Half-Life Model Viewer
Half-Life Model Viewer – Program służy do oglądania modeli gry Half-Life 1 - broni, postaci itp. Modele maja rozszerzenie .mdl . Jest on bazowany na programie Half-Life Model Viewer 1.25 z modyfikacjami, aby działał na Steam - obsługuje pliki .gcf, .bsp .pak
Do gier opartych na silniku Source polecamy Crafty
Spis treści |
Opis Rozszerzony
Instalacja powinna przebiec bezproblemowo program zabiera tylko ok. 1mb na naszym twardym dysku.
- Po wejściu do programu klikamy na File i Load Model
- Następnie wybieramy pliki do wczytania W przypadku Cs 1.6 Będzie to ścieżka :
X:\Program Files\Steam\SteamApps\Nasz_mail@pl\counter-strike\cstrike\models\player
gdzie X: to litera dysku na którym mamy Steama
- Znajdujemy tam ok 10 folderów z modelami. W moim przypadku jest ich 9. Dla przykładu wybrałem 1 folder arctic a potem arctic.mdl.
- Naszym oczom powinien pojawić się model postaci z gry.
Ruchami myszki z wciśniętym klawiszem lewym operujemy ruchem modelu. Po odrobinie ćwiczeń szybko osiągniecie wprawę. Prawy klawisz myszy odpowiada za zbliżenie modelu (zoom).
Opcje
Oczywiście w programie jest wiele opcji, które dają nam możliwość popatrzenia na model w różny sposób.
- Render - kontrola rysowania modelu.
- wireframe = widok ramy,
- flatshaded = widok bryłowy,
- smoothshaded = widok bryłowy z cieniowaniem
- textured = widok normalnego skina
- Suwak zmienia przezroczystość modelu.
- Attachments - zamocowania/albo załączone pliki
- Bones - kości
- Ground - grunt
- Mirror model on ground - odbicie lustrzane na ziemi
- Background - tło
- Hit Boxes - strefy obrażeń ciała
- Scale - zmiana skali, zauważ, że jest to zmiana relatywna do aktualnego widoku.
- 1.0 skala 1:1 (nie zmienia rozmiaru aktualnego)
- 2.0 skala 2:1 (powiększa)
- 0.5 skala 1:2 (pomniejsza)
- Sequence - sekwencja ruchu modelu.
- Wyświetlamy menu i widzimy dużo rodzajów kamer z których możemy oglądnąć nasz model
- run = nasz model biega :P
- longjump = nasz model wykonuje długie skoki
- back = nasz model spada do tyłu
Suwakiem który znajduje się niżej możemy kontrolować szybkość animacji W czasie wykonywania czynności przez model w każdej chwili możemy kliknąć w Stop i po kolei przeglądać klatki w których nasz model wykonuje czynności. Czasem przydaje się przy tworzeniu layoutu na WWW :)
Z ważniejszych opcji wypada napisać jeszcze o texture, czyli teksturach na model. Wybieramy tam plik *.BMP a następnie możemy go importować do painta, tam przeedytować i nadmienić pliki. Bardzo użyteczne przy podmianie w pluginach korzystających z reklam w postaci modelu.
W Fullscren możemy zmienić rozdzielczość oraz oczywiście zobaczyć nasz model na całym ekranie :)
Warto wspomnieć o opcjach w menu. Dają one możliwość zmiany takich parametrów jak kolor tła, oświetlenia czy celownika, można przywrócić oryginalne ustawienia modelu.
Zaawansowane
Program posiada tez opcję rozkładania na części i składania modelu z części przy użyciu narzędzi - trzeba jednak posiadać programy o nazwie studiomdl oraz mdldec. Stosowane jest to przy modyfikacjach modeli, które nie polegają wyłącznie na podmianie tekstury. Ale to już jest artykuł dla modelarzy a nie osób zajmujących się serwerami.
Skojarzenie rozszerzenia .mdl
Jeśli chcecie by wasze pliki *.mdl były automatycznie uruchamiane w Half-Life Model Viewer musimy zrobić niestepujące czynności :
- Wchodzimy do folderu z modelami
- W środowisku Win Xp powinno wyskoczyć menu :
- Klikamy Wybrać program z listy
- Dalej klikamy w przeglądaj
- Szukamy folderu do którego zainstalowaliśmy program ( W Defaultowym przypadku jest to : C:\Program Files\Half-Life Model Viewer )
- Zaznaczamy plik : hlmv.exe
- Klikamy OK
- Następnie zaznaczamy : Zawsze używaj wybranego programu do otwierania tego typu plików
- Klikamy OK. Każdy plik *.mdl zostanie otworzony w programie Half-Life Model Viewer
Linki
- Oficjalna strona oprogramowania
- Oficjalna strona producenta
- Strona o Half-Life Model Viewer 1.25 oraz edytor modeli o nazwie Milkshape 3D
- Bardzo przydatna strona dotycząca nie tylko samego modelowania, wiele przydatnych tutoriali
- lista różnych narzędzi do Half-Life
Opracował: Biały.