Anticheat

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Klient)
(Co to jest anti-cheat)
Linia 1: Linia 1:
 
== Co to jest anti-cheat ==
 
== Co to jest anti-cheat ==
[[Cheat]]y, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały '''anty-cheaty''' - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów.
+
[[Cheat]]y, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały '''anty-cheaty''' - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów. Na dole strony masz kategorię Anitcheat - zobaczysz więcej programów ziwązanych z tym tematem.
  
 
Tutaj skupimy się na programach pod gry typu [[Half-Life]], ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (''szczególnie [[FPP]]'').
 
Tutaj skupimy się na programach pod gry typu [[Half-Life]], ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (''szczególnie [[FPP]]'').

Wersja z 14:25, 15 cze 2006

Spis treści

Co to jest anti-cheat

Cheaty, czyli oszustwa, istniały w grze od początku gier i nie tylko - mają na celu pomóc graczowi osiągnąć lepszy wynik stosując w grze niedozwolone metody. Oczywiście dość szybko powstały anty-cheaty - czyli programy które maja za zadanie utrudnić graczowi korzystanie z cheatów. Na dole strony masz kategorię Anitcheat - zobaczysz więcej programów ziwązanych z tym tematem.

Tutaj skupimy się na programach pod gry typu Half-Life, ale bardzo często podobne rozwiązania istnieją dla innych gier (szczególnie FPP).

Rozróżniamy właściwie 3 sposoby kontroli graczy, ale w praktyce dwa z nich połączyły się w jedno. Teraz mamy programy uruchamiane tylko na serwerze gry, oraz programy uruchamiane na serwerze jak i u klienta.

Oczywiście oprócz porgramów najczęściej ogląda się poczynania podejrzanego gracza on-line albo oglądając nagrane demo. Wtedy można zgłosić takiego delikwenta na czarną listę. Ta metoda chyba jest najpowszechniej stosowana :)

Serwerowe

Wersje działające na serwerze mają ten plus, że nie wymagają od graczy instalowania i uruchamiania dodatkowych aplikacji gdyż wszystko znajduje się na serwerze gry.

Do tej kategorii zaliczamy takie dodatki jak:

Zalety

  • konfigurowane na serwerze raz działają na każdego gracza który podłączy się do serwera.
  • zwalnia gracza z zawracania sobie głowy jakimiś programami i ich konfiguracją.
  • aktualizacje mogą być wykonywane na bieżąco - każdy kto się podłączy będzie pod kontrolą najnowszej wersji antycheata

Wady

  • brak bezpośredniej interakcji z graczem powoduje ograniczoną skuteczność
  • zwiększają użycie zasobów serwera, czasem fatalne w skutkach

Klient

Druga kategoria to programy uruchamiane przez graczy na komputerze na którym grają. Taki program (tak zwany klient antycheat) bardzo często podczas gry łączy się z odpowiednim programem (serwer antycheat) uruchomionym na serwerze gry albo na jakimś specjalnie przeznaczonym do tego miejscu (np dedykowany serwer w świecie).

Do tej kategorii zaliczamy takie programy jak:

Zalety

  • większa skuteczność niż wersji serwerowych - uruchomione na komputerze gracza mają lepszą kontrolę nad tym co gracz może, a czego nie może.
  • dają lepsze możliwości udowodnienia że ktoś cheatował albo nie - np poprzez zrzuty ekranu.

Wady

  • wymaga ingerencji gracza w konfiguracji
  • trzeba aktualizować ręcznie
  • czasem z powodu aktualizacji gry oraz braku poprawek antycheat jest bezużyteczny albo karze gracza za dozwolone zachowania :)
  • istnieją programy dezaktywujące program kliencki - np nie tylko dają cheaty graczowi to jeszcze udają antycheata w niektórych zachowaniach oszukując serwery antycheaterskie
  • wymagają serwera antycheatrskiego do poprawnej pracy
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
HLDS.pl - Menu:
Inne
IRC
Inne sekcje:
Znajomi:
Narzędzia