Pobieranie map z WWW
(→Bezpieczeństwo) |
(literowki) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
=Opis= | =Opis= | ||
Artykuł porusza kwestię zmiennej sv_downloadurl stosowanej na platformie Steam w [[HLDS]] i [[SRCDS]]. | Artykuł porusza kwestię zmiennej sv_downloadurl stosowanej na platformie Steam w [[HLDS]] i [[SRCDS]]. | ||
+ | |||
+ | Co więcej ten artykuł jest napisany z myślą o serwerach [[WWW]] (czyli wszelkie linki będą poprzez http://) ale można także użyć serwera [[FTP]] (czyli wtedy wszelkie linki powinny się zaczynać od ftp://) | ||
Powróć do [[Niestandardowe_Mapy]]. | Powróć do [[Niestandardowe_Mapy]]. | ||
= Szybkie pobieranie z WWW = | = Szybkie pobieranie z WWW = | ||
− | Opcja ta jest dostępna od jakiegoś czasu w serwerach na platformie Steam. | + | Opcja ta jest dostępna od jakiegoś czasu w serwerach na platformie [[Steam]]. |
Jeśli mamy dostęp do serwera WWW możemy przyśpieszyć ściąganie plików z serwera | Jeśli mamy dostęp do serwera WWW możemy przyśpieszyć ściąganie plików z serwera | ||
− | normalnie transfer wynosi jakieś 3k/s, z wykorzystaniem sv_downloadurl przeważnie idzie to 10x szybciej, jeśli nie jeszcze szybciej - zamiast np. 10 minut, gracz ściąga | + | normalnie transfer wynosi jakieś 3k/s, z wykorzystaniem sv_downloadurl przeważnie idzie to 10x szybciej, jeśli nie jeszcze szybciej - zamiast np. 10 minut, gracz ściąga wszystko w minutę. |
A na lanie... no cóż, wszystkie pliki zasysane są przeważnie w kilka sekund - jest to fantastyczne na lanparty. | A na lanie... no cóż, wszystkie pliki zasysane są przeważnie w kilka sekund - jest to fantastyczne na lanparty. | ||
Funkcja sv_downloadurl oznacza, że musimy udostępnić pliki na WWW tak ja są one w katalogu cstrike . Oczywiście powinniśmy zabezpieczyć ważne pliki przed niepowołanym dostępem, np katalog addons, plik server.cfg, przy użyciu np plików .htaccess czy innych sposobów. | Funkcja sv_downloadurl oznacza, że musimy udostępnić pliki na WWW tak ja są one w katalogu cstrike . Oczywiście powinniśmy zabezpieczyć ważne pliki przed niepowołanym dostępem, np katalog addons, plik server.cfg, przy użyciu np plików .htaccess czy innych sposobów. | ||
+ | <span style="color:red">UWAGA</span>: Zauważcie, że w sv_downloadurl na końcu <span style="color:red">nie ma</span> ukośnika!!!! | ||
+ | Druga sprawa to to, że wiele zależy od ustawień Internet Explorera klienta, jeśli ma zrypane ustawienia to zacznie ściągać starą metodą (albo wcale). | ||
Powiedzmy ze mamy taką oto ścieżkę lokalna (może to by np symbolic link (symlink)) | Powiedzmy ze mamy taką oto ścieżkę lokalna (może to by np symbolic link (symlink)) | ||
/var/www/html/sciezka/do/hlds_l/cstrike | /var/www/html/sciezka/do/hlds_l/cstrike | ||
− | która jest dostępna z | + | która jest dostępna z zewnątrz poprzez url |
http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike | http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike | ||
− | Katalogi muszą mieć możliwość 'execute for everyone' (a dokładniej dla serwera WWW) a pliki 'read' (dla serwera WWW). W tym celu | + | Katalogi muszą mieć możliwość 'execute for everyone' (a dokładniej dla serwera WWW) a pliki 'read' (dla serwera WWW). W tym celu używamy w konsoli linuksowej polecenia chmod, pod Windows można pobawić się opcją Właściwości -> Zabezpieczenia, a przez FTP także opcją chmod (to gdzieś powinno być w kliencie FTP, file permissions) |
Zaawansowani mogą dać ustawienie w konfiguracji Apache, ale to już jest w manualu do httpd. | Zaawansowani mogą dać ustawienie w konfiguracji Apache, ale to już jest w manualu do httpd. | ||
Linia 45: | Linia 49: | ||
− | Często można do hostowania zawartości kilku publicznych serwerów gry używać 1 hosta WWW z różnymi ścieżkami (dla | + | Często można do hostowania zawartości kilku publicznych serwerów gry używać 1 hosta WWW z różnymi ścieżkami (dla każdego mod'a gry inny, np cstrike, dod, czero). Można albo wrzucić wszystkie pliki jakie są na serwerach do 1 katalogu, albo stworzy oddzielny katalog do downloadu dla każdego z nich (przeważnie strata miejsca) |
Oczywiście nie musisz używać na końcu dokładnie nazwy cstrike, może być jakakolwiek ale poprawna (no ale to utrudnia życie) | Oczywiście nie musisz używać na końcu dokładnie nazwy cstrike, może być jakakolwiek ale poprawna (no ale to utrudnia życie) | ||
Np można mieć dostęp do http://krzywy.host.dzies.w.com.pl/~stefan/dzika_malina/maps/de_biochem.bsp | Np można mieć dostęp do http://krzywy.host.dzies.w.com.pl/~stefan/dzika_malina/maps/de_biochem.bsp | ||
+ | |||
= .ztmp = | = .ztmp = | ||
− | Pewnie po jakimś czasie | + | Pewnie po jakimś czasie zauważycie pliki .ztmp w katalogach serwera. Pliki te są wykorzystywane do przesyłu danych do klienta - spakowane programem z/bzip2 zaoszczędzają czas i łącze, jeśli osoba ściąga pliki z serwera (jeśli funkcja downloadu jest aktywna i nie korzystamy z sv_downloadurl). |
− | Pliki jeśli są tworzone, to niestety nie są aktualizowane jeśli np wrzucimy nowszą wersję mapy czy | + | Pliki jeśli są tworzone, to niestety nie są aktualizowane jeśli np wrzucimy nowszą wersję mapy czy dźwięków - dlatego trzeba się ich pozbywać ręcznie. |
Aby serwer nie tworzy skompresowanych plików .ztmp w katalogach serwera dodaj do server.cfg poniższą linię | Aby serwer nie tworzy skompresowanych plików .ztmp w katalogach serwera dodaj do server.cfg poniższą linię | ||
sv_filetransfercompression 0 | sv_filetransfercompression 0 | ||
− | + | Domyślnie wartość zmiennej jest równa 1, ale jeśli wykorzystujemy sv_downloadurl warto ustawić na 0 - zaoszczędzi to nam trochę miejsca i bałaganu na serwerze gry. | |
Serwer sam z siebie nie kasuje plików .ztmp - musimy je skasować ręcznie. | Serwer sam z siebie nie kasuje plików .ztmp - musimy je skasować ręcznie. | ||
− | =Banner= | + | =Banner (nieaktualne!)= |
− | '''Uwaga''' -jakiś czas temu Valve zmieniło system bannerów i | + | '''Uwaga''' -jakiś czas temu Valve zmieniło system bannerów i niestety już nie da się ich podmieniać. |
Parokrotnie widzieliście jak pojawia się logo podczas ściągania zasobów z serwera. Pokazywany jest banner o rozmiarach 340x56, musi to być plik | Parokrotnie widzieliście jak pojawia się logo podczas ściągania zasobów z serwera. Pokazywany jest banner o rozmiarach 340x56, musi to być plik | ||
− | gfx/banner.gif | + | gfx/banner.gif |
Czyli musi być w podkatalogu gfx na serwerze WWW tam gdzie macie ustawione sv_downloadurl. | Czyli musi być w podkatalogu gfx na serwerze WWW tam gdzie macie ustawione sv_downloadurl. | ||
− | + | Jeśli macie np adres: | |
sv_downloadurl "http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike/" | sv_downloadurl "http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike/" | ||
to banner musi być pod adresem: | to banner musi być pod adresem: | ||
http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike/gfx/banner.gif | http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike/gfx/banner.gif | ||
+ | |||
= Mirrory = | = Mirrory = | ||
Istnieją też dodatki w PHP które dają możliwość używania kilku hostów do rozpowszechniania zawartości serwera na kilka maszyn (mirroring albo rozproszenie). | Istnieją też dodatki w PHP które dają możliwość używania kilku hostów do rozpowszechniania zawartości serwera na kilka maszyn (mirroring albo rozproszenie). | ||
Szczególnie często używane na zachodzie, Niemcy np mają 3 hosty - jeden na stronę klanową, drugi na ftp i pliki www, a trzeci np na BNC i także na pliki WWW. | Szczególnie często używane na zachodzie, Niemcy np mają 3 hosty - jeden na stronę klanową, drugi na ftp i pliki www, a trzeci np na BNC i także na pliki WWW. | ||
− | Przykładem jest dlurl_mirror, którego jestem autorem : (stare ale działa, aczkolwiek | + | Przykładem jest dlurl_mirror, którego jestem autorem : (stare ale działa, aczkolwiek trzeba by odświeżyć) |
