Anticheat
(Wikizacja.) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[Cheat]]y, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały '''anty-cheaty''' - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów. | [[Cheat]]y, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały '''anty-cheaty''' - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów. | ||
− | Tutaj skupimy się na programach pod gry typu [[Half-Life]], ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier ( | + | Tutaj skupimy się na programach pod gry typu [[Half-Life]], ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (''szczególnie [[FPP]]''). |
Rozróżniamy właściwie 3 sposoby kontroli graczy, ale w praktyce dwa z nich połączyły się w jedno. | Rozróżniamy właściwie 3 sposoby kontroli graczy, ale w praktyce dwa z nich połączyły się w jedno. | ||
Teraz mamy programy uruchamiane tylko na serwerze gry, oraz programy uruchamiane na serwerze jak i u klienta. | Teraz mamy programy uruchamiane tylko na serwerze gry, oraz programy uruchamiane na serwerze jak i u klienta. | ||
− | Oczywiście oprócz porgramów najczęściej ogląda się poczynania podejrzanego gracza on-line albo oglądając nagrane demo. Wtedy | + | Oczywiście oprócz porgramów najczęściej ogląda się poczynania podejrzanego gracza on-line albo oglądając nagrane demo. Wtedy można zgłosić takiego delikwenta na czarną listę. |
Ta metoda chyba jest najpowszechniej stosowana :) | Ta metoda chyba jest najpowszechniej stosowana :) | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
*[[WWCL]] | *[[WWCL]] | ||
*[[Detox]] | *[[Detox]] | ||
− | + | ||
+ | === Zalety === | ||
*konfigurowane na serwerze raz działają na każdego gracza który podłączy się do serwera. | *konfigurowane na serwerze raz działają na każdego gracza który podłączy się do serwera. | ||
*zwalnia gracza z zawracania sobie głowy jakimiś programami i ich konfiguracją. | *zwalnia gracza z zawracania sobie głowy jakimiś programami i ich konfiguracją. | ||
*aktualizacje mogą być wykonywane na bieżąco - każdy kto się podłączy będzie pod kontrolą najnowszej wersji antycheata | *aktualizacje mogą być wykonywane na bieżąco - każdy kto się podłączy będzie pod kontrolą najnowszej wersji antycheata | ||
− | + | === Wady === | |
*brak bezpośredniej interakcji z graczem powoduje ograniczoną skuteczność | *brak bezpośredniej interakcji z graczem powoduje ograniczoną skuteczność | ||
*zwiększają użycie zasobów serwera, czasem fatalne w skutkach | *zwiększają użycie zasobów serwera, czasem fatalne w skutkach | ||
Linia 36: | Linia 37: | ||
*[[Aequitas]] | *[[Aequitas]] | ||
*[[VAC]] | *[[VAC]] | ||
− | *[[VAC| | + | *[[VAC|VAC 2]] |
− | + | === Zalety === | |
*większa skuteczność niż wersji serwerowych - uruchomione na komputerze gracza mają lepszą kontrolę nad tym co gracz może, a czego nie może. | *większa skuteczność niż wersji serwerowych - uruchomione na komputerze gracza mają lepszą kontrolę nad tym co gracz może, a czego nie może. | ||
*dają lepsze możliwości udowodnienia że ktoś cheatował albo nie - np poprzez zrzuty ekranu. | *dają lepsze możliwości udowodnienia że ktoś cheatował albo nie - np poprzez zrzuty ekranu. | ||
− | + | === Wady === | |
*wymaga ingerencji gracza w konfiguracji | *wymaga ingerencji gracza w konfiguracji | ||
*trzeba aktualizować ręcznie | *trzeba aktualizować ręcznie | ||
Linia 48: | Linia 49: | ||
*istnieją programy dezaktywujące program kliencki - np nie tylko dają cheaty graczowi to jeszcze udają antycheata w niektórych zachowaniach oszukując serwery antycheaterskie | *istnieją programy dezaktywujące program kliencki - np nie tylko dają cheaty graczowi to jeszcze udają antycheata w niektórych zachowaniach oszukując serwery antycheaterskie | ||
*wymagają serwera antycheatrskiego do poprawnej pracy | *wymagają serwera antycheatrskiego do poprawnej pracy | ||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Anticheat]] | [[Kategoria:Anticheat]] | ||
[[Kategoria:Gry]] | [[Kategoria:Gry]] | ||
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Serwery gier]] |
Wersja z 19:58, 4 cze 2006
Spis treści |
Co to jest anti-cheat
Cheaty, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały anty-cheaty - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów.
Tutaj skupimy się na programach pod gry typu Half-Life, ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (szczególnie FPP).
Rozróżniamy właściwie 3 sposoby kontroli graczy, ale w praktyce dwa z nich połączyły się w jedno. Teraz mamy programy uruchamiane tylko na serwerze gry, oraz programy uruchamiane na serwerze jak i u klienta.
Oczywiście oprócz porgramów najczęściej ogląda się poczynania podejrzanego gracza on-line albo oglądając nagrane demo. Wtedy można zgłosić takiego delikwenta na czarną listę. Ta metoda chyba jest najpowszechniej stosowana :)
Serwerowe
Wersje działające na serwerze mają ten plus, że nie wymagają od graczy instalowania i uruchamiania dodatkowych aplikacji gdyż wszystko znajduje się na serwerze gry.
Do tej kategorii zaliczamy takie dodatki jak:
Zalety
- konfigurowane na serwerze raz działają na każdego gracza który podłączy się do serwera.
- zwalnia gracza z zawracania sobie głowy jakimiś programami i ich konfiguracją.
- aktualizacje mogą być wykonywane na bieżąco - każdy kto się podłączy będzie pod kontrolą najnowszej wersji antycheata
Wady
- brak bezpośredniej interakcji z graczem powoduje ograniczoną skuteczność
- zwiększają użycie zasobów serwera, czasem fatalne w skutkach
Klient
Druga kategoria to programy uruchamiane przez graczy na komputerze na którym grają. Taki program (tak zwany klient antycheat) bardzo często podczas gry łączy się z odpowiednim programem (serwer antycheat) uruchomionym na serwerze gry albo na jakimś specjalnie przeznaczonym do tego miejscu (np dedykowany serwer w świecie).
Do tej kategorii zaliczamy takie programy jak:
Zalety
- większa skuteczność niż wersji serwerowych - uruchomione na komputerze gracza mają lepszą kontrolę nad tym co gracz może, a czego nie może.
- dają lepsze możliwości udowodnienia że ktoś cheatował albo nie - np poprzez zrzuty ekranu.
Wady
- wymaga ingerencji gracza w konfiguracji
- trzeba aktualizować ręcznie
- czasem z powodu aktualizacji gry oraz braku poprawek antycheat jest bezużyteczny albo karze gracza za dozwolone zachowania :)
- istnieją programy dezaktywujące program kliencki - np nie tylko dają cheaty graczowi to jeszcze udają antycheata w niektórych zachowaniach oszukując serwery antycheaterskie
- wymagają serwera antycheatrskiego do poprawnej pracy