Half-Life Model Viewer

Od HLDS.pl
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Opcje)
(standardowo poprawiam literówki)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Half-Life Model Viewer v1.35'''
+
'''Half-Life Model Viewer''' Program służy do oglądania modeli gry Half-Life 1 - broni, postaci itp. Modele maja rozszerzenie '''.mdl''' .
=Opis=
+
Jest on bazowany na programie Half-Life Model Viewer 1.25 z modyfikacjami, aby działał na [[Steam]] - obsługuje pliki .gcf, .bsp .pak
Program słuzy do oglądania modeli gry Half-Life 1 - broni, postaci itp. Modele maja rozszerzenie '''.mdl''' .
+
Jest on bazowany na programie Half-Life Model Viewer 1.25 z modyfikacjami, aby działał na steam - obsługuje pliki .gcf, .bsp .pak
+
 
+
 
+
Do gier opartych na silniku [[Source]]  oplecamy [[Crafty]]
+
  
 +
Do gier opartych na silniku [[Source]]  polecamy [[Crafty]]
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Linia 14: Linia 10:
 
Grafika:Hlmv_4.jpg
 
Grafika:Hlmv_4.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
=Linki=
 
*[http://www.wunderboy.org/apps/jhlmv.php Oficjalna strona]
 
  
 
=Opis Rozszerzony=
 
=Opis Rozszerzony=
Linia 24: Linia 17:
 
*Następnie wybieramy pliki do wczytania W przypadku Cs 1.6 Będzie to ścieżka :  
 
*Następnie wybieramy pliki do wczytania W przypadku Cs 1.6 Będzie to ścieżka :  
 
  X:\Program Files\Steam\SteamApps\Nasz_mail@pl\counter-strike\cstrike\models\player
 
  X:\Program Files\Steam\SteamApps\Nasz_mail@pl\counter-strike\cstrike\models\player
gdzie ''X:'' to litera dysku na ktorym mamy Steama
+
gdzie ''X:'' to litera dysku na którym mamy [[Steam|Steama]]
*Znajdujemy tam ok 10 folderow z modelami. W moim przypadku jest ich 9. Dla przykładu wybrałem 1 folder arctic a potem arctic.mdl.
+
*Znajdujemy tam ok 10 folderów z modelami. W moim przypadku jest ich 9. Dla przykładu wybrałem 1 folder arctic a potem arctic.mdl.
  
*Naszym oczom powinen pojawić sie model postaci z gry.
+
*Naszym oczom powinien pojawić się model postaci z gry.
  
Ruchami myszki z wcisnietym klawiszem lewym operujemy ruchem modelu. Po odrobinie cwiczen szybko osiągniecię wprawę.
+
Ruchami myszki z wciśniętym klawiszem lewym operujemy ruchem modelu. Po odrobinie ćwiczeń szybko osiągniecie wprawę.
Prawy klawisz myszy odpowada za zbliżenie modelu (zoom).
+
Prawy klawisz myszy odpowiada za zbliżenie modelu (zoom).
  
 
==Opcje==
 
==Opcje==
Oczywiście w programie jest wiele opcji, które daja nam możliwość popatrzenia na model w różny sposób.
+
Oczywiście w programie jest wiele opcji, które dają nam możliwość popatrzenia na model w różny sposób.
  
*Render - kontrola ryswowania modelu.
+
*Render - kontrola rysowania modelu.
 
**wireframe = widok ramy,  
 
**wireframe = widok ramy,  
**flatshaded = widok brylowy,  
+
**flatshaded = widok bryłowy,  
**smoothshaded = widok brylowy z cieniowaniem
+
**smoothshaded = widok bryłowy z cieniowaniem
**textured = widok normlanego skina  
+
**textured = widok normalnego skina  
 
**Suwak zmienia przezroczystość modelu.
 
**Suwak zmienia przezroczystość modelu.
 
**Attachments - zamocowania/albo załączone pliki  
 
**Attachments - zamocowania/albo załączone pliki  
**Bones - kosci
+
**Bones - kości
 
**Ground - grunt  
 
**Ground - grunt  
 
**Mirror model on ground - odbicie lustrzane na ziemi
 
**Mirror model on ground - odbicie lustrzane na ziemi
Linia 48: Linia 41:
 
**Hit Boxes - strefy obrażeń ciała
 
**Hit Boxes - strefy obrażeń ciała
  
*Scale - ziana skali, zauważ, że jest to zmiana relatywna do aktualnego widoku.
+
*Scale - zmiana skali, zauważ, że jest to zmiana relatywna do aktualnego widoku.
 
**1.0 skala 1:1 (nie zmienia rozmiaru aktualnego)
 
**1.0 skala 1:1 (nie zmienia rozmiaru aktualnego)
 
**2.0 skala 2:1 (powiększa)
 
**2.0 skala 2:1 (powiększa)
 
**0.5 skala 1:2 (pomniejsza)
 
**0.5 skala 1:2 (pomniejsza)
  
*Sequence - sekswencja ruchu modelu.
+
*Sequence - sekwencja ruchu modelu.
:Wyświetlamy menu i widzimy dużo rodzajow kamer z ktorych mozemy ogladac nasz model  
+
:Wyświetlamy menu i widzimy dużo rodzajów kamer z których możemy oglądnąć nasz model  
 
*run = nasz model biega :P
 
*run = nasz model biega :P
 
*longjump = nasz model wykonuje długie skoki  
 
*longjump = nasz model wykonuje długie skoki  
 
*back = nasz model spada do tyłu  
 
*back = nasz model spada do tyłu  
  
Suwakiem który znajduje się nizej możemy kontrolowac szybkość animacji
+
Suwakiem który znajduje się niżej możemy kontrolować szybkość animacji
W czasie wykonywania czynności przez model w kazdej chwili mozemy kliknąć w Stop i po kolei przegladac
+
W czasie wykonywania czynności przez model w każdej chwili możemy kliknąć w Stop i po kolei przeglądać
klatki w ktorych nasz model wykonuje czynnosci. Czasem przydaje się przy tworzeniu layoutu na WWW :)
+
klatki w których nasz model wykonuje czynności. Czasem przydaje się przy tworzeniu layoutu na WWW :)
  
 
Z ważniejszych opcji wypada napisać jeszcze o texture, czyli teksturach na model.
 
Z ważniejszych opcji wypada napisać jeszcze o texture, czyli teksturach na model.
Wybieramy tam plik *.BMP a nastepnie mozemy go importowac do painta, tam przeedytowac i nadmienić pliki.
+
Wybieramy tam plik *.BMP a następnie możemy go importować do painta, tam przeedytować i nadmienić pliki.
 
Bardzo użyteczne przy podmianie w pluginach korzystających z reklam w postaci modelu.
 
Bardzo użyteczne przy podmianie w pluginach korzystających z reklam w postaci modelu.
  
W Fullscren mozemy zmienic rozdzielczosc oraz oczywiscie zobaczyc nasz model na calym ekranie :)  
+
W Fullscren możemy zmienić rozdzielczość oraz oczywiście zobaczyć nasz model na całym ekranie :)  
  
 
Warto wspomnieć o opcjach w menu.
 
Warto wspomnieć o opcjach w menu.
Daja one mozliwośc zmiany takich parametrów jak kolor tła, oświetlenia czy celownika, można przywrócic oryginalne ustawienia modelu.
+
Dają one możliwość zmiany takich parametrów jak kolor tła, oświetlenia czy celownika, można przywrócić oryginalne ustawienia modelu.
  
 
=Zaawansowane=
 
=Zaawansowane=
Program posiada tez opcję rozkładania na części i składania modelu z części przy użyciu narzędzi - trzeba jednak posiadac programy o
+
Program posiada tez opcję rozkładania na części i składania modelu z części przy użyciu narzędzi - trzeba jednak posiadać programy o
 
nazwie '''studiomdl''' oraz '''mdldec'''.
 
nazwie '''studiomdl''' oraz '''mdldec'''.
Stosowane jest to przy modyfikacjach modeli, które nie polegaja wyłącznie na podmianie tekstury.
+
Stosowane jest to przy modyfikacjach modeli, które nie polegają wyłącznie na podmianie tekstury.
Ale to juz jest artykuł dla modelarzy a nie osób zajujących sie serwerami.
+
Ale to już jest artykuł dla modelarzy a nie osób zajmujących się serwerami.
  
=Skojarzenie rozrzerzenia .mdl=
+
==Skojarzenie rozszerzenia .mdl==
Jeśli chcecie by wasze pliki *.mdl były automatycznie uruchamiane w Half-Life Model Viewer musimy zrobic nastepujace czynnosci :
+
Jeśli chcecie by wasze pliki *.mdl były automatycznie uruchamiane w Half-Life Model Viewer musimy zrobić niestepujące czynności :
 
* Wchodzimy do folderu z modelami
 
* Wchodzimy do folderu z modelami
* W środowisku Win Xp powinno wyskoczyc menu :  
+
* W środowisku Win Xp powinno wyskoczyć menu :  
[[Grafka:Hmlv_menu.jpg]]
+
[[Grafika:Hmlv menu.jpg]]
 
* Klikamy Wybrać program z listy  
 
* Klikamy Wybrać program z listy  
* Dalej klikamy w przegladaj
+
* Dalej klikamy w przeglądaj
* Szukamy folderu do ktorego zainstalowalismy program ( W Defaultowym przypadku jest to : C:Program FilesHalf-Life Model Viewer )  
+
* Szukamy folderu do którego zainstalowaliśmy program ( W Defaultowym przypadku jest to : C:\Program Files\Half-Life Model Viewer )  
 
* Zaznaczamy plik : hlmv.exe
 
* Zaznaczamy plik : hlmv.exe
 
* Klikamy OK  
 
* Klikamy OK  
* Następnia zaznaczamy : Zawsze używaj wybranego programu do otwierania tego typu plików  
+
* Następnie zaznaczamy : Zawsze używaj wybranego programu do otwierania tego typu plików  
 
* Klikamy OK. Każdy plik *.mdl zostanie otworzony w programie Half-Life Model Viewer
 
* Klikamy OK. Każdy plik *.mdl zostanie otworzony w programie Half-Life Model Viewer
  
=Extra=
+
=Linki=
*http://www.wunderboy.org/
+
*[http://www.wunderboy.org/apps/jhlmv.php Oficjalna strona oprogramowania]
*http://www.swissquake.ch/chumbalum-soft/index.html - Strona o Half-Life Model Viewer 1.25 oraz edytowa modeli o nazwie Milkshape 3D
+
*[http://www.wunderboy.org Oficjalna strona producenta]
*http://members.aol.com/handhyle/101index.html       - Bardzo przydatna strona dotyczaca nie tylko samego modelowania, wiele przydatnych tutoriali  
+
*[http://www.swissquake.ch/chumbalum-soft/index.html Strona o Half-Life Model Viewer 1.25 oraz edytor modeli o nazwie Milkshape 3D]
*http://www.slackiller.com/hlprograms.htm - lista różnych narzędzi do Half-Life
+
*[http://members.aol.com/handhyle/101index.html Bardzo przydatna strona dotycząca nie tylko samego modelowania, wiele przydatnych tutoriali]
 
+
*[http://www.slackiller.com/hlprograms.htm lista różnych narzędzi do Half-Life]
  
 
Opracował: Biały.
 
Opracował: Biały.
 +
 +
[[Kategoria:Oprogramowanie]]

Aktualna wersja na dzień 19:26, 17 wrz 2006

Half-Life Model Viewer – Program służy do oglądania modeli gry Half-Life 1 - broni, postaci itp. Modele maja rozszerzenie .mdl . Jest on bazowany na programie Half-Life Model Viewer 1.25 z modyfikacjami, aby działał na Steam - obsługuje pliki .gcf, .bsp .pak

Do gier opartych na silniku Source polecamy Crafty

Spis treści

Opis Rozszerzony

Instalacja powinna przebiec bezproblemowo program zabiera tylko ok. 1mb na naszym twardym dysku.