− | Można w nim ustawić nawet listę gdzie jakie pliki są - np na | + | Można w nim ustawić nawet listę gdzie jakie pliki są - np na hoście A są tylko pliki .bsp a na hoscie B tylko dźwięki... |
Tłumaczenie: kiedyś.... | Tłumaczenie: kiedyś.... | ||
Linia 84: | Linia 90: | ||
=Bezpieczeństwo= | =Bezpieczeństwo= | ||
− | Warto oczywiście zabezpieczyć dostęp | + | Warto oczywiście zabezpieczyć dostęp poprzez WWW aby na przykład nie pobrał nap pliku server.cfg albo innych ważnych, w których mamy informacje o adminach czy logi serwera. |
− | Idealnym przypadkiem jest po prostu skopiować te dane które nie są ważne - czyli wszelkie podkatalogi z modelami, dźwiękami , mapami , pliki wad, i | + | Idealnym przypadkiem jest po prostu skopiować te dane które nie są ważne - czyli wszelkie podkatalogi z modelami, dźwiękami , mapami , pliki wad, i tekstury .tga - do odpowiedniego katalogu (zachowując strukturę katalogów). dopiero wtedy linkować z sv_downloaurl. |
− | Ale jeśli nie ma co się | + | Ale jeśli nie ma co się bawić w marnowanie miejsca na serwerze, to można pobawić się w prosty sposób funkcją '''.htaccess''' na serwerze wyposażonym w [http://httpd.apache.org Apache]. |
− | + | Przykład poniżej filtruje dostęp do plików: | |
*.cfg - jak server.cfg czy amxx.cfg | *.cfg - jak server.cfg czy amxx.cfg | ||
*.ini - jak plugins.ini, users.ini | *.ini - jak plugins.ini, users.ini |
Aktualna wersja na dzień 23:05, 14 mar 2009
Spis treści |
Opis
Artykuł porusza kwestię zmiennej sv_downloadurl stosowanej na platformie Steam w HLDS i SRCDS.
Co więcej ten artykuł jest napisany z myślą o serwerach WWW (czyli wszelkie linki będą poprzez http://) ale można także użyć serwera FTP (czyli wtedy wszelkie linki powinny się zaczynać od ftp://)
Powróć do Niestandardowe_Mapy.
Szybkie pobieranie z WWW
Opcja ta jest dostępna od jakiegoś czasu w serwerach na platformie Steam.
Jeśli mamy dostęp do serwera WWW możemy przyśpieszyć ściąganie plików z serwera normalnie transfer wynosi jakieś 3k/s, z wykorzystaniem sv_downloadurl przeważnie idzie to 10x szybciej, jeśli nie jeszcze szybciej - zamiast np. 10 minut, gracz ściąga wszystko w minutę. A na lanie... no cóż, wszystkie pliki zasysane są przeważnie w kilka sekund - jest to fantastyczne na lanparty.
Funkcja sv_downloadurl oznacza, że musimy udostępnić pliki na WWW tak ja są one w katalogu cstrike . Oczywiście powinniśmy zabezpieczyć ważne pliki przed niepowołanym dostępem, np katalog addons, plik server.cfg, przy użyciu np plików .htaccess czy innych sposobów.
UWAGA: Zauważcie, że w sv_downloadurl na końcu nie ma ukośnika!!!! Druga sprawa to to, że wiele zależy od ustawień Internet Explorera klienta, jeśli ma zrypane ustawienia to zacznie ściągać starą metodą (albo wcale).
Powiedzmy ze mamy taką oto ścieżkę lokalna (może to by np symbolic link (symlink))
/var/www/html/sciezka/do/hlds_l/cstrike
która jest dostępna z zewnątrz poprzez url
http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike
Katalogi muszą mieć możliwość 'execute for everyone' (a dokładniej dla serwera WWW) a pliki 'read' (dla serwera WWW). W tym celu używamy w konsoli linuksowej polecenia chmod, pod Windows można pobawić się opcją Właściwości -> Zabezpieczenia, a przez FTP także opcją chmod (to gdzieś powinno być w kliencie FTP, file permissions)
Zaawansowani mogą dać ustawienie w konfiguracji Apache, ale to już jest w manualu do httpd.
Powinniśmy mieć możliwość swobodnego pobierania plików, np
http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike/maps/de_biochem.bsp
Opcja wyświetlania zawartości katalogów nie jest wymagana - dzięki temu uzyskamy jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa na serwerze.
W takim ustawieniu dodajemy do server.cfg
sv_downloadurl "http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike"
Uwaga adres w sv_downloadurl nie może mieć więcej niż 127 znaków.
Jeśli mamy serwer Condition-Zero możemy zrobić też katalog obok o nazwie
http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/czero
z użyciem
sv_downloadurl "http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/czero"
Można także użyć jakiegoś ogólnie dostępnego innego serwera WWW, który wiemy, że udostępnia pliki jakich także i my używamy (oczywiście jeśli serwer istnieje, poniższa linia jest wymyślona)
sv_downloadurl http://hosting.serwerow.com.pl/common/cstrike
Często można do hostowania zawartości kilku publicznych serwerów gry używać 1 hosta WWW z różnymi ścieżkami (dla każdego mod'a gry inny, np cstrike, dod, czero). Można albo wrzucić wszystkie pliki jakie są na serwerach do 1 katalogu, albo stworzy oddzielny katalog do downloadu dla każdego z nich (przeważnie strata miejsca)
Oczywiście nie musisz używać na końcu dokładnie nazwy cstrike, może być jakakolwiek ale poprawna (no ale to utrudnia życie) Np można mieć dostęp do http://krzywy.host.dzies.w.com.pl/~stefan/dzika_malina/maps/de_biochem.bsp
.ztmp
Pewnie po jakimś czasie zauważycie pliki .ztmp w katalogach serwera. Pliki te są wykorzystywane do przesyłu danych do klienta - spakowane programem z/bzip2 zaoszczędzają czas i łącze, jeśli osoba ściąga pliki z serwera (jeśli funkcja downloadu jest aktywna i nie korzystamy z sv_downloadurl).
Pliki jeśli są tworzone, to niestety nie są aktualizowane jeśli np wrzucimy nowszą wersję mapy czy dźwięków - dlatego trzeba się ich pozbywać ręcznie.
Aby serwer nie tworzy skompresowanych plików .ztmp w katalogach serwera dodaj do server.cfg poniższą linię
sv_filetransfercompression 0
Domyślnie wartość zmiennej jest równa 1, ale jeśli wykorzystujemy sv_downloadurl warto ustawić na 0 - zaoszczędzi to nam trochę miejsca i bałaganu na serwerze gry.
Serwer sam z siebie nie kasuje plików .ztmp - musimy je skasować ręcznie.
Banner (nieaktualne!)
Uwaga -jakiś czas temu Valve zmieniło system bannerów i niestety już nie da się ich podmieniać.
Parokrotnie widzieliście jak pojawia się logo podczas ściągania zasobów z serwera. Pokazywany jest banner o rozmiarach 340x56, musi to być plik
gfx/banner.gif
Czyli musi być w podkatalogu gfx na serwerze WWW tam gdzie macie ustawione sv_downloadurl.
Jeśli macie np adres:
sv_downloadurl "http://nasz.serwer.com.pl/sciezka/do/hlds_l/cstrike/"
to banner musi być pod adresem:
Mirrory
Istnieją też dodatki w PHP które dają możliwość używania kilku hostów do rozpowszechniania zawartości serwera na kilka maszyn (mirroring albo rozproszenie). Szczególnie często używane na zachodzie, Niemcy np mają 3 hosty - jeden na stronę klanową, drugi na ftp i pliki www, a trzeci np na BNC i także na pliki WWW.
Przykładem jest dlurl_mirror, którego jestem autorem : (stare ale działa, aczkolwiek trzeba by odświeżyć) Można w nim ustawić nawet listę gdzie jakie pliki są - np na hoście A są tylko pliki .bsp a na hoscie B tylko dźwięki...
Tłumaczenie: kiedyś....
http://info.wsisiz.edu.pl/~sochon/page.php?id=19
Bezpieczeństwo
Warto oczywiście zabezpieczyć dostęp poprzez WWW aby na przykład nie pobrał nap pliku server.cfg albo innych ważnych, w których mamy informacje o adminach czy logi serwera. Idealnym przypadkiem jest po prostu skopiować te dane które nie są ważne - czyli wszelkie podkatalogi z modelami, dźwiękami , mapami , pliki wad, i tekstury .tga - do odpowiedniego katalogu (zachowując strukturę katalogów). dopiero wtedy linkować z sv_downloaurl.
Ale jeśli nie ma co się bawić w marnowanie miejsca na serwerze, to można pobawić się w prosty sposób funkcją .htaccess na serwerze wyposażonym w Apache. Przykład poniżej filtruje dostęp do plików:
- .cfg - jak server.cfg czy amxx.cfg
- .ini - jak plugins.ini, users.ini
- .log - do logów serwera.
- .dll i .so - pliki binarne.
starczy że do katalogu np cstrike wrzucimy plik .htaccess (z nadanymi na niego prawami 755) i w nim zamieścimy poniższe linie:
Order Allow,Deny Allow from all <Files *.ini> Order Deny,Allow Deny from all </Files> <Files *.cfg> Order Deny,Allow Deny from all </Files> <Files *.log> Order Deny,Allow Deny from all </Files> <Files *.inf> Order Deny,Allow Deny from all </Files> <Files *.dll> Order Deny,Allow Deny from all </Files> <Files *.so> Order Deny,Allow Deny from all </Files>