Exploit
Od HLDS.pl
Exploit - w języku angielskim oznacza ekscesywne wykorzystywanie jakiejś rzeczy. W grach oznacza najczęściej wykorzystywanie błędów czy niedociągnięć w celu uzyskania przewagi nad innymi graczami. Oczywiście zaburza to pierwotne cele gry. Część exploitów jest bazą do cheatów w grze, niektóre exploity są używane od tak dawna, i przez taką masę ludzi, że często przymyka się oko na nie.
Niektóre exploity są do wykonania przy pomocy dostępnych klawiszy i komend w grze - najczęściej skryptami, a część wymaga już dodatkowego oprogramowania, ale wtedy to się kwalifikuje do zwyczajnych cheatów - jak np.: MapHack czy WallHack.
Spis treści |
Najczęściej wykorzystywane exploity
Silnik Half-Life 1
- camera exploit - służący do teleportowania się przez kamery podglądające na mapie takiej jak cs_assault,
- russian walking exploit - niedawno usunięty - służy w Counter-Strike do bezszelestnego chodzenia z prędkością biegu,
- silent plant - w Counter-Strike, takie podłożenie ładunku z bombą, że nie wydaje dźwięku,
- pod tą kategorię podchodzi także speedhack i spinhack,
- fast awp switch,
- przejście przez ściany/sufity, np.: na de_nuke czy as_oilrig.
Doom
- wall sliding - podejście do ściany pod odpowiednim kontem modyfikuje prędkość gracza do znacznie wyższej prędkości, niż bieganie, bardzo często używany w tzw. speedrun'ach.
Diablo 2
- item duplication - służy do kopiowania przedmiotów w grze, po wyjściu patcha 1.10 zostało to nieco utrudnione.
Co nie jest exploitem
W wielu grach pewnego rodzaju zachowanie jest podstawą gry:
- bunny jumping w serii gier na silniku Quake, niestety w niektórych grach został uznany za exploit i znacznie ograniczony (czytaj Counter-Strike).
- komendy używane przez adminów jak sami sobie napisali/użyli plugin zmieniający funkcje w grze (istnieje gigantyczna ilość pluginów do AMX(X) czy też SourceModa).