Serwer Day of Defeat 1.3
(→Ustawienie server.cfg) |
(standardowo poprawiam literówki) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Co jest potrzebne aby nasz serwerek działał tak jak powinien: | Co jest potrzebne aby nasz serwerek działał tak jak powinien: | ||
*Dobry sprzęt (właściwie to dużo ramu), | *Dobry sprzęt (właściwie to dużo ramu), | ||
− | * | + | *Porządne symetryczne łącze a nie jakiś DSL'ik, |
− | * | + | *Troszkę wolnego miejsca na dysku (max 1GB), |
− | * | + | *Trochę wolnego czasu na zabawe z konfiguracją. |
=Instalacja Steam'a= | =Instalacja Steam'a= | ||
− | Potrzebujemy pliku z internetu aby | + | Potrzebujemy pliku z internetu aby zassać serwer. Używamy programu ‘wget’ aby pobrać plik. |
wget http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin | wget http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
Teraz uruchamiamy go komendą | Teraz uruchamiamy go komendą | ||
./steam | ./steam | ||
− | W tym momencie | + | W tym momencie [[Steam]] się zaktualizuje i trzeba go uruchomić jeszcze raz, ale to już niżej. |
Linia 47: | Linia 47: | ||
./steam -command update -game <game> -dir <dir> -retry | ./steam -command update -game <game> -dir <dir> -retry | ||
− | W miejsce wyrazu między < > | + | W miejsce wyrazu między < > należy podstawić wartość jaką chcemy aby parametr przyjął. Na przykład jeśli mamy ''-game <game>'' a do wyboru z wartości mamy ''cstrike'', ''dod'', ''czero'' (itd) i chcemy aby parametr miał wartość ''cstrike'' to wpisujemy w ostateczności ''-game cstrike'' |
''<game>'' to gra (do wyboru mamy ''cstrike'', ''valve'', ''tfc'', ''ricochet'', ''dod'', ''dmc''), w naszym przypadku jest to ''cstrike'' | ''<game>'' to gra (do wyboru mamy ''cstrike'', ''valve'', ''tfc'', ''ricochet'', ''dod'', ''dmc''), w naszym przypadku jest to ''cstrike'' | ||
− | ''<dir>'' - to | + | ''<dir>'' - to ścieżka do instalacji serwera, tu mamy ~/hlds_l (może to być /home/user/hlds_l/) lub "./", wtedy zainstaluje się w katalogu w którym jesteśmy. |
− | Można dodać parametry ''-remember_password'' ''-verify_all'' aby zapamiętać hasło oraz aby zawsze sprawdzać | + | Można dodać parametry ''-remember_password'' ''-verify_all'' aby zapamiętać hasło oraz aby zawsze sprawdzać wszystkie pliki zasobów serwera (np czasem hlds potrafi stracić pliki w wyniku padu zasilania, oracz czasem Valve wysyła poprawione wersje map itp) |
W takim przypadku nasz ogólna linia startowa będzie wyglądać jak poniżej: | W takim przypadku nasz ogólna linia startowa będzie wyglądać jak poniżej: | ||
./steam -command update -game <game> -dir <dir> -verify_all -retry | ./steam -command update -game <game> -dir <dir> -verify_all -retry | ||
− | ''-retry'' spowoduje ze na pewno | + | ''-retry'' spowoduje ze na pewno wcześniej czy później ściągniecie serwer, no chyba ze macie poblokowane porty to za cholerę tego nie ściągniecie - wtedy gadać z adminem. |
Linia 64: | Linia 64: | ||
− | Teraz następuje | + | Teraz następuje ściąganie wszystkich plików serwera, jeśli masz wolne łącze, to będzie to trwało dość długo. |
− | Prawdę mówiąc będzie o trwało długo, bo trzeba ściągnąć | + | Prawdę mówiąc będzie o trwało długo, bo trzeba ściągnąć jakieś 460 megabajtów samego doda + 100 megabajtów plików serwerowych z internetu. |
Po ściągnięciu plików możemy przystąpić do pierwszego uruchomienia serwera. | Po ściągnięciu plików możemy przystąpić do pierwszego uruchomienia serwera. | ||
Linia 80: | Linia 80: | ||
Parametry: | Parametry: | ||
− | ''+ip <ip>'' oznacza ze chcemy aby serwer | + | ''+ip <ip>'' oznacza ze chcemy aby serwer był tylko na danym numerze [[IP]] , nie musicie tego dawać jeśli chcecie uruchomić serwer widoczny na lanie i internecie (pod warunkiem ze serwer linuksowy ma przekierowanie na routerze portów albo on sam ma publiczny adres [[IP]]. |
− | + | [[IP]] są zależne od numerów jaki ma dany serwer i zależy to do jego konfiguracji - warto mieć admina serwera pod ręką :P | |
− | jeśli nie sprecyzujemy parametru | + | jeśli nie sprecyzujemy parametru [[IP]], to [[HLDS]] będzie słuchał na wszystkich interfejsach sieciowych serwera - użyteczne jak chcemy mieć serwer na przykład w dwóch sieciach komputerowych albo serwer na lan i na internecie (w cafe). Przy numerach dynamicznych lepiej nie precyzować numeru ip serwera ( neostrada itp) |
− | + | przykład +ip 192.168.1.10 | |
− | ''+port <port>'' oznacza na jakim porcie chcemy | + | ''+port <port>'' oznacza na jakim porcie chcemy odpalić serwer, przeważnie domyślnie mamy 27915, można zmienić np na 27916 jeśli stawiamy drugi serwer |
− | + | przykład +port 27916 | |
− | ''+maxplayers <liczba>'' oznacza na ile | + | ''+maxplayers <liczba>'' oznacza na ile slotów chcemy stworzyć serwer, przeważnie chcemy zrobić na powiedzmy 16 graczy i 2 adminów, czyli mamy +maxplayers 18 , to zależy do wydajności waszego serwera oraz łącza internetowego |
− | ''+map <mapa>'' każe załadować | + | ''+map <mapa>'' każe załadować mapkę, inaczej serwer będzie działał ale na nim nie zagracie :D, daj +map dod_donner |
jeśli nie ma mapy powinna być jednak możliwość podłączenia się do serwera poprzez rcon. | jeśli nie ma mapy powinna być jednak możliwość podłączenia się do serwera poprzez rcon. | ||
Wersja z 17:13, 10 lut 2007
Spis treści |
Day of Defeat Serwer 1.3
Co jest potrzebne aby nasz serwerek działał tak jak powinien:
- Dobry sprzęt (właściwie to dużo ramu),
- Porządne symetryczne łącze a nie jakiś DSL'ik,
- Troszkę wolnego miejsca na dysku (max 1GB),
- Trochę wolnego czasu na zabawe z konfiguracją.
Instalacja Steam'a
Potrzebujemy pliku z internetu aby zassać serwer. Używamy programu ‘wget’ aby pobrać plik.
wget http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin
Wykonujemy poniższe komendy w konsoli:
chmod +x hldsupdatetool.bin
a następnie:
./hldsupdatetool.bin
Po przeczytaniu licencji wpisujemy
yes
I tak powstaje plik steam. Jesli nagle uzyskasz błąd typu
sh: line 1: uncompress: command not found Broken pipe sh: uncompress:
to zajrzyj
Steam został zainstalowany. Wpisujemy
chmod +x ./steam
Teraz uruchamiamy go komendą
./steam
W tym momencie Steam się zaktualizuje i trzeba go uruchomić jeszcze raz, ale to już niżej.
Instalacja Serwera
Do instalki serwera należy uruchomić steam'a z parametrem -update Ogólna składnia tak:
./steam -command update -game <game> -dir <dir> -retry
W miejsce wyrazu między < > należy podstawić wartość jaką chcemy aby parametr przyjął. Na przykład jeśli mamy -game <game> a do wyboru z wartości mamy cstrike, dod, czero (itd) i chcemy aby parametr miał wartość cstrike to wpisujemy w ostateczności -game cstrike
<game> to gra (do wyboru mamy cstrike, valve, tfc, ricochet, dod, dmc), w naszym przypadku jest to cstrike
<dir> - to ścieżka do instalacji serwera, tu mamy ~/hlds_l (może to być /home/user/hlds_l/) lub "./", wtedy zainstaluje się w katalogu w którym jesteśmy.
Można dodać parametry -remember_password -verify_all aby zapamiętać hasło oraz aby zawsze sprawdzać wszystkie pliki zasobów serwera (np czasem hlds potrafi stracić pliki w wyniku padu zasilania, oracz czasem Valve wysyła poprawione wersje map itp) W takim przypadku nasz ogólna linia startowa będzie wyglądać jak poniżej:
./steam -command update -game <game> -dir <dir> -verify_all -retry
-retry spowoduje ze na pewno wcześniej czy później ściągniecie serwer, no chyba ze macie poblokowane porty to za cholerę tego nie ściągniecie - wtedy gadać z adminem.
./steam -command update -game dod -dir ~/hlds_l -verify_all -retry
Teraz następuje ściąganie wszystkich plików serwera, jeśli masz wolne łącze, to będzie to trwało dość długo.
Prawdę mówiąc będzie o trwało długo, bo trzeba ściągnąć jakieś 460 megabajtów samego doda + 100 megabajtów plików serwerowych z internetu.
Po ściągnięciu plików możemy przystąpić do pierwszego uruchomienia serwera.
Podstawowa Konfiguracja Serwera
Uruchamianie serwera jest dość proste, opis wartości dla parametrów podane są niżej. Dla przykładu:
./hlds_run -game dod +port <port> +ip <ip> +maxplayers <liczba> +map <mapa> +exec server.cfg
Parametry:
+ip <ip> oznacza ze chcemy aby serwer był tylko na danym numerze IP , nie musicie tego dawać jeśli chcecie uruchomić serwer widoczny na lanie i internecie (pod warunkiem ze serwer linuksowy ma przekierowanie na routerze portów albo on sam ma publiczny adres IP. IP są zależne od numerów jaki ma dany serwer i zależy to do jego konfiguracji - warto mieć admina serwera pod ręką :P jeśli nie sprecyzujemy parametru IP, to HLDS będzie słuchał na wszystkich interfejsach sieciowych serwera - użyteczne jak chcemy mieć serwer na przykład w dwóch sieciach komputerowych albo serwer na lan i na internecie (w cafe). Przy numerach dynamicznych lepiej nie precyzować numeru ip serwera ( neostrada itp)
przykład +ip 192.168.1.10
+port <port> oznacza na jakim porcie chcemy odpalić serwer, przeważnie domyślnie mamy 27915, można zmienić np na 27916 jeśli stawiamy drugi serwer
przykład +port 27916
+maxplayers <liczba> oznacza na ile slotów chcemy stworzyć serwer, przeważnie chcemy zrobić na powiedzmy 16 graczy i 2 adminów, czyli mamy +maxplayers 18 , to zależy do wydajności waszego serwera oraz łącza internetowego
+map <mapa> każe załadować mapkę, inaczej serwer będzie działał ale na nim nie zagracie :D, daj +map dod_donner jeśli nie ma mapy powinna być jednak możliwość podłączenia się do serwera poprzez rcon.
-autoupdate parametr, dzięki któremu serwer będzie się automatycznie aktualizował po restarcie
OSTATECZNIE wasza podstawowa linia startowa serwera powinna wyglądać na przykład tak:
./hlds_run -autoupdate -game dod +maxplayers 18 +map dod_anzio +exec server.cfg
Ustawienie server.cfg
Oto przykładowy server.cfg (podobnego używam na Festung-Breslau.pl [DoD]).
//----------------------------------------------- // Server Config For Day Of Defeat //----------------------------------------------- // hostname " Nazwa Twojego Serwera" // Jak sama nazwa wskazuje, nazwa Twojego serwera sv_password "" // Haslo jakie bedzie ustawione na serwerze, "" oznacza ze haslo jest puste (nie ma go) sv_spectator_password "" // Haslo jakie bedzie wymagane aby wejsc na spectator'a rcon_password "JakiesHaslo" // Haslo RCON. Czyli haslo ktore umozliwi na zdalne zarzadzanie serwerem (np. prze HLSW) //----------------------------------------------- // Server Variables //----------------------------------------------- mp_friendlyfire 1 // 1- Strzal w kolegow z teamu rani badz zabija ich | 0- Strzelanie po swoich nic im nie robi mp_fraglimit 0 // Limit fragow po osiagnieciu ktorego zmieni sie mapa mp_timelimit 25 // Limit czasu po uplywie ktorego nastapi zmiana mapy mp_fadetoblack 0 // Gdy jestesmy martwi widzimy tylko ciemnosc sv_allowdownload 1 // Czy gracze moga pobierac mapy, dzwieki itd. z serwera 1- tak | 0- nie sv_allowupload 1 // Czy gracze na serwer moga wysylac np. wlasne loga sv_cheats 0 // Wylacza mozliwosc uzycia niektorych niedozwolonych zmiennych i komend (nie jest to zaden antyczit!) sv_maxspectators 4 // Maksymalna ilosc obserwatorow sv_maxrate 20000 // Maksymalne rate jake moga miec gracze sv_minrate 0 // Minimalne rate jakie moga miec gracze decalfrequency 30 // co jaki czas moga byc sprayowane loga pausable 0 // czy gracz po wcisnieciu "pause" moze zapauzowac caly serwer //----------------------------------------------- // Physics settings //----------------------------------------------- // // Tutaj nie chce mi sie opisywac wszystkich funkcji... // sv_accelerate 10 sv_aim 0 sv_airaccelerate 10 sv_airmove 1 sv_friction 4 sv_gravity 800 // Grawitacja na serwerze sv_bounce 1 sv_clienttrace 3.5 sv_clipmode 0 sv_stepsize 18 sv_stopspeed 100 sv_maxspeed 500 sv_wateraccelerate 10 sv_waterfriction 1 edgefriction 2 mp_falldamage 1 mp_footsteps 1 // Czy na serwerze beda slyszalne kroki graczy //----------------------------------------------- // DoD Extra settings //----------------------------------------------- //This Enables DoD's Netcoding sv_unlag 1 mp_allowspectators 1 // Zezwala (1) badz nie (0) wchodzenie na spectatora graczom mp_deathmsg 1 // Pokazuje (lub nie) ze xxx zabil yyy exec listip.cfg // ladowanie permanentnych banow na STEAMID exec banned.cfg // ladowanie permanentnych banow na IP mp_alliesclasses -1 // Limit osob w poszczegolnych teamach mp_axisclasses -1 // -1 oznacza ze nie ma ograniczen //----------------------------------------------- // Limity Klas Postaci //----------------------------------------------- // -1 = brak ograniczen || 0 = niedozwolone || >=1 = Okreslona ilosc //Allies mp_limitallies30cal "2" mp_limitalliesbar "3" mp_limitalliesbazooka "-1" mp_limitalliescarbine "-1" mp_limitalliesgarand "-1" mp_limitalliesgreasegun "-1" mp_limitalliesmortar "-1" mp_limitalliesspring "2" mp_limitalliesthompson "-1" //Axis mp_limitaxisfg42 "-1" mp_limitaxisfg42s "-1" mp_limitaxisk43 "-1" mp_limitaxiskar "-1" mp_limitaxismg34 "2" mp_limitaxismg42 "3" mp_limitaxismortar "-1" mp_limitaxismp40 "-1" mp_limitaxismp44 "-1" mp_limitaxispschreck "-1" mp_limitaxisscopedkar "2" //Wyspiarze mp_limitbritassault "-1" mp_limitbritlight "-1" mp_limitbritmg "3" mp_limitbritmortar "-1" mp_limitbritpiat "-1" mp_limitbritsniper "2" sv_contact "twoj@mail.com" // Kontakt z HeadAdminem (najlepiej mail) //----------------------------------------------- // Ustawienia na mecze klanowe //----------------------------------------------- mp_clan_timer 10 mp_clan_respawntime 8 mp_clan_scoring_bonus_alies 40 mp_clan_scoring_bonus_axis 40 mp_clan_scoring_delay 20 mp_clan_restartround 1 mp_clan_ready_siganl "ready" mp_clan_readystart 1 mp_clan_scoring 1 //----------------------------------------------- // Inne Ustawienia //----------------------------------------------- sv_region 3 // Region gdzie stoi serwer. 3 to europa hpk_maxsize "0.5" // maksymalny rozmiar pliku z wlasnymi spreyami graczy w MegaBajtach
Pierwsze uruchomienie
Warto najpierw odpalić serwer bez modów i sprawdzić czy działa. Serwer powinen wystarować i po chwili pokazac że chodzi. Możemy sie o tym przekonać wpisując w konsoli komendę status powinno zwrócic info jaka jest mapa, nymer ip, ilość graczy itd - możemy sporóbować się do niego podłączyć.
Jak sobie pobiegamy to teraz można wyłączyc serwer (wpisz komendę quit w konsoli serwera) i myślec nad bardziej zaawansowanym konfigurowaniem, opisanym w innych artykułach.
Generalnie opis bazowany na opisie _KaszpiR_'a dotyczącym CS 1.6 (w koncu większosc robi się identycznie, zmienia się tylko ustawienia charakterystyczne dla danego moda).