Nic na to nie poradzisz, taka jest specyfikacja łącz w Polsce, szczególnie na styku TPSA i inni dostawcy.

Godnymi polecenia dostawcami łącz mogą być providerzy, którzy korzystają z węzłów wymiany ruchu. W Polsce mamy kilka takich węzłów, m.in. PLIX, AC-X, PIX.

System operacyjny

Zależy co wolisz, ale większość chodzi na Linuksach i temu podobnych, bo jest mniej zasobożerny i stabilniejszy, ale niektóre binarki nie są dobrze zoptymalizowane. Czasem nie ma też wersji serwerów gier pod linuksa.

Windows - hmmm, no raczej z rodziny NT, najlepiej 2000 (no, ale raczej nie XP, ale jak musisz to z SP2, w XP wyłącz te kolorowe style, bo to pożera ram niemiłosiernie). Ogólnie HLDS trochę więcej FPS wyciąga na domyślnych ustawieniach na Linuchu (ale przecież zawsze można poprawić ustawieniami, itp.),

Subiektywne opinie

  • SlackWare - Słyszałem o strasznych lagach, ale to może wynikać z konfiguracji.
  • RedHat - Chyba najlepiej HLDS chodzi ([i]przetestowane na swoim sprzęcie[/i])
  • Debian - Podobnie jak w przypadku RedHat'a, ale łatwiej się zarządza pakietami.
  • *BSD - Trzeba włączyć emulację linuksa w konfiguracji serwera.
  • Gentoo - Nieeeeeeeee polecam, chyba że masz mnóstwo czasu na rekompilacje.

Tani sprzęt

Pentium III 733 MHz (Tualatin) + 256 MB RAM, Win XP z wywalonymi wszelkimi zbędnymi usługami powinien spokojnie pociągnąć 20 osób, szczególnie na lanie, ale jeśli nie mają drastycznych parametrów sieciowych (na 101, 101, 25k raczej sobie nie pograją).

Tak więc nie wywalajcie starych komputerów :D

W rzeczywistości nawet stary Celeron 333, może pociągnąć tyle osób, no ale raczej nie na sv_updaterate 101.

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia