Anticheat
(→Najbardziej znane) |
(→Najbardziej znane) |
||
Linia 52: | Linia 52: | ||
=Najbardziej znane= | =Najbardziej znane= | ||
* [[Aequitas]] | * [[Aequitas]] | ||
+ | * [[CSP]] | ||
+ | * [[Cvar-X]] | ||
+ | * [[Detox]] | ||
+ | * [[ESEA]] | ||
+ | * [[HLGuard]] | ||
+ | * [[SharedBans]] | ||
* [[SoundCheck]] | * [[SoundCheck]] | ||
+ | * [[SteamBans]] | ||
* [[ssClient]] oraz [[ssServer]] | * [[ssClient]] oraz [[ssServer]] | ||
* [[VAC]] | * [[VAC]] | ||
− | * [[ | + | * [[zBlock]] |
− | + | ||
+ | |||
[[Kategoria:Anticheat]] | [[Kategoria:Anticheat]] | ||
[[Kategoria:Gry]] | [[Kategoria:Gry]] | ||
[[Kategoria:Serwery gier]] | [[Kategoria:Serwery gier]] |
Wersja z 18:19, 16 cze 2006
Spis treści |
Co to jest anti-cheat
Cheaty, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały anty-cheaty - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów. Na dole strony masz kategorię Anitcheat - zobaczysz więcej programów ziwązanych z tym tematem.
Tutaj skupimy się na programach pod gry typu Half-Life, ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (szczególnie FPP).
Rozróżniamy właściwie 3 sposoby kontroli graczy, ale w praktyce dwa z nich połączyły się w jedno. Teraz mamy programy uruchamiane tylko na serwerze gry, oraz programy uruchamiane na serwerze jak i u klienta.
Oczywiście oprócz porgramów najczęściej ogląda się poczynania podejrzanego gracza on-line albo oglądając nagrane demo. Wtedy można zgłosić takiego delikwenta na czarną listę. Ta metoda chyba jest najpowszechniej stosowana :)
Serwerowe
Wersje działające na serwerze mają ten plus, że nie wymagają od graczy instalowania i uruchamiania dodatkowych aplikacji gdyż wszystko znajduje się na serwerze gry.
Do tej kategorii zaliczamy takie dodatki jak:
Zalety
- konfigurowane na serwerze raz działają na każdego gracza który podłączy się do serwera.
- zwalnia gracza z zawracania sobie głowy jakimiś programami i ich konfiguracją.
- aktualizacje mogą być wykonywane na bieżąco - każdy kto się podłączy będzie pod kontrolą najnowszej wersji antycheata
Wady
- brak bezpośredniej interakcji z graczem powoduje ograniczoną skuteczność
- zwiększają użycie zasobów serwera, czasem fatalne w skutkach
Klient
Druga kategoria to programy uruchamiane przez graczy na komputerze na którym grają. Taki program (tak zwany klient antycheat) bardzo często podczas gry łączy się z odpowiednim programem (serwer antycheat) uruchomionym na serwerze gry albo na jakimś specjalnie przeznaczonym do tego miejscu (np dedykowany serwer w świecie).
Do tej kategorii zaliczamy takie programy jak:
Zalety
- większa skuteczność niż wersji serwerowych - uruchomione na komputerze gracza mają lepszą kontrolę nad tym co gracz może, a czego nie może.
- dają lepsze możliwości udowodnienia że ktoś cheatował albo nie - np poprzez zrzuty ekranu.
Wady
- wymaga ingerencji gracza w konfiguracji
- trzeba aktualizować ręcznie
- czasem z powodu aktualizacji gry oraz braku poprawek antycheat jest bezużyteczny albo karze gracza za dozwolone zachowania :)
- istnieją programy dezaktywujące program kliencki - np nie tylko dają cheaty graczowi to jeszcze udają antycheata w niektórych zachowaniach oszukując serwery antycheaterskie
- wymagają serwera antycheatrskiego do poprawnej pracy