Anticheat
Spis treści |
Co to jest anti-cheat
Cheaty, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały anty-cheaty - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów. Na dole strony masz kategorię Anitcheat - zobaczysz więcej programów ziwązanych z tym tematem.
Tutaj skupimy się na programach pod gry typu Half-Life, ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (szczególnie FPP).
Rodzaje
Rozróżniamy właściwie 3 sposoby kontroli graczy, ale w praktyce dwa z nich połączyły się w jedno. Teraz mamy programy uruchamiane tylko na serwerze gry, oraz programy uruchamiane na serwerze jak i u klienta.
Oczywiście oprócz porgramów najczęściej ogląda się poczynania podejrzanego gracza on-line albo oglądając nagrane demo. Wtedy można zgłosić takiego delikwenta na czarną listę. Ta metoda chyba jest najpowszechniej stosowana :)
Serwerowe
Wersje działające na serwerze mają ten plus, że nie wymagają od graczy instalowania i uruchamiania dodatkowych aplikacji gdyż wszystko znajduje się na serwerze gry.
Do tej kategorii zaliczamy takie dodatki jak:
Zalety
- konfigurowane na serwerze raz działają na każdego gracza który podłączy się do serwera.
- zwalnia gracza z zawracania sobie głowy jakimiś programami i ich konfiguracją.
- aktualizacje mogą być wykonywane na bieżąco - każdy kto się podłączy będzie pod kontrolą najnowszej wersji antycheata
Wady
- brak bezpośredniej interakcji z graczem powoduje ograniczoną skuteczność
- zwiększają użycie zasobów serwera, czasem fatalne w skutkach
Klient
Druga kategoria to programy uruchamiane przez graczy na komputerze na którym grają. Taki program (tak zwany klient antycheat) bardzo często podczas gry łączy się z odpowiednim programem (serwer antycheat) uruchomionym na serwerze gry albo na jakimś specjalnie przeznaczonym do tego miejscu (np dedykowany serwer w świecie).
Do tej kategorii zaliczamy takie programy jak:
Zalety
- większa skuteczność niż wersji serwerowych - uruchomione na komputerze gracza mają lepszą kontrolę nad tym co gracz może, a czego nie może.
- dają lepsze możliwości udowodnienia że ktoś cheatował albo nie - np poprzez zrzuty ekranu.
Wady
- wymaga ingerencji gracza w konfiguracji
- trzeba aktualizować ręcznie
- czasem z powodu aktualizacji gry oraz braku poprawek antycheat jest bezużyteczny albo karze gracza za dozwolone zachowania :)
- istnieją programy dezaktywujące program kliencki - np nie tylko dają cheaty graczowi to jeszcze udają antycheata w niektórych zachowaniach oszukując serwery antycheaterskie
- wymagają serwera antycheatrskiego do poprawnej pracy
Najbardziej znane
- Aequitas
- Cheating-Death
- CMN
- CSP
- Cvar-X
- Detox
- ESEA
- HLGuard
- SGLAC
- SharedBans
- SoundCheck
- ssClient oraz ssServer
- SteamBans
- VAC
- zBlock
Zobacz także Kategorię Anticheat (na dole).
Dodać
Ten artykuł jest niepełny i wymaga uzupełnienia. Jeżeli jesteś w stanie - postaraj się go uzupełnić.. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana jest cenna i pomocna :) |
if you want to check out more AntiCheat clients:
- ESL ( www.esl.eu ) using their very own "Aequitas": ( www.esl.eu/uk/download/get/?file=590704&mirror=519 )
- SGL ( www.thesgl.com ) using their very own "SGLAC": ( www.thesgl.com/anticheat/SGLAC_1_1_4.exe )
- CEVO ( www.cevolved.com ) using their very own "CMN": ( www.cevolved.com/data/CMN3_Install.exe )
- ED ( www.enemydown.co.uk ) using their very own "EDAC": ( www.enemydown.co.uk/files/EDAC.zip )
- ESEA ( www.esportsea.com ) + CAL ( www.caleague.com ) both using ESEAs very own AC-Client: ( www.esportsea.com/index.php?s=downloads&d=xgo&id=505 )
PunkBuster and CheatingDeath stopped their support for CS but as you can see, there's still alot more than VAC2 going on. even the CPL announced they're working on an own AC tool. you heard it here first: www.thecpl.com/league/?s=news&p=newsitem_987