  • Po wejściu do programu klikamy na File i Load Model
  • Następnie wybieramy pliki do wczytania W przypadku Cs 1.6 Będzie to ścieżka :
X:\Program Files\Steam\SteamApps\Nasz_mail@pl\counter-strike\cstrike\models\player

gdzie X: to litera dysku na którym mamy Steama

  • Znajdujemy tam ok 10 folderów z modelami. W moim przypadku jest ich 9. Dla przykładu wybrałem 1 folder arctic a potem arctic.mdl.
  • Naszym oczom powinien pojawić się model postaci z gry.

Ruchami myszki z wciśniętym klawiszem lewym operujemy ruchem modelu. Po odrobinie ćwiczeń szybko osiągniecie wprawę. Prawy klawisz myszy odpowiada za zbliżenie modelu (zoom).

Opcje

Oczywiście w programie jest wiele opcji, które dają nam możliwość popatrzenia na model w różny sposób.

  • Render - kontrola rysowania modelu.
    • wireframe = widok ramy,
    • flatshaded = widok bryłowy,
    • smoothshaded = widok bryłowy z cieniowaniem
    • textured = widok normalnego skina
    • Suwak zmienia przezroczystość modelu.
    • Attachments - zamocowania/albo załączone pliki
    • Bones - kości
    • Ground - grunt
    • Mirror model on ground - odbicie lustrzane na ziemi
    • Background - tło
    • Hit Boxes - strefy obrażeń ciała
  • Scale - zmiana skali, zauważ, że jest to zmiana relatywna do aktualnego widoku.
    • 1.0 skala 1:1 (nie zmienia rozmiaru aktualnego)
    • 2.0 skala 2:1 (powiększa)
    • 0.5 skala 1:2 (pomniejsza)
  • Sequence - sekwencja ruchu modelu.
Wyświetlamy menu i widzimy dużo rodzajów kamer z których możemy oglądnąć nasz model
  • run = nasz model biega :P
  • longjump = nasz model wykonuje długie skoki
  • back = nasz model spada do tyłu

Suwakiem który znajduje się niżej możemy kontrolować szybkość animacji W czasie wykonywania czynności przez model w każdej chwili możemy kliknąć w Stop i po kolei przeglądać klatki w których nasz model wykonuje czynności. Czasem przydaje się przy tworzeniu layoutu na WWW :)

Z ważniejszych opcji wypada napisać jeszcze o texture, czyli teksturach na model. Wybieramy tam plik *.BMP a następnie możemy go importować do painta, tam przeedytować i nadmienić pliki. Bardzo użyteczne przy podmianie w pluginach korzystających z reklam w postaci modelu.

W Fullscren możemy zmienić rozdzielczość oraz oczywiście zobaczyć nasz model na całym ekranie :)

Warto wspomnieć o opcjach w menu. Dają one możliwość zmiany takich parametrów jak kolor tła, oświetlenia czy celownika, można przywrócić oryginalne ustawienia modelu.

Zaawansowane

Program posiada tez opcję rozkładania na części i składania modelu z części przy użyciu narzędzi - trzeba jednak posiadać programy o nazwie studiomdl oraz mdldec. Stosowane jest to przy modyfikacjach modeli, które nie polegają wyłącznie na podmianie tekstury. Ale to już jest artykuł dla modelarzy a nie osób zajmujących się serwerami.

Skojarzenie rozszerzenia .mdl

Jeśli chcecie by wasze pliki *.mdl były automatycznie uruchamiane w Half-Life Model Viewer musimy zrobić niestepujące czynności :

  • Wchodzimy do folderu z modelami
  • W środowisku Win Xp powinno wyskoczyć menu :

Hmlv menu.jpg

  • Klikamy Wybrać program z listy
  • Dalej klikamy w przeglądaj
  • Szukamy folderu do którego zainstalowaliśmy program ( W Defaultowym przypadku jest to : C:\Program Files\Half-Life Model Viewer )
  • Zaznaczamy plik : hlmv.exe
  • Klikamy OK
  • Następnie zaznaczamy : Zawsze używaj wybranego programu do otwierania tego typu plików
  • Klikamy OK. Każdy plik *.mdl zostanie otworzony w programie Half-Life Model Viewer

Linki

Opracował: Biały.

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia