Status Serwera
(→Wstęp) |
(→PHP) |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
Jeśli jednak możesz uruchamiać perl'a to polecałbym zaznajomić się z punktem 6. | Jeśli jednak możesz uruchamiać perl'a to polecałbym zaznajomić się z punktem 6. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=Lubię wsadzić ręce do źródełka...= | =Lubię wsadzić ręce do źródełka...= |
Wersja z 12:26, 10 sty 2007
Spis treści |
Baza danych
Baza danych najczęściej oznacza bazę MySQL.
Jeśli posiadasz dostęp do bazy danych, to jesteś w stanie wykorzystać naprawdę złozone systemy statystyk a serwerze, gdzyż przeważnie twoja strona WWW obsługuje skrypty PHP w wystarczającym stopniu aby skomunikować sie z bazą.
Możliwe, że nie masz dostęu do wykonywania skryptów w języku PERL na serwerze, wtedy pozostaje ci szukanie innego serwera, który umożliwia tę funkcje (i grzeabnie się w zaawansowanych konfiguracjach statstyk) albo skorzystanie z systemu który nie wymaga PERLa do działania.
Przykładem jest tu UCStats - zamiast perl'a potrzebujesz dodać plugin do AMX Moda albo AMX Mod X do serwera gry.
Jeśli jednak możesz uruchamiać perl'a to polecałbym zaznajomić się z punktem 6.
Lubię wsadzić ręce do źródełka...
Najczęściej oznacza programy napisane w C/C++ i następnie wymagające kompilacji na maszynie ka której ma program działać. Niektóre są dostępne w postaci binarnej (najczęściej plik .exe dla windows, czasem plik pod linuksa).
Przykładem jest QStat, który musi być wykonywany z konsoli na serwerze (pod linuksem w powłoce np w cronie). Qstat jest użyteczny jeśli chcemy wiele serwerów wyświtlić na raz - jest to progoram napisany w C, po kompilacji źródeł możemy go odpalić z wieloma róznymi parametrami definiującymi format wejściowy i wyjściowy danych. Jak wejście możemy mu dac na przykład listę z pliku tekstowego, a wyjście jako zwykły tekx, albo bardziej uniwersalny - jako XML.
Plusem takiej aplikacji jest ogromna szybkość wykonywania skryptu (nie mylić z czasem odopwiedzi serwera o to zależy od łącza). Minusem jest fakt, że trzeba mieć dostęp do konsoli, oraz pod linkusem możliwość kompilowania programów oraz odpowiednia wersja kompilatora (i jescze masa innych rzeczy, przeważnie instalowanych dla świętego spokoju na serwerze)
Inny program, jaki znalazł trawiator to gQuery
Najczęściej takie programy są wykonywane cyklicznie, np w cronie, i ich wynik jest zrzucany do pliku. Plik natomiast może byc odczytywany na przykład przez inny program - np php, czy jakis irc bot.
Skryptuj z nami
Skrypty, czyli napisane w języku źródła, a odpowedni program kompiluje w locie kod i go przetwarza. Języków skryptowych jest wiele, do najczęściej stosowanych należą: php, perl, python, javascript, java.
PERL
Przykładem jest parę skryptów w perl'u, domyślnie perl jest na większości platform linuskowych, ewentualnie tak jak w przypadku windows należy go zaintsalować.
Plusem jest to, że taki skrypt uruchomić można na dośc różnych platformach. Minusem - czasem wymagają jednak dodatkowych modułów, a to może skutecznie nas od straszyć od instalacji (ale prawdę mówiąc sprowadza sie to do dodatkowego wstukania kilku komend w konsoli, albo pomęczenia admina serwera aby zrobił to zanas)
CS Server Stat wiem że działał pod CS 1.5
PsychoStats - Zobacz opis instalacji
wersja 1.9.X przechowuje statystki graczy w plikach html, albo php
wersja 2.X już wymaga bazy danych i php i kilka modułów perl
HLStats - http://www.hlstats-community.net/
Oprócz perl'a HLStats wymaga do poprawnego działania bazy danych mysql, php i kilka modułów perl, raczej rekomendowana na komputery sprzed Steam,
HLStatsX Nowsza wersja, HLStatsX, rekomendowana pod serwery H-L:Source i posiada dodatkowo bajer pokazujący graczy na mapie świata (Google Maps)
Python
znalazłem jeden skryt w tym języku, aż dziwne że go znalazłem, nie mam pojęci aczy działa (a jeśli już to pewnie na cs 1.5 pryrcon na sourceforge.net
JavaScript
Nie znam żadnego takiego. Pewnie jest to możliwe, jak ktoś zna niech da namiary.
Java
JabaTV - Olo napisał to jakis czas temu. Do pracy wymaga dodania pluginu do MetaMod'a i skonfigurowania go, nastepnie w przeglądarce internetowej wpisujemy adres i po załadowaniu sie apletu po chwili widzimy widok mapy z góry, trochę przypomnina overview z gry.
Flash
Jedyny jaki znam, i chyba juz nie działający pod platformy Steam, to Server Status Thingy - wymagał dodatkowo jeszcze serwera z php (do generowania statusu serwera), a flash tylko zmieniał wygląd. Pamiętam, że testowałem go pod CS 1.5
Co by tu jeszcze...
Jescze jedno, takie dość rzadko stosowane rowiązanie -s krypt właściwie w php, ale do wykonywania z konsoli raczej na linuksie - eksportowania danych o statusie serwera do bazy rrdtool. HLDS_stats.sh
Zakończnie
Krótka piłka, czyli co polecam:
- jeśli nie masz www, punkt 1.
- jeśli masz www z php - HLSS 2 w punkcie 4
- jeśli masz www, mysql i AMX Mod / AMX Mod X - spróbuj UC Stats z punktu 3.
- jeśli masz www, php, perl - PsychoStats 2 albo HLStatsX z punktu 6.
- jeśli masz możliwości większe - możesz zainteresować się QStats i gQuery, szczególnie jeśli chcesz sprawdzać masę serwerów.
To miał być tylko z lekka zaktualizowany tekst trawiatora (on miał jakies 4 linikji :D), ale jak zacząłem przeglądać to co mam dot. serwerów na dysku twardym to tak wyszło... :D
Do zrobienia
link do hlss2 na stronie (musze przygotowac artykul i wruic na www) link do hlds_stats.sh, musze wrzucić z chaty link do Server Status Thingy Cioty jestescie nieumiecie takiego czegos!! ^